Cabaran untuk DFM, jangan palestin je, rohingya lagi wajib sebab diorang jiran kita.

ShiNyaaKun

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
106
389
23
Another Isekai
DragonCoin
6,220.00
Memang perjuangan mempertahankan masjid al aqsa dan membantu saudara kita ialah suatu kewajipan yang tidak perlu disoal lagi. Tapi adakah kita lupa dengan saudara sekaligus jiran kita yang berada di rohingya? Saya tahu, ramai yang tak suka rohingya mungkin kerana adab dan perangai mereka. Tapi kita jangan lupa, mereka dijajah lebih lama dari palestin, mereka sentiasa hidup dalam ketakutan, dan mereka lebih teruk lagi seksaannya dan penganiayaannya dari palestin tetapi ramai yang tak tahu. Tapi kenapa rakyat palestin berbeza dengan rohingya? Kerana mereka yang menjadi pelarian, dibantu oleh jiran mereka seperti Jordan, Syria, Mesir dan lain lain. Mereka diberi akses utk menduduki sekolah atau Universiti, boleh berjual beli dan bebas untuk melakukan apapun layaknya seperti rakyat negara itu sendiri. Jadi maksudnya kita yang membiarkan rakyat tak berpendidikan. Kita yang akan bertanggungjawab dihadapan yang maha esa nanti. Bangladesh tu biarlah, dosa tanggung sendiri, kita jangan nak ikut ikut. Mungkin di rohingya takde tmpt suci islam atau sebagainya, tapi rohingya lebih wajib kita bantu daripada palestin kerana kita jiran mereka. Jadi tak payah nak kutuk kutuk pemimpin arab yang tak membantu palestin, kalau sendiri pun sama je. Kita sepatutnya mendidik mereka beradab, bermuamalah dan beragama, bukan mengecam mereka! Kita jangan bersifat racist kerana kita sama sama islam dan bertuhankan yang satu. Saya tak bermaksud kita kena tinggal kan palestin, tak, tak sama sekali.
Jadi, walaupun peperangan di palestin sudah berhenti, tetapi di Rohingya, Syria, Somalia dan Iraq masih belum berhenti, kita tak boleh berhenti disini saja. AYUH! Kita sama sama menjatuhkan Kerajaan Myanmar LAKNATULLAH dengan apa cara sekalipun seperti yang kita buat pada IsraHELL!

Hanya allah yang membalas segala amalan kita, Aminnn 🤲

Dragon Force Malaysia, kalau korang hebat sgt, cubalah serang atau hack Myanmar tu. Ianya lebih mencabar kerana mereka mungkin tiada website atau page page untuk kita serang, dan militer mereka tak banyak dikawal menggunakan computer.😏
 

ShahrulHalim

Moderator
DFM Administrator
LV
0
 
5 Jun 2021
3,733
20,470
34
Aqsa
dragonforce.io
DragonCoin
66,458,989.00
Mystery Box [ LEGENDARY ] 🔥🔥🔥
Tart Nenas
Angry Lion
Perodua Kancil
Black Dragon
Shark
Kawan pernah ada kes dulu dengan perangai orang Rohingya ni...tapi takdelah teruk sangat...cuma betullah kata tuan sebab mereka tu jiran kita dan lebih pantas mendapatkan pertolongan daripada kita
 

ShiNyaaKun

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
106
389
23
Another Isekai
DragonCoin
6,220.00
saya tak tahu camne nak serang diorang, ada sesiapa tahu tak page militer rohingya ke? saya rasa takde. kalau ada pun, mesti dlm bahasa diorang
Kawan pernah ada kes dulu dengan perangai orang Rohingya ni...tapi takdelah teruk sangat...cuma betullah kata tuan sebab mereka tu jiran kita dan lebih pantas mendapatkan pertolongan daripada kita

Kawan pernah ada kes dulu dengan perangai orang Rohingya ni...tapi takdelah teruk sangat...cuma betullah kata tuan sebab mereka tu jiran kita dan lebih pantas mendapatkan pertolongan daripada kita
mesti ramai yang tahu, perangai orang badwi pada zaman rasulullah.
pernah seorang badwi kencing di tiang masjid, tapi nabi melarang para sahabat memarahi org badwi tersebut tapi sebaliknya mengajar dia dengan baik (alamak xde dalil pulak, ntah shahih ke tak shahih). saya rasa org badwi masatu lebih teruk perangai dari org rohingya, tak taulah, pendapat saya je. jadi kita patut mencontohi nabi dalam mendidik org rohingya.
 
  • Like
Reactions: ShahrulHalim

tuntulkicap

GFX Team
DFM GFX Team
LV
0
 
2 Jun 2021
1,910
2,967
DragonCoin
7,968.00
Memang perjuangan mempertahankan masjid al aqsa dan membantu saudara kita ialah suatu kewajipan yang tidak perlu disoal lagi. Tapi adakah kita lupa dengan saudara sekaligus jiran kita yang berada di rohingya? Saya tahu, ramai yang tak suka rohingya mungkin kerana adab dan perangai mereka. Tapi kita jangan lupa, mereka dijajah lebih lama dari palestin, mereka sentiasa hidup dalam ketakutan, dan mereka lebih teruk lagi seksaannya dan penganiayaannya dari palestin tetapi ramai yang tak tahu. Tapi kenapa rakyat palestin berbeza dengan rohingya? Kerana mereka yang menjadi pelarian, dibantu oleh jiran mereka seperti Jordan, Syria, Mesir dan lain lain. Mereka diberi akses utk menduduki sekolah atau Universiti, boleh berjual beli dan bebas untuk melakukan apapun layaknya seperti rakyat negara itu sendiri. Jadi maksudnya kita yang membiarkan rakyat tak berpendidikan. Kita yang akan bertanggungjawab dihadapan yang maha esa nanti. Bangladesh tu biarlah, dosa tanggung sendiri, kita jangan nak ikut ikut. Mungkin di rohingya takde tmpt suci islam atau sebagainya, tapi rohingya lebih wajib kita bantu daripada palestin kerana kita jiran mereka. Jadi tak payah nak kutuk kutuk pemimpin arab yang tak membantu palestin, kalau sendiri pun sama je. Kita sepatutnya mendidik mereka beradab, bermuamalah dan beragama, bukan mengecam mereka! Kita jangan bersifat racist kerana kita sama sama islam dan bertuhankan yang satu. Saya tak bermaksud kita kena tinggal kan palestin, tak, tak sama sekali.
Jadi, walaupun peperangan di palestin sudah berhenti, tetapi di Rohingya, Syria, Somalia dan Iraq masih belum berhenti, kita tak boleh berhenti disini saja. AYUH! Kita sama sama menjatuhkan Kerajaan Myanmar LAKNATULLAH dengan apa cara sekalipun seperti yang kita buat pada IsraHELL!

Hanya allah yang membalas segala amalan kita, Aminnn 🤲

Dragon Force Malaysia, kalau korang hebat sgt, cubalah serang atau hack Myanmar tu. Ianya lebih mencabar kerana mereka mungkin tiada website atau page page untuk kita serang, dan militer mereka tak banyak dikawal menggunakan computer.😏
😲
 

mattajb

HQ Member
DFM Administrator
LV
0
 
4 Jun 2021
3,820
22,375
your lucid dream
DragonCoin
7,411,339.00
Tart Nenas
Sarang Naga
Frost Dragon
Fire Red Dragon
Ancient Dragon
Black Dragon
Memang perjuangan mempertahankan masjid al aqsa dan membantu saudara kita ialah suatu kewajipan yang tidak perlu disoal lagi. Tapi adakah kita lupa dengan saudara sekaligus jiran kita yang berada di rohingya? Saya tahu, ramai yang tak suka rohingya mungkin kerana adab dan perangai mereka. Tapi kita jangan lupa, mereka dijajah lebih lama dari palestin, mereka sentiasa hidup dalam ketakutan, dan mereka lebih teruk lagi seksaannya dan penganiayaannya dari palestin tetapi ramai yang tak tahu. Tapi kenapa rakyat palestin berbeza dengan rohingya? Kerana mereka yang menjadi pelarian, dibantu oleh jiran mereka seperti Jordan, Syria, Mesir dan lain lain. Mereka diberi akses utk menduduki sekolah atau Universiti, boleh berjual beli dan bebas untuk melakukan apapun layaknya seperti rakyat negara itu sendiri. Jadi maksudnya kita yang membiarkan rakyat tak berpendidikan. Kita yang akan bertanggungjawab dihadapan yang maha esa nanti. Bangladesh tu biarlah, dosa tanggung sendiri, kita jangan nak ikut ikut. Mungkin di rohingya takde tmpt suci islam atau sebagainya, tapi rohingya lebih wajib kita bantu daripada palestin kerana kita jiran mereka. Jadi tak payah nak kutuk kutuk pemimpin arab yang tak membantu palestin, kalau sendiri pun sama je. Kita sepatutnya mendidik mereka beradab, bermuamalah dan beragama, bukan mengecam mereka! Kita jangan bersifat racist kerana kita sama sama islam dan bertuhankan yang satu. Saya tak bermaksud kita kena tinggal kan palestin, tak, tak sama sekali.
Jadi, walaupun peperangan di palestin sudah berhenti, tetapi di Rohingya, Syria, Somalia dan Iraq masih belum berhenti, kita tak boleh berhenti disini saja. AYUH! Kita sama sama menjatuhkan Kerajaan Myanmar LAKNATULLAH dengan apa cara sekalipun seperti yang kita buat pada IsraHELL!

Hanya allah yang membalas segala amalan kita, Aminnn 🤲

Dragon Force Malaysia, kalau korang hebat sgt, cubalah serang atau hack Myanmar tu. Ianya lebih mencabar kerana mereka mungkin tiada website atau page page untuk kita serang, dan militer mereka tak banyak dikawal menggunakan computer.😏
Kebanyakan yang dibantu, naik kepala dan demand. Maaf tak semua. Tapi ada yg saya pernah jumpa demand hak sama rata macam rakyat malaysia sedangkan status mereka pemegang kad pelarian unhcr. Kenapa kerajaan susah nak halau mereka? Sebab terikat dengan undang² antarabangsa dan mata² hak asasi manusia. Boleh tgk contoh di pasar borong selayang. Buat baik berpada². Sedangkan kerajaan bangladesh pun dah buat yang terbaik dengan berikan tempat tinggal di cox bazar. Begitu juga malaysia dan negara lain. Tapi apa sebabnya malaysia juga yang menjadi pilihan? Bangladesh pun antara negara islam, pakistan pun. Kenapa malaysia perlu ikut telunjuk mereka? Ni dah dikira politik serantau. Pencerobohan ke atas kawasan maritim negara dengan membawa entah ribuan pelarian tanpa dokumen perjalanan. Pernah tak kita dengar apa yang mereka sebenarnya mahukan dengan malaysia. Mereka mahukan kerja. Kerja sudah diberikan, begitu juga di bangladesh dan negara lain. Jika kita tak ubah diri kita sendiri, tiada siapa boleh ubah sesuatu tu. Just my two cents. Peace. Sila tambah perasa kepada pendapat saya ni ya. Bincangkan dengan berhemah.​
 

ShiNyaaKun

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
106
389
23
Another Isekai
DragonCoin
6,220.00
Mereka tetap saudara kita dan kita wajib membantu mereka. kalau tak, tak payah nak kutuk kutuk negara arab yang x tolong palestin sebab kita sama je. kalau betul perangai mereka macam tu. patut ke kita biarkan mereka di tgh laut menunggu ajal? bayangkan kalau kita dibuat sebegitu. seperti yang saya sebut diatas, rakyat palestin diberi kemudahan di negara arab lain layaknya seperti rakyat negara itu sendiri. memang palestin dan jirannya sama sama arab, tapi itu tak bermaksud kita boleh diskriminasi sesama islam. seperti saya sebut diatas, kita harus berikan mereka pendidikan dan adab.
 

matz99

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
9 Jun 2021
21
50
DragonCoin
3,995.00
Mereka tetap saudara kita dan kita wajib membantu mereka. kalau tak, tak payah nak kutuk kutuk negara arab yang x tolong palestin sebab kita sama je. kalau betul perangai mereka macam tu. patut ke kita biarkan mereka di tgh laut menunggu ajal? bayangkan kalau kita dibuat sebegitu. seperti yang saya sebut diatas, rakyat palestin diberi kemudahan di negara arab lain layaknya seperti rakyat negara itu sendiri. memang palestin dan jirannya sama sama arab, tapi itu tak bermaksud kita boleh diskriminasi sesama islam. seperti saya sebut diatas, kita harus berikan mereka pendidikan dan adab.
Pahit tapi benar.

Kita suka tuding kesalahan negara-negara Teluk tak bantu Palestine.

Tapi, kita pun suka bagi alasan kenapa tak bantu saudara-saudara Islam di negara jiran.

Selain pembunuhan terancang bangsa Rohingya, ada juga masalah di Selatan Thai iaitu konflik penduduk Islam dan pemerintah Thai. Tapi, kita pun sekadar melihat.

Tentulah tak boleh sesuka hati hantar askar ke mana-mana negara, negara lain pun ada kedaulatan undang-undang mereka sendiri. Dan, alasan ini jugalah yang digunakan oleh negara-negara Teluk berkaitan Palestin, tapi kita suka bagi tohmahan macam-macam tanpa tengok ke diri sendiri.
 

mattajb

HQ Member
DFM Administrator
LV
0
 
4 Jun 2021
3,820
22,375
your lucid dream
DragonCoin
7,411,339.00
Tart Nenas
Sarang Naga
Frost Dragon
Fire Red Dragon
Ancient Dragon
Black Dragon
Mereka tetap saudara kita dan kita wajib membantu mereka. kalau tak, tak payah nak kutuk kutuk negara arab yang x tolong palestin sebab kita sama je. kalau betul perangai mereka macam tu. patut ke kita biarkan mereka di tgh laut menunggu ajal? bayangkan kalau kita dibuat sebegitu. seperti yang saya sebut diatas, rakyat palestin diberi kemudahan di negara arab lain layaknya seperti rakyat negara itu sendiri. memang palestin dan jirannya sama sama arab, tapi itu tak bermaksud kita boleh diskriminasi sesama islam. seperti saya sebut diatas, kita harus berikan mereka pendidikan dan adab.
Seperti yang saya sebutkan sebelum ni, kita kena faham apa status pemegang kad unhcr ni. Malaysia sendiri pun bukan tak tolong, dah banyak tolong. Kena faham politik dan undang² antarabangsa. Benar, islam wajib menolong saudara mereka. Menolong pun sudah. Jika hujahan mengatakan malaysia tak tolong itu salah sama sekali. Takde istilah diskriminasi sebab warga mereka pun dibantu di negara ni melalui ngo. Macam saya kata, kena faham politik dan undang² antarabangsa. Kenapa perlu bergolok gadai pertaruhkan nyawa di lautan di atas bot yang serba kekurangan, jika negara² yang dah terima mereka lebih dekat dan berikan penempatan untuk langsungkan hidup. Islam ajar kita untuk ada belas ehsan. Ehsan tu sendiri adalah dengan bantuan pertolongan asas macam bantuan kesihatan, pendidikan, makanan dan penempatan. Jika malaysia sens signal yg salah, negara kita akan dibanjiri bukan sahaja orang rohingya malah orang lain pun. Sebab tu kita kena faham politik. Kita bantu dari segi kewangan pun dah bagus. Okay sila² tambah. Topik ni menarik​
 

wanznovic

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
2 Jun 2021
24
162
Sarajevo, Bosnia I Herzegovina
DragonCoin
4,110.00
Atas faktor kemanusiaan aku rasa kita patut bantu dalam penyelesaian dua pihak antara ethnic Rohingya dengan Kerajaan Myanmar tapi seperti kita tahu politik di myanmar pun sedang kucar kacir. Doakan yang terbaik untuk mereka dan biarlah pihak diplomat settlekan mana yang terbaik.
 

ShiNyaaKun

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
106
389
23
Another Isekai
DragonCoin
6,220.00
Pahit tapi benar.

Kita suka tuding kesalahan negara-negara Teluk tak bantu Palestine.

Tapi, kita pun suka bagi alasan kenapa tak bantu saudara-saudara Islam di negara jiran.

Selain pembunuhan terancang bangsa Rohingya, ada juga masalah di Selatan Thai iaitu konflik penduduk Islam dan pemerintah Thai. Tapi, kita pun sekadar melihat.

Tentulah tak boleh sesuka hati hantar askar ke mana-mana negara, negara lain pun ada kedaulatan undang-undang mereka sendiri. Dan, alasan ini jugalah yang digunakan oleh negara-negara Teluk berkaitan Palestin, tapi kita suka bagi tohmahan macam-macam tanpa tengok ke diri sendiri.
Ha! satu lagi isu penting yang harus kita ambil tahu! saudara kita di selatan thai adalah org melayu! dahlah jiran paling dekat, sempadan, melayu pulak tu. kita harus hangatkan isu selatan thai juga.

Seperti yang saya sebutkan sebelum ni, kita kena faham apa status pemegang kad unhcr ni. Malaysia sendiri pun bukan tak tolong, dah banyak tolong. Kena faham politik dan undang² antarabangsa. Benar, islam wajib menolong saudara mereka. Menolong pun sudah. Jika hujahan mengatakan malaysia tak tolong itu salah sama sekali. Takde istilah diskriminasi sebab warga mereka pun dibantu di negara ni melalui ngo. Macam saya kata, kena faham politik dan undang² antarabangsa. Kenapa perlu bergolok gadai pertaruhkan nyawa di lautan di atas bot yang serba kekurangan, jika negara² yang dah terima mereka lebih dekat dan berikan penempatan untuk langsungkan hidup. Islam ajar kita untuk ada belas ehsan. Ehsan tu sendiri adalah dengan bantuan pertolongan asas macam bantuan kesihatan, pendidikan, makanan dan penempatan. Jika malaysia sens signal yg salah, negara kita akan dibanjiri bukan sahaja orang rohingya malah orang lain pun. Sebab tu kita kena faham politik. Kita bantu dari segi kewangan pun dah bagus. Okay sila² tambah. Topik ni menarik​
saya tak rasa mereka yang datang sini tahu arah ke bangladesh. tapi itu hanya pendapat saya. saya pun "kurang" ambil tahu dengan politik. macam ni lah senang, rohingya merdeka, takde lagi pelarian kesini kan? jadi sepatutnya abang harus lah yang paling aktif dalam operasi rohingya merdeka.
 

mattajb

HQ Member
DFM Administrator
LV
0
 
4 Jun 2021
3,820
22,375
your lucid dream
DragonCoin
7,411,339.00
Tart Nenas
Sarang Naga
Frost Dragon
Fire Red Dragon
Ancient Dragon
Black Dragon

mattajb

HQ Member
DFM Administrator
LV
0
 
4 Jun 2021
3,820
22,375
your lucid dream
DragonCoin
7,411,339.00
Tart Nenas
Sarang Naga
Frost Dragon
Fire Red Dragon
Ancient Dragon
Black Dragon
saya pasti ini bukan link phising atau ip leak? kan? hehe😅😆
Takdenya saya nak bagi malicious link. Portal berita awani tu. Boleh baca situ untuk tau sikit sebanyak. Harap membantu kefahaman. Kita marhaen picisan ni cuma mampu utarakan cadangan, pandangan jela. Yang pegang tampuk pemerintahan yang perlu lebih proaktif dan lantang dalam ketegasan dengan PBB. Tak nafi, kita semua terkesan secara emosi dengan berita² saudara kita baik yang dekat dan jauh. Kita salurkan bantuan menerusi ngo yang dipercayai. Itu lebih baik. Timbulkan kesedaran. Itulah fungsi platform ni. Untuk kita saling memberikan idea pandangan, cadangan. Dalam kita bertukar² idea tu kita berhujah dengan argumen yg diselangi dengan fakta dan sumber² sahih boleh dirujuk. Biasakan berhujah dengan fakta. Takde siapa betul dan salah. Kita sama² saling belajar dan mencari ilmu. Mohon maaf jika ada argumen tak valid. Sila betulkan argumen saya juga. 😁
 
  • Like
Reactions: ShiNyaaKun

mattajb

HQ Member
DFM Administrator
LV
0
 
4 Jun 2021
3,820
22,375
your lucid dream
DragonCoin
7,411,339.00
Tart Nenas
Sarang Naga
Frost Dragon
Fire Red Dragon
Ancient Dragon
Black Dragon
ikut la... janji ada serangan balas.. sebab tu kena kaji betul2 geopolitical. sama serangan kepada system ekonomi, system pentadbiran. system bank dan segala system yang memainkan peranan yang boleh melumpuhkan system musuh.
kaji elok2 dan saya nak tengok natijahnya,
Itulah saya menunggu hujahan dan argumen juga ni
 
  • Like
Reactions: hambamalam