C.I.N.T.A.

AkiraCalix

Psychokinetic
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
835
15,139
./utopia
DragonCoin
2,851,024,250.00
Tart Nenas
Bugatti Centodieci
Mercedes-Benz Maybach Exelero
Angry Lion
Eagle
Ancient Piranha

1637057006672.png
Assalamualaikum dan Hi semua..

Harini saya nak kongsi dengan korang tentang satu buku yang saya beli di popular iaitu '101 Soal Jawab Cinta' yang ditulis oleh Farid Rashidi.Sinopsis buku ni mengatakan yang buku ini asalnya adalah hasil penulisan status penulis di laman sosial namun mempunyai huraian berbanding status asal di laman sosial yng agak terhad.Penulis juga ada selitkan beberapa karikatur yng dilukis untuk ke arah lebih santai dan mudah untuk dihadam oleh para pembaca.Buku ni bergenre motivasi + Islamik..entahlah betul ke tak genre tu saya tak tahu jadi saya akan kongsikan sikit isi ii yng ada dlm buku tu untuk kita menimba ilmu bersama-sama..Cia cia cia tiberrr

- Kredit kepada penulis iaitu Encik Farid,saya minta izin share ya kalau penulis terbaca thread ni 😁


Saya akan kongsikan 5 topik menarik yang terdapat dalam buku ni,dia ada banyak topik tapi 5 je cukup sbb nak kongsi lebih ii tak boleh kang takde orng nk beli buku ni pula. Antara topiknya ialah :-

1.Perlukah 'Jual Mahal ' ? 💓
Kadangkala terlalu jual mahal kepada lelaki yng tidak sepatutnya juga boleh melambatkan jodoh.Jual mahal atau kata lainnya menolak lamaran orang kerana memilih sangat juga kurang elok diamalkan.Memilih tak salah,tapi terlalu memilih yng sempurna tu yng salah sebab manusia itu tidak sempurna.Tetapi jika menolak sesuatu lamaran atas sebab munasabah contohnya mengelak lamaran lelaki yng tidak sekufu atau lelaki kurang baik,itu tidaklah menjadi kesalahan.Memang seorang perempuan berhak memilih yng secocok dengan jiwanya cuma kalau selalu je tolak lamaran lelaki lagi ii yng baik dan soleh atas alasan remeh,mungkin akan menyukarkan jodoh kelak.Mencari lelaki soleh dan baik di zaman ni dan mencari wanita solehah adalah sukar seperti sesukar mencari mutiara di lautan dalam.

2. Apa Yang Perlu Dilakukan Apabila Jatuh Cinta? 💓
Jika anda jatuh hati kepada seseorang,janganlah mempermainkan hatinya.Jangan beri harapan setinggi gunung jika belum pasti arah tujunya kerana luka di hati,tiada siapa yang tahu.Oleh itu,bila jatuh hati dengan seseorng sebaik-baiknya pendam dahulu sehingga tiba masa yang sesuai.Bila masa yang sesuai tu?Bila kita memang betul ii bersedia dari segi mental dan fizikal.Kalau belum bersedia maka bersabarlah kerana sabar itu lebih elok dari melukai hati seseorng.Apatah lagi hati seorng perempuan yang selembut bak sutera.Seorang lelaki yang bermaruah akan menjaga dan melayani seorang perempuan dengan cara yang bermaruah.Dia tidak akan meletakkan taraf perempuan itu di kakinya atau menjunjung di kepala tetapi dekat dihati untuk disayangi dan dihormati.

3. Benarkah Putus Cinta Begitu Menyakitkan? 💓
Putus cinta memang menyakitkan,kalau yng belum pernah rasa tu tak payah berangan nak rasa putus cinta tu mcam mana.Bagi yng sudah terlanjur bercinta dan akhirnya putus cinta,cuba positifkan diri dan muhasabahkan diri. Mungkin waktu itu adalah waktu terbaik untuk dekatkan diri dengan Allah SWT,meminta ampun padaNya dan bertaubat daripada melakukan dosa ii.See ada hikmahkan kat situ,kalau pun korang tak putus cinta mungkin korang akan terus lalai dan leka hingga lupa batasan yng Allah SWT dan Rasul-Nya tetapkan.Biarlah kita putus cinta dengan menusia tapi jangan sesekali kita putus cinta dengan Allah SWT.Kerana bila ii masa saja Allah SWT mampu gantikan seseorng yng lebih baik dan sesuai untuk korng.Kalau kita putus cinta dengan Allah SWT,apalagi yng boleh diharapkan lepas tu?Putus cinta dengan Allah SWT tu bagaikan punahlah harapan,musnahlah kehidupan.

4. Hukum Pre-Wedding? 💓
Trend zaman sekarang pre-wedding,siap buat video dan ambil gambar mesra bagai.Tahukah anda,pre-wedding ke pra-nikah ke,semua HARAM kalau belum akad nikah.
Firman Allah SWT : '' Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu (wahai Muhammad) hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu) ... '' (Al-Baqarah 2: 120)
Sesungguhnya,perbuatan ii dia atas datangnya daripada masyarakat barat agar kita ikut dan amalkan.Akhirnya,bukan keberkatan dan redha Allah SWT yng kita dapat tetapi kemurkaan daripada-Nya.Nauzubillahhi minzalik..

5. Adakah Ada Adat-Adat Yang Bercanggah Dengan Islam? 💓
Ada adat sesetengah tempat,bila bertunang wajib menyarungkan cincin kepada pasangan masing ii.Jika cincin tu ditanggalkan selama tempoh pertunangan maka dikira pertunangan itu terbatal secara automatik.Sedangkan perkara di atas bercanggah dengan Islam so jangan diamalkan setelah korng tahu.
Syeikh Atiyyah Soqor menegaskan bahawa adat tersebut diambil daripada adat warisan orang bukan lslam yng mana kedua-dua pihak lelaki dan perempuan disuruh untuk memakai cincin.Sekiranya cincin yng dipakai itu ditanggalkan semula dari jari,mereka akan menganggap bahawa pertunangan itu telah diputuskan.Sedangkan perkara ini adalah bercanggah dengan ajaran lslam dan wajb dihapuskan.


Psstt yang mana masih berumur bawah 18 tahun tu jangan berangan nak try ii bercinta, pi belajar dulu baru fikir cintan-cintun ni.Ambik je ni sebagai ilmu tambahan untuk masa hadapan.Ayat yang ditulis dalam Spoiler tu tak semua sama mcm dalam buku ya sebab panjang sngt jadi saya ringkaskan dan ambik isi yang penting je..Kalau nak baca buku 101 Soal Jawab Cinta by Farid Rashidi ni bolehlah cari di Popular kalaulah masih ada atau boleh beli di Shopee,harganya mur-mur je..
1637065137436.png
Sekian Terima Kasih Semua..
 

M4LiQU3

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
29 Sep 2021
1,002
5,724
Bawah Tanah
DragonCoin
9,654,295.00
Oyen The Arrogant Cat
Shiba Inu The Silly
Assalamualaikum dan Hi semua..

Harini saya nak kongsi dengan korang tentang satu buku yang saya beli di popular iaitu '101 Soal Jawab Cinta' yang ditulis oleh Farid Rashidi.Sinopsis buku ni mengatakan yang buku ini asalnya adalah hasil penulisan status penulis di laman sosial namun mempunyai huraian berbanding status asal di laman sosial yng agak terhad.Penulis juga ada selitkan beberapa karikatur yng dilukis untuk ke arah lebih santai dan mudah untuk dihadam oleh para pembaca.Buku ni bergenre motivasi + Islamik..entahlah betul ke tak genre tu saya tak tahu jadi saya akan kongsikan sikit isi ii yng ada dlm buku tu untuk kita menimba ilmu bersama-sama..Cia cia cia tiberrr

- Kredit kepada penulis iaitu Encik Farid,saya minta izin share ya kalau penulis terbaca thread ni 😁


Saya akan kongsikan 5 topik menarik yang terdapat dalam buku ni,dia ada banyak topik tapi 5 je cukup sbb nak kongsi lebih ii tak boleh kang takde orng nk beli buku ni pula. Antara topiknya ialah :-

1.Perlukah 'Jual Mahal ' ? 💓
Kadangkala terlalu jual mahal kepada lelaki yng tidak sepatutnya juga boleh melambatkan jodoh.Jual mahal atau kata lainnya menolak lamaran orang kerana memilih sangat juga kurang elok diamalkan.Memilih tak salah,tapi terlalu memilih yng sempurna tu yng salah sebab manusia itu tidak sempurna.Tetapi jika menolak sesuatu lamaran atas sebab munasabah contohnya mengelak lamaran lelaki yng tidak sekufu atau lelaki kurang baik,itu tidaklah menjadi kesalahan.Memang seorang perempuan berhak memilih yng secocok dengan jiwanya cuma kalau selalu je tolak lamaran lelaki lagi ii yng baik dan soleh atas alasan remeh,mungkin akan menyukarkan jodoh kelak.Mencari lelaki soleh dan baik di zaman ni dan mencari wanita solehah adalah sukar seperti sesukar mencari mutiara di lautan dalam.

2. Apa Yang Perlu Dilakukan Apabila Jatuh Cinta? 💓
Jika anda jatuh hati kepada seseorang,janganlah mempermainkan hatinya.Jangan beri harapan setinggi gunung jika belum pasti arah tujunya kerana luka di hati,tiada siapa yang tahu.Oleh itu,bila jatuh hati dengan seseorng sebaik-baiknya pendam dahulu sehingga tiba masa yang sesuai.Bila masa yang sesuai tu?Bila kita memang betul ii bersedia dari segi mental dan fizikal.Kalau belum bersedia maka bersabarlah kerana sabar itu lebih elok dari melukai hati seseorng.Apatah lagi hati seorng perempuan yang selembut bak sutera.Seorang lelaki yang bermaruah akan menjaga dan melayani seorang perempuan dengan cara yang bermaruah.Dia tidak akan meletakkan taraf perempuan itu di kakinya atau menjunjung di kepala tetapi dekat dihati untuk disayangi dan dihormati.

3. Benarkah Putus Cinta Begitu Menyakitkan? 💓
Putus cinta memang menyakitkan,kalau yng belum pernah rasa tu tak payah berangan nak rasa putus cinta tu mcam mana.Bagi yng sudah terlanjur bercinta dan akhirnya putus cinta,cuba positifkan diri dan muhasabahkan diri. Mungkin waktu itu adalah waktu terbaik untuk dekatkan diri dengan Allah SWT,meminta ampun padaNya dan bertaubat daripada melakukan dosa ii.See ada hikmahkan kat situ,kalau pun korang tak putus cinta mungkin korang akan terus lalai dan leka hingga lupa batasan yng Allah SWT dan Rasul-Nya tetapkan.Biarlah kita putus cinta dengan menusia tapi jangan sesekali kita putus cinta dengan Allah SWT.Kerana bila ii masa saja Allah SWT mampu gantikan seseorng yng lebih baik dan sesuai untuk korng.Kalau kita putus cinta dengan Allah SWT,apalagi yng boleh diharapkan lepas tu?Putus cinta dengan Allah SWT tu bagaikan punahlah harapan,musnahlah kehidupan.

4. Hukum Pre-Wedding? 💓
Trend zaman sekarang pre-wedding,siap buat video dan ambil gambar mesra bagai.Tahukah anda,pre-wedding ke pra-nikah ke,semua HARAM kalau belum akad nikah.
Firman Allah SWT : '' Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu (wahai Muhammad) hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu) ... '' (Al-Baqarah 2: 120)
Sesungguhnya,perbuatan ii dia atas datangnya daripada masyarakat barat agar kita ikut dan amalkan.Akhirnya,bukan keberkatan dan redha Allah SWT yng kita dapat tetapi kemurkaan daripada-Nya.Nauzubillahhi minzalik..

5. Adakah Ada Adat-Adat Yang Bercanggah Dengan Islam? 💓
Ada adat sesetengah tempat,bila bertunang wajib menyarungkan cincin kepada pasangan masing ii.Jika cincin tu ditanggalkan selama tempoh pertunangan maka dikira pertunangan itu terbatal secara automatik.Sedangkan perkara di atas bercanggah dengan Islam so jangan diamalkan setelah korng tahu.
Syeikh Atiyyah Soqor menegaskan bahawa adat tersebut diambil daripada adat warisan orang bukan lslam yng mana kedua-dua pihak lelaki dan perempuan disuruh untuk memakai cincin.Sekiranya cincin yng dipakai itu ditanggalkan semula dari jari,mereka akan menganggap bahawa pertunangan itu telah diputuskan.Sedangkan perkara ini adalah bercanggah dengan ajaran lslam dan wajb dihapuskan.



View attachment 15251
Sekian Terima Kasih Semua..
Thank for sharingg
 

aisy_alam

Assistant Leader
DFM Hackers
LV
0
 
17 Jul 2021
295
7,335
DragonCoin
12,666,860.00
Cyberpunk 2077
Tart Nenas
Ulat Gonggok Gergasi
Ulat Gonggok Gergasi
Ducati Panigale V4 R
Ulat Gonggok Gergasi
Cinta itu aneh...Sukar untuk ditafsirkan...Datangnya bukan dari paksaan...perginya pula tanpa kerelaan...kita mungkin menangis kerana mencintai orang yang salah...Namun satu hal yang pasti, kesalahan dan kesilapan itu menjadi pengalaman berguna kelak untuk kita mencari pasangan yang tepat... 💛
💛#CintaKeranaAllah#💛
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,488
36,669
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
9,668,038.00
Assalamualaikum dan Hi semua..

Harini saya nak kongsi dengan korang tentang satu buku yang saya beli di popular iaitu '101 Soal Jawab Cinta' yang ditulis oleh Farid Rashidi.Sinopsis buku ni mengatakan yang buku ini asalnya adalah hasil penulisan status penulis di laman sosial namun mempunyai huraian berbanding status asal di laman sosial yng agak terhad.Penulis juga ada selitkan beberapa karikatur yng dilukis untuk ke arah lebih santai dan mudah untuk dihadam oleh para pembaca.Buku ni bergenre motivasi + Islamik..entahlah betul ke tak genre tu saya tak tahu jadi saya akan kongsikan sikit isi ii yng ada dlm buku tu untuk kita menimba ilmu bersama-sama..Cia cia cia tiberrr

- Kredit kepada penulis iaitu Encik Farid,saya minta izin share ya kalau penulis terbaca thread ni 😁


Saya akan kongsikan 5 topik menarik yang terdapat dalam buku ni,dia ada banyak topik tapi 5 je cukup sbb nak kongsi lebih ii tak boleh kang takde orng nk beli buku ni pula. Antara topiknya ialah :-

1.Perlukah 'Jual Mahal ' ? 💓
Kadangkala terlalu jual mahal kepada lelaki yng tidak sepatutnya juga boleh melambatkan jodoh.Jual mahal atau kata lainnya menolak lamaran orang kerana memilih sangat juga kurang elok diamalkan.Memilih tak salah,tapi terlalu memilih yng sempurna tu yng salah sebab manusia itu tidak sempurna.Tetapi jika menolak sesuatu lamaran atas sebab munasabah contohnya mengelak lamaran lelaki yng tidak sekufu atau lelaki kurang baik,itu tidaklah menjadi kesalahan.Memang seorang perempuan berhak memilih yng secocok dengan jiwanya cuma kalau selalu je tolak lamaran lelaki lagi ii yng baik dan soleh atas alasan remeh,mungkin akan menyukarkan jodoh kelak.Mencari lelaki soleh dan baik di zaman ni dan mencari wanita solehah adalah sukar seperti sesukar mencari mutiara di lautan dalam.

2. Apa Yang Perlu Dilakukan Apabila Jatuh Cinta? 💓
Jika anda jatuh hati kepada seseorang,janganlah mempermainkan hatinya.Jangan beri harapan setinggi gunung jika belum pasti arah tujunya kerana luka di hati,tiada siapa yang tahu.Oleh itu,bila jatuh hati dengan seseorng sebaik-baiknya pendam dahulu sehingga tiba masa yang sesuai.Bila masa yang sesuai tu?Bila kita memang betul ii bersedia dari segi mental dan fizikal.Kalau belum bersedia maka bersabarlah kerana sabar itu lebih elok dari melukai hati seseorng.Apatah lagi hati seorng perempuan yang selembut bak sutera.Seorang lelaki yang bermaruah akan menjaga dan melayani seorang perempuan dengan cara yang bermaruah.Dia tidak akan meletakkan taraf perempuan itu di kakinya atau menjunjung di kepala tetapi dekat dihati untuk disayangi dan dihormati.

3. Benarkah Putus Cinta Begitu Menyakitkan? 💓
Putus cinta memang menyakitkan,kalau yng belum pernah rasa tu tak payah berangan nak rasa putus cinta tu mcam mana.Bagi yng sudah terlanjur bercinta dan akhirnya putus cinta,cuba positifkan diri dan muhasabahkan diri. Mungkin waktu itu adalah waktu terbaik untuk dekatkan diri dengan Allah SWT,meminta ampun padaNya dan bertaubat daripada melakukan dosa ii.See ada hikmahkan kat situ,kalau pun korang tak putus cinta mungkin korang akan terus lalai dan leka hingga lupa batasan yng Allah SWT dan Rasul-Nya tetapkan.Biarlah kita putus cinta dengan menusia tapi jangan sesekali kita putus cinta dengan Allah SWT.Kerana bila ii masa saja Allah SWT mampu gantikan seseorng yng lebih baik dan sesuai untuk korng.Kalau kita putus cinta dengan Allah SWT,apalagi yng boleh diharapkan lepas tu?Putus cinta dengan Allah SWT tu bagaikan punahlah harapan,musnahlah kehidupan.

4. Hukum Pre-Wedding? 💓
Trend zaman sekarang pre-wedding,siap buat video dan ambil gambar mesra bagai.Tahukah anda,pre-wedding ke pra-nikah ke,semua HARAM kalau belum akad nikah.
Firman Allah SWT : '' Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu (wahai Muhammad) hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu) ... '' (Al-Baqarah 2: 120)
Sesungguhnya,perbuatan ii dia atas datangnya daripada masyarakat barat agar kita ikut dan amalkan.Akhirnya,bukan keberkatan dan redha Allah SWT yng kita dapat tetapi kemurkaan daripada-Nya.Nauzubillahhi minzalik..

5. Adakah Ada Adat-Adat Yang Bercanggah Dengan Islam? 💓
Ada adat sesetengah tempat,bila bertunang wajib menyarungkan cincin kepada pasangan masing ii.Jika cincin tu ditanggalkan selama tempoh pertunangan maka dikira pertunangan itu terbatal secara automatik.Sedangkan perkara di atas bercanggah dengan Islam so jangan diamalkan setelah korng tahu.
Syeikh Atiyyah Soqor menegaskan bahawa adat tersebut diambil daripada adat warisan orang bukan lslam yng mana kedua-dua pihak lelaki dan perempuan disuruh untuk memakai cincin.Sekiranya cincin yng dipakai itu ditanggalkan semula dari jari,mereka akan menganggap bahawa pertunangan itu telah diputuskan.Sedangkan perkara ini adalah bercanggah dengan ajaran lslam dan wajb dihapuskan.



View attachment 15251
Sekian Terima Kasih Semua..
Dasyat Dr cinta... 😊
 

AkiraCalix

Psychokinetic
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
835
15,139
./utopia
DragonCoin
2,851,024,250.00
Tart Nenas
Bugatti Centodieci
Mercedes-Benz Maybach Exelero
Angry Lion
Eagle
Ancient Piranha
Terima kasih atas perkongsian :whistle:

P/S: Ingat tulis lirik lagu XPDC tadi
Sama ii , saja je letak title camtu biar nampak catchy sikit 😆
Thank for sharingg
Most welcomeee boyy(y)
Cinta itu aneh...Sukar untuk ditafsirkan...Datangnya bukan dari paksaan...perginya pula tanpa kerelaan...kita mungkin menangis kerana mencintai orang yang salah...Namun satu hal yang pasti, kesalahan dan kesilapan itu menjadi pengalaman berguna kelak untuk kita mencari pasangan yang tepat... 💛
💛#CintaKeranaAllah#💛
Wow terbaiklah aisy,pandai awak berkata-kata..😄(y) #CintaKeranaAllah#
Dasyat Dr cinta... 😊
Apa yng dahsyat Doc? Penulis yng tulis buku nilah yng dahsyat sebenarnya..(y)
saya takda awek
Awak belajar lagikan so baguslah,tumpu je pada pelajaran nnti dah smpai masa baru fikir pasal awek ii ni..😂
Why kira why???? 😂
Why apa grimm?kenapa? 😂
takde org nak ngorat saya..sape la nk kat saya kan? wlaupon sy comel tp sy xpaham knapa sy tak laku ehh
Cip kan comel nnti adalah tu yng nak dengan cip,siapa ckp cip x laku bukan ada rmai ke yng ngorat cip kat dlm forum ni?🤣🤣
 

Falcon98

BANNED!!
Banned User
LV
0
 
6 Jun 2021
2,666
30,408
San Francisco, Malaysia
reusagi98.blogspot.com
DragonCoin
14,482,745.00
Tart Nenas
Apple Macbook Pro 13
Redmi Note 11 Pro
DJI Mavic Pro
Samsung Galaxy Z FLIP 3
Apple TV
Sama ii , saja je letak title camtu biar nampak catchy sikit 😆

Most welcomeee boyy(y)

Wow terbaiklah aisy,pandai awak berkata-kata..😄(y) #CintaKeranaAllah#

Apa yng dahsyat Doc? Penulis yng tulis buku nilah yng dahsyat sebenarnya..(y)

Awak belajar lagikan so baguslah,tumpu je pada pelajaran nnti dah smpai masa baru fikir pasal awek ii ni..😂

Why apa grimm?kenapa? 😂

Cip kan comel nnti adalah tu yng nak dengan cip,siapa ckp cip x laku bukan ada rmai ke yng ngorat cip kat dlm forum ni?🤣🤣
kata kata anda mmbuatkan saya terpikir... "ada ke?"
kata lupin ngorat hmmm
tapi aq reject bahahahahha
 

DinXW

DFM DJ
DFM DJ
LV
0
 
4 Jun 2021
855
29,287
฿ɆⱤ₴₳₥₳ ₴ɆⱠ₳₥₳₦Ɏ₳
DragonCoin
2,031.00
Bugatti La Voiture Noire
Call Of Duty: Modern Warfare
Tart Nenas
Angry Lion
Biskut Mazola
Batang Buruk
Assalamualaikum dan Hi semua..

Harini saya nak kongsi dengan korang tentang satu buku yang saya beli di popular iaitu '101 Soal Jawab Cinta' yang ditulis oleh Farid Rashidi.Sinopsis buku ni mengatakan yang buku ini asalnya adalah hasil penulisan status penulis di laman sosial namun mempunyai huraian berbanding status asal di laman sosial yng agak terhad.Penulis juga ada selitkan beberapa karikatur yng dilukis untuk ke arah lebih santai dan mudah untuk dihadam oleh para pembaca.Buku ni bergenre motivasi + Islamik..entahlah betul ke tak genre tu saya tak tahu jadi saya akan kongsikan sikit isi ii yng ada dlm buku tu untuk kita menimba ilmu bersama-sama..Cia cia cia tiberrr

- Kredit kepada penulis iaitu Encik Farid,saya minta izin share ya kalau penulis terbaca thread ni 😁


Saya akan kongsikan 5 topik menarik yang terdapat dalam buku ni,dia ada banyak topik tapi 5 je cukup sbb nak kongsi lebih ii tak boleh kang takde orng nk beli buku ni pula. Antara topiknya ialah :-

1.Perlukah 'Jual Mahal ' ? 💓
Kadangkala terlalu jual mahal kepada lelaki yng tidak sepatutnya juga boleh melambatkan jodoh.Jual mahal atau kata lainnya menolak lamaran orang kerana memilih sangat juga kurang elok diamalkan.Memilih tak salah,tapi terlalu memilih yng sempurna tu yng salah sebab manusia itu tidak sempurna.Tetapi jika menolak sesuatu lamaran atas sebab munasabah contohnya mengelak lamaran lelaki yng tidak sekufu atau lelaki kurang baik,itu tidaklah menjadi kesalahan.Memang seorang perempuan berhak memilih yng secocok dengan jiwanya cuma kalau selalu je tolak lamaran lelaki lagi ii yng baik dan soleh atas alasan remeh,mungkin akan menyukarkan jodoh kelak.Mencari lelaki soleh dan baik di zaman ni dan mencari wanita solehah adalah sukar seperti sesukar mencari mutiara di lautan dalam.

2. Apa Yang Perlu Dilakukan Apabila Jatuh Cinta? 💓
Jika anda jatuh hati kepada seseorang,janganlah mempermainkan hatinya.Jangan beri harapan setinggi gunung jika belum pasti arah tujunya kerana luka di hati,tiada siapa yang tahu.Oleh itu,bila jatuh hati dengan seseorng sebaik-baiknya pendam dahulu sehingga tiba masa yang sesuai.Bila masa yang sesuai tu?Bila kita memang betul ii bersedia dari segi mental dan fizikal.Kalau belum bersedia maka bersabarlah kerana sabar itu lebih elok dari melukai hati seseorng.Apatah lagi hati seorng perempuan yang selembut bak sutera.Seorang lelaki yang bermaruah akan menjaga dan melayani seorang perempuan dengan cara yang bermaruah.Dia tidak akan meletakkan taraf perempuan itu di kakinya atau menjunjung di kepala tetapi dekat dihati untuk disayangi dan dihormati.

3. Benarkah Putus Cinta Begitu Menyakitkan? 💓
Putus cinta memang menyakitkan,kalau yng belum pernah rasa tu tak payah berangan nak rasa putus cinta tu mcam mana.Bagi yng sudah terlanjur bercinta dan akhirnya putus cinta,cuba positifkan diri dan muhasabahkan diri. Mungkin waktu itu adalah waktu terbaik untuk dekatkan diri dengan Allah SWT,meminta ampun padaNya dan bertaubat daripada melakukan dosa ii.See ada hikmahkan kat situ,kalau pun korang tak putus cinta mungkin korang akan terus lalai dan leka hingga lupa batasan yng Allah SWT dan Rasul-Nya tetapkan.Biarlah kita putus cinta dengan menusia tapi jangan sesekali kita putus cinta dengan Allah SWT.Kerana bila ii masa saja Allah SWT mampu gantikan seseorng yng lebih baik dan sesuai untuk korng.Kalau kita putus cinta dengan Allah SWT,apalagi yng boleh diharapkan lepas tu?Putus cinta dengan Allah SWT tu bagaikan punahlah harapan,musnahlah kehidupan.

4. Hukum Pre-Wedding? 💓
Trend zaman sekarang pre-wedding,siap buat video dan ambil gambar mesra bagai.Tahukah anda,pre-wedding ke pra-nikah ke,semua HARAM kalau belum akad nikah.
Firman Allah SWT : '' Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu (wahai Muhammad) hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu) ... '' (Al-Baqarah 2: 120)
Sesungguhnya,perbuatan ii dia atas datangnya daripada masyarakat barat agar kita ikut dan amalkan.Akhirnya,bukan keberkatan dan redha Allah SWT yng kita dapat tetapi kemurkaan daripada-Nya.Nauzubillahhi minzalik..

5. Adakah Ada Adat-Adat Yang Bercanggah Dengan Islam? 💓
Ada adat sesetengah tempat,bila bertunang wajib menyarungkan cincin kepada pasangan masing ii.Jika cincin tu ditanggalkan selama tempoh pertunangan maka dikira pertunangan itu terbatal secara automatik.Sedangkan perkara di atas bercanggah dengan Islam so jangan diamalkan setelah korng tahu.
Syeikh Atiyyah Soqor menegaskan bahawa adat tersebut diambil daripada adat warisan orang bukan lslam yng mana kedua-dua pihak lelaki dan perempuan disuruh untuk memakai cincin.Sekiranya cincin yng dipakai itu ditanggalkan semula dari jari,mereka akan menganggap bahawa pertunangan itu telah diputuskan.Sedangkan perkara ini adalah bercanggah dengan ajaran lslam dan wajb dihapuskan.



View attachment 15251
Sekian Terima Kasih Semua..
𝗖inta 𝗜tu 𝗡ikmat 𝗧api 𝗔was...
 
Last edited by a moderator:

Aerisyu

Assistant Leader
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
5 Jun 2021
502
10,304
DragonCoin
5,882,963.00
Pulau Persendirian
Angry Lion
Black Dragon
Charlie Dame...
Biskut Mazola
Famos Amos [ BANGSAWAN ]
Mencari lelaki soleh dan baik di zaman ni dan mencari wanita solehah adalah sukar seperti sesukar mencari mutiara di lautan dalam.
Waalaikumussalam,

Tiada guna mencari yang baik atau sempurna kerana yang sempurna itu hanyalah ada pada satu-satunya Yang Maha Sempurna, tetapi usahalah untuk menjadi yang terbaik. Mulakan dengan diri kita terlebih dahulu sebelum mencari pada diri orang lain. (nasihat untuk diri sendiri juga)
Terima kasih Kira bushuk masham berkongsi dengan kami.

p/s: Adik kesayangan abang @Tanah melayu, Kira dah besar, nasihat tentang cinta haha.
 

Falcon98

BANNED!!
Banned User
LV
0
 
6 Jun 2021
2,666
30,408
San Francisco, Malaysia
reusagi98.blogspot.com
DragonCoin
14,482,745.00
Tart Nenas
Apple Macbook Pro 13
Redmi Note 11 Pro
DJI Mavic Pro
Samsung Galaxy Z FLIP 3
Apple TV
Hentikan fitnah ini !!! Jatuh saham akuu kalau ngorat Cinul hm
See?tngk...aq try tp dia reject ...maka jom la single semua..follow me..Join my cult!
𝗖inta 𝗜tu 𝗡ikmat 𝗧api 𝗔was...
aikk pklong knpa attach skli reply dri thread lain?
 

Tanah melayu

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
4 Jun 2021
882
9,850
🛑ㄒ卂几卂卄_爪乇ㄥ卂ㄚㄩ🛑
DragonCoin
6,736.00
Waalaikumussalam,

Tiada guna mencari yang baik atau sempurna kerana yang sempurna itu hanyalah ada pada satu-satunya Yang Maha Sempurna, tetapi usahalah untuk menjadi yang terbaik. Mulakan dengan diri kita terlebih dahulu sebelum mencari pada diri orang lain. (nasihat untuk diri sendiri juga)
Terima kasih Kira bushuk masham berkongsi dengan kami.

p/s: Adik kesayangan abang @Tanah melayu, Kira dah besar, nasihat tentang cinta haha.
DAH besar adik abg ni pandai bermadah yer huhu 😘
 

AkiraCalix

Psychokinetic
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
835
15,139
./utopia
DragonCoin
2,851,024,250.00
Tart Nenas
Bugatti Centodieci
Mercedes-Benz Maybach Exelero
Angry Lion
Eagle
Ancient Piranha
kata lupin ngorat hmmm
kata kata anda mmbuatkan saya terpikir... "ada ke?"

tapi aq reject bahahahahha
Hentikan fitnah ini !!! Jatuh saham akuu kalau ngorat Cinul hm
See?tngk...aq try tp dia reject ...maka jom la single semua..follow me..Join my cult!

aikk pklong knpa attach skli reply dri thread lain?
Saya bangkang thread ni sbb sy single...WAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAAA
Weh apahal komen korng nampak cam dialog kat dalam novel cinta,laku habis beb kalo jual ni..Dah boleh buat drama pukul 7 pfftt :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
𝗖inta 𝗜tu 𝗡ikmat 𝗧api 𝗔was...
Awas kerana cinta itu boleh membutakan..(Saya sambung ayat paklong tu 😆)
Waalaikumussalam,

Tiada guna mencari yang baik atau sempurna kerana yang sempurna itu hanyalah ada pada satu-satunya Yang Maha Sempurna, tetapi usahalah untuk menjadi yang terbaik. Mulakan dengan diri kita terlebih dahulu sebelum mencari pada diri orang lain. (nasihat untuk diri sendiri juga)
Terima kasih Kira bushuk masham berkongsi dengan kami.

p/s: Adik kesayangan abang @Tanah melayu, Kira dah besar, nasihat tentang cinta haha.
Sama ii kak ngah saya yng garangs+comel..mana ada adik dah besar,adik masih lagi umur 5 tahun ok.Sepatutnya Kak ngah kena puji penulis ni bukan adik sebab adik copy je dri penulis ni 😄🤣
DAH besar adik abg ni pandai bermadah yer huhu 😘
Ya abang,kak ngah memang dah besar dan reti bermadah kata ii cinta sebab dia kan juara bertahan mereka puisi cinta kat kampung,hahaha.Adik x reti bermadah kata ni sbb adik masih lagi kanak ii ribena..#DoneMenyakatKakNgah#:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

Falcon98

BANNED!!
Banned User
LV
0
 
6 Jun 2021
2,666
30,408
San Francisco, Malaysia
reusagi98.blogspot.com
DragonCoin
14,482,745.00
Tart Nenas
Apple Macbook Pro 13
Redmi Note 11 Pro
DJI Mavic Pro
Samsung Galaxy Z FLIP 3
Apple TV
Weh apahal komen korng nampak cam dialog kat dalam novel cinta,laku habis beb kalo jual ni..Dah boleh buat drama pukul 7 pfftt :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Awas kerana cinta itu boleh membutakan..(Saya sambung ayat paklong tu 😆)

Sama ii kak ngah saya yng garangs+comel..mana ada adik dah besar,adik masih lagi umur 5 tahun ok.Sepatutnya Kak ngah kena puji penulis ni bukan adik sebab adik copy je dri penulis ni 😄🤣

Ya abang,kak ngah memang dah besar dan reti bermadah kata ii cinta sebab dia kan juara bertahan mereka puisi cinta kat kampung,hahaha.Adik x reti bermadah kata ni sbb adik masih lagi kanak ii ribena..#DoneMenyakatKakNgah#:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
eh jgn nk mengada....eyyy