Apakah itu Anxiety/Depression?

Status
Not open for further replies.

fieeqdanial123

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
17 Jun 2021
40
219
#budak2bosgaurus
DragonCoin
7,617.00
White Cat The MadCat
Angry Lion
Smart Stereo Headset SM0087
Screenshot 2021-07-17 at 10.34.25.png
credit =Public Health Malaysia.
sekarang.pkp ni,,kita boleh lihat banyak kes bunuh diri @ dipress,,kenapa boleh jadi??...kena buang keje..duit xde..muflis..ni semua punca stress..dan stress ni adalah faktor utama pada kes bunuh diri..jadi,,saya ada tips kalau kita sedang bercakap dengan orang yang anxiety/dipress niee,,ia bermula dengan percakapan kita sendiri...

10 ayat yang DILARANG ketika anda bersama mereka yang Depression/Anxiety :

1. Kau ni jadi camni sebab kau jauh dengan tuhan

2. Dah la. Takyah sedih2. Takde apa pon tu

3. Takde apa lah. Ramai lagi orang yang macam kau.

4. Aku dulu pon pernah camni gak. Takde apa pon.

5. Kau dah elok berjaya camni, nak depressed apa lagi?

6. Kau ni tak cukup bersyukur la

7. Kau je fikir camtu. Dah tak yah fikir lah. Kau je fikir camtu.

8. Kau stress je ni. Sampai makan ubat bagai, mengada lah.

9. Ada orang lagi besar lagi masalah dri kau. Takyah sedih teruk sangat.

10. Dah la takyah sedih. Esok dah okay la tu.

Mereka memerlukan pendengar. Bukan pengkritik. Lihat orang sekeliling anda. Mungkin ada di antara mereka yang depression atau anxiety.

haa..jangan main2 aa,,orang macam mereka niee amat memerlukan bantuan..paling kurang mendengar je masalah mereka..kalau ayat2 di atas pernah diucap..maka,,itu yang menyebabkan mereka hilang pendirian,,sbb mereka tidak dapat berfikir lagi,,"korang senang la..aq niee..korang x tau..baik aq mati je..aq x pening.."..ini ayat yang slalu dimainkan..jadi..kita mesti berjaga-jaga..
#kitajagakita
 

Muaaaz

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
6 Jun 2021
224
484
DragonCoin
9,170.00
Charlie Dame...
View attachment 6384
credit =Public Health Malaysia.
sekarang.pkp ni,,kita boleh lihat banyak kes bunuh diri @ dipress,,kenapa boleh jadi??...kena buang keje..duit xde..muflis..ni semua punca stress..dan stress ni adalah faktor utama pada kes bunuh diri..jadi,,saya ada tips kalau kita sedang bercakap dengan orang yang anxiety/dipress niee,,ia bermula dengan percakapan kita sendiri...

10 ayat yang DILARANG ketika anda bersama mereka yang Depression/Anxiety :

1. Kau ni jadi camni sebab kau jauh dengan tuhan

2. Dah la. Takyah sedih2. Takde apa pon tu

3. Takde apa lah. Ramai lagi orang yang macam kau.

4. Aku dulu pon pernah camni gak. Takde apa pon.

5. Kau dah elok berjaya camni, nak depressed apa lagi?

6. Kau ni tak cukup bersyukur la

7. Kau je fikir camtu. Dah tak yah fikir lah. Kau je fikir camtu.

8. Kau stress je ni. Sampai makan ubat bagai, mengada lah.

9. Ada orang lagi besar lagi masalah dri kau. Takyah sedih teruk sangat.

10. Dah la takyah sedih. Esok dah okay la tu.

Mereka memerlukan pendengar. Bukan pengkritik. Lihat orang sekeliling anda. Mungkin ada di antara mereka yang depression atau anxiety.

haa..jangan main2 aa,,orang macam mereka niee amat memerlukan bantuan..paling kurang mendengar je masalah mereka..kalau ayat2 di atas pernah diucap..maka,,itu yang menyebabkan mereka hilang pendirian,,sbb mereka tidak dapat berfikir lagi,,"korang senang la..aq niee..korang x tau..baik aq mati je..aq x pening.."..ini ayat yang slalu dimainkan..jadi..kita mesti berjaga-jaga..
#kitajagakita
NICE INFO BRO (y)

WE STRONG | WE UNITED | WE WILL WIN | INSYAALLAH
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,445
36,567
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
10,174,334.00
View attachment 6384
credit =Public Health Malaysia.
sekarang.pkp ni,,kita boleh lihat banyak kes bunuh diri @ dipress,,kenapa boleh jadi??...kena buang keje..duit xde..muflis..ni semua punca stress..dan stress ni adalah faktor utama pada kes bunuh diri..jadi,,saya ada tips kalau kita sedang bercakap dengan orang yang anxiety/dipress niee,,ia bermula dengan percakapan kita sendiri...

10 ayat yang DILARANG ketika anda bersama mereka yang Depression/Anxiety :

1. Kau ni jadi camni sebab kau jauh dengan tuhan

2. Dah la. Takyah sedih2. Takde apa pon tu

3. Takde apa lah. Ramai lagi orang yang macam kau.

4. Aku dulu pon pernah camni gak. Takde apa pon.

5. Kau dah elok berjaya camni, nak depressed apa lagi?

6. Kau ni tak cukup bersyukur la

7. Kau je fikir camtu. Dah tak yah fikir lah. Kau je fikir camtu.

8. Kau stress je ni. Sampai makan ubat bagai, mengada lah.

9. Ada orang lagi besar lagi masalah dri kau. Takyah sedih teruk sangat.

10. Dah la takyah sedih. Esok dah okay la tu.

Mereka memerlukan pendengar. Bukan pengkritik. Lihat orang sekeliling anda. Mungkin ada di antara mereka yang depression atau anxiety.

haa..jangan main2 aa,,orang macam mereka niee amat memerlukan bantuan..paling kurang mendengar je masalah mereka..kalau ayat2 di atas pernah diucap..maka,,itu yang menyebabkan mereka hilang pendirian,,sbb mereka tidak dapat berfikir lagi,,"korang senang la..aq niee..korang x tau..baik aq mati je..aq x pening.."..ini ayat yang slalu dimainkan..jadi..kita mesti berjaga-jaga..
#kitajagakita
jika ada kawan2 yg mcm ni kene jaga sama2 , nasihat baik2 pada dia ... semoga semuanya baik2 je
 

oyayo

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
29 May 2021
535
5,369
rumahku syurgaku
dakmc.cf
DragonCoin
19,457.00
Tart Nenas
Rumah Kontena
Raspberry Pi 4
kalau kes saya berlainan,buat lah mcm mana pun,mesti xleh tidur,kadang kadang sampai terfikir bukan bukan.
tapi alhamdulillah saya leh control fikiran saya dengan selalu berzikir dalam hati.
orang bijak pandai selalu pesan kat saya,nakal boleh tapi jangan lupa tujuan hidup.
setiap kali saya sendiri kat bilik,mulalah fikiran n bercelaru tapi saya pegg kata kata orang cerdik pandai tu.
cukup lah sekali saya buat keputusan bodoh dalm hidup.
 

Grimmy081

DFM Bawang Rangers
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
5 Jun 2021
2,288
26,470
In your darkest nighmare
DragonCoin
9,126.00
Tart Nenas
Dragon Nest (드래곤네스트)
Eagle
Black Dragon
Rawr The Fat Tiger
Ancient Piranha
Antara faktor anxiety ini.fikiran x boleh control, dia fikir itu fikir ini. Api dapur tutup ke x, api lampu bilik ini terang sangat. Org ckp ini org ckp tu.
Cara sey kosong kan minda dgn;
1. Doa
2. Tumpukan pemikiran pada sesuatu yg anda selesa. ( Grimmy - deco rumah atau crush yg x wujud 😂 seriusly she in my mind)
3. Bernafas dgn perlahan
4. Duduk ditempat yg selesa, gelap dan sejuk ( ambik cara nabi masa dpt wahyu pertama)
5. Maafkan org walaupun x kenal siapa
6. Laughing like mad crazy 😂 ( alone) jgn buat dpn org
 
Status
Not open for further replies.