Resipi Ayam Goreng Spicy Chiken Bersama Sos Adabi Kpop

Prefix untuk segala resipi dan juadah makanan atau minuman

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,474
36,642
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
9,667,898.00
Assalamualaikum wbt hai kawan forum DFM , ada satu menu bujang yang saya praktik kan semalam .. resipi ala kadar mengeyangkan perut sendiri , tutorial ni kita goreng , masak dan ada bantuan daripada sos adabi spicy korean (Kpop) caranya mudah je semudah abcd lalu dimasak dengan kaseh sayang ...

IMG_20220818_175618_655.jpg

Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut :-

1 . ayam goreng 2 ketul
2. minyak masak
3 . tepung gandum
4. tepung bestari pedas
5 . serbuk roti
7 . madu lebah 2 sudu besar
8 . minyak bijan 2 sudu besar
9 . biji bijan
10 . telur ayam dalam mangkuk 2 biji
11 . sos adabi spicy kpop

Cara penyedianya .. ambil ayam 2 ketui tu , basuh baik elok2 , jangan guna sabun . cuci sebersih bersihnya .. letak didalam mangkuk bersama dua ketul tu .. tuang sikit minyak masak , sikit je , kemudian masukkan tepung gandum gaulkan sehingga rata semua .. biarkan sekejap 3-5 minit , sesudah itu angkat lah ayam tu bilas didalam air mangkuk sekali jalan ja , macam celup angkat balik je . tos kan air sehingga kering .

kemudian celupkan ayam tadi didalam mangkuk berisi telur yang telah dikacau sebati , kacau2 dia dalam mangkuk agar sebati dengan ayam lepas tu golekan dalam pinggan serbuk roti , ia bertujuan untuk memberikan struktur krup krup pada kulit ayam apabila sesudah digoreng nanti , isikan minyak masak dalam kuali dan gorenglah sampai rangup

Selesai mengoreng ayam , tiba masanya kita membuat kuah ayam spicy korean kpop , bahan yang digunakan amatlah mudah dan halal digunakan , sediakan kuali kecil , panaskan dahulu , letakkan minyak bijan 2 sudu , masukkan sos korea adabi ikut kesesuaian yang anda inginkan , masukkan madu lebah 2 sudu besar dan kacau sehingga keluar bau , warna dan rasanya agar ia sebati dan nampak pekat . dah panas angkat curahkan atas ayam lah .. part last terus goncang serbuk biji bijan tu atas ayam agar menampakan kemeriahan macam ayam goreng spicy korean . jadilah seperti dibawah .. :) jom tungappp ..

20220818_205253-jpg.24890


Jum Support Youtube travel makanan ! best suka tengok youtube ni !!
JOmKitaMakan

terima kasih :)


 

Attachments

  • 20220818_205253.jpg
    20220818_205253.jpg
    206.6 KB · Views: 78

fatimazarah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
20 Jun 2022
100
3,284
DragonCoin
0.00
Charlie Dame...
Tart Nenas
Charlie Dame...
Black Dragon
Oyen The Arrogant Cat
Frost Dragon
Assalamualaikum wbt hai kawan forum DFM , ada satu menu bujang yang saya praktik kan semalam .. resipi ala kadar mengeyangkan perut sendiri , tutorial ni kita goreng , masak dan ada bantuan daripada sos adabi spicy korean (Kpop) caranya mudah je semudah abcd lalu dimasak dengan kaseh sayang ...

View attachment 24885

Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut :-

1 . ayam goreng 2 ketul
2. minyak masak
3 . tepung gandum
4. tepung bestari pedas
5 . serbuk roti
7 . madu lebah 2 sudu besar
8 . minyak bijan 2 sudu besar
9 . biji bijan
10 . telur ayam dalam mangkuk 2 biji
11 . sos adabi spicy kpop

Cara penyedianya .. ambil ayam 2 ketui tu , basuh baik elok2 , jangan guna sabun . cuci sebersih bersihnya .. letak didalam mangkuk bersama dua ketul tu .. tuang sikit minyak masak , sikit je , kemudian masukkan tepung gandum gaulkan sehingga rata semua .. biarkan sekejap 3-5 minit , sesudah itu angkat lah ayam tu bilas didalam air mangkuk sekali jalan ja , macam celup angkat balik je . tos kan air sehingga kering .

kemudian celupkan ayam tadi didalam mangkuk berisi telur yang telah dikacau sebati , kacau2 dia dalam mangkuk agar sebati dengan ayam lepas tu golekan dalam pinggan serbuk roti , ia bertujuan untuk memberikan struktur krup krup pada kulit ayam apabila sesudah digoreng nanti , isikan minyak masak dalam kuali dan gorenglah sampai rangup

Selesai mengoreng ayam , tiba masanya kita membuat kuah ayam spicy korean kpop , bahan yang digunakan amatlah mudah dan halal digunakan , sediakan kuali kecil , panaskan dahulu , letakkan minyak bijan 2 sudu , masukkan sos korea adabi ikut kesesuaian yang anda inginkan , masukkan madu lebah 2 sudu besar dan kacau sehingga keluar bau , warna dan rasanya agar ia sebati dan nampak pekat . dah panas angkat curahkan atas ayam lah .. part last terus goncang serbuk biji bijan tu atas ayam agar menampakan kemeriahan macam ayam goreng spicy korean . jadilah seperti dibawah .. :) jom tungappp ..

20220818_205253-jpg.24890


Jum Support Youtube travel makanan ! best suka tengok youtube ni !!
JOmKitaMakan

terima kasih :)


Tiba2 lapar 🙃
========================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseyou
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,474
36,642
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
9,667,898.00
Wahhh.. Anyeong oppa aiman.. pandai masak 😌
Wahhh pandai ckp korean ye hehe ..
Tengok Gambar Kat Pc Rasa Nak Makan pc 😂 😭
Haha gigit la pc
Tiba2 lapar 🙃
========================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseyou
Makan lah patima ..
laperrrr ..
Huh..
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,474
36,642
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
9,667,898.00

BuBat

DragonForce Esport
DFM Leader
LV
0
 
5 Jun 2021
1,305
2,554
HQ DragonForce Esport
DragonCoin
4,340.00
Assalamualaikum wbt hai kawan forum DFM , ada satu menu bujang yang saya praktik kan semalam .. resipi ala kadar mengeyangkan perut sendiri , tutorial ni kita goreng , masak dan ada bantuan daripada sos adabi spicy korean (Kpop) caranya mudah je semudah abcd lalu dimasak dengan kaseh sayang ...

View attachment 24885

Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti berikut :-

1 . ayam goreng 2 ketul
2. minyak masak
3 . tepung gandum
4. tepung bestari pedas
5 . serbuk roti
7 . madu lebah 2 sudu besar
8 . minyak bijan 2 sudu besar
9 . biji bijan
10 . telur ayam dalam mangkuk 2 biji
11 . sos adabi spicy kpop

Cara penyedianya .. ambil ayam 2 ketui tu , basuh baik elok2 , jangan guna sabun . cuci sebersih bersihnya .. letak didalam mangkuk bersama dua ketul tu .. tuang sikit minyak masak , sikit je , kemudian masukkan tepung gandum gaulkan sehingga rata semua .. biarkan sekejap 3-5 minit , sesudah itu angkat lah ayam tu bilas didalam air mangkuk sekali jalan ja , macam celup angkat balik je . tos kan air sehingga kering .

kemudian celupkan ayam tadi didalam mangkuk berisi telur yang telah dikacau sebati , kacau2 dia dalam mangkuk agar sebati dengan ayam lepas tu golekan dalam pinggan serbuk roti , ia bertujuan untuk memberikan struktur krup krup pada kulit ayam apabila sesudah digoreng nanti , isikan minyak masak dalam kuali dan gorenglah sampai rangup

Selesai mengoreng ayam , tiba masanya kita membuat kuah ayam spicy korean kpop , bahan yang digunakan amatlah mudah dan halal digunakan , sediakan kuali kecil , panaskan dahulu , letakkan minyak bijan 2 sudu , masukkan sos korea adabi ikut kesesuaian yang anda inginkan , masukkan madu lebah 2 sudu besar dan kacau sehingga keluar bau , warna dan rasanya agar ia sebati dan nampak pekat . dah panas angkat curahkan atas ayam lah .. part last terus goncang serbuk biji bijan tu atas ayam agar menampakan kemeriahan macam ayam goreng spicy korean . jadilah seperti dibawah .. :) jom tungappp ..

20220818_205253-jpg.24890


Jum Support Youtube travel makanan ! best suka tengok youtube ni !!
JOmKitaMakan

terima kasih :)


wah, padu SubMod kita. saya ada rahsia yang lagi mudah bagi mereka yang mempunyai kekangan untuk memasak.

maxresdefault.jpg
Dijual di Speedmart

Sekadar bergurau dipetang hari