Announcement Cadangan - Peti Aduan DragonForce Malaysia

DFM Staff Announcement Prefix
Status
Not open for further replies.

PisauCukur

Pyrokinesis
DFM Administrator
LV
0
 
28 May 2021
393
1
7,748
HQ DragonForce
DragonCoin
2,768,425.00
Black Dragon
Ford Ranger
Bangsal
1625816521845.png

1625816536970.png



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua komuniti DragonForce Malaysia yang kami hormati.

Pernyataan masalah: Kami menerima beribu aduan setiap hari di Facebook Page, Instagram dan juga Twitter tentang pemasalahan tentang scam, isu virus, godaman, ugutan dan macam macam lagi sehingga kami tidak mampu nak melayan semua pertanyaan tersebut.

Solusi dicadangkan:
Kami dalam cadangan bagi membuat satu peti aduan bagi seluruh rakyat Malaysia untuk membuat aduan kepada DFM bagi masalah yang mereka hadapi seperti penipuan atas talian, ransomware, sex scam, love scam ini dalam satu peti aduan DragonForce Malaysia.

Antara cadangan yang kami utarakan untuk permasalahan ini:
1. Aduan secara terbuka : Untuk aduan-aduan ringan dimana komuniti DFM sendiri boleh menjawab atau memberi garis panduan apa mangsa perlu lakukan. Sebagai contoh, ada isu penipuan di Facebook melibatkan kerugian pada pemangsa, so apakah saluran lain mangsa boleh buat selain daripada laporan polis? Selain itu mungkin mangsa boleh membuat laporan ke Tribunal Pengguna Malaysia.

2. Aduan secara tertutup : Untuk aduan-aduan yang diklasifikasikan sebagai berat dimana kami memerlukan bantuan daripada agensi PDRM, CyberSecurity Malaysia dan Tribunal Pengguna Malaysia bagi membantu kami untuk memberikan panduan apa yang sepatutnya mangsa perlu lakukan untuk tindakan seterusnya. Untuk aduan ini kami memerlukan sesiapa yang berada di dalam agensi yang register di forum ini untuk membantu kami menyalurkan informasi yang tepat kepada pemangsa.

Cadangan Anugerah :
1. Untuk sementara waktu, kami boleh memberikan "Award" bersesuaian dan mungkin juga satu "Title" di forum untuk menggalakan semua user membantu dari sudut permasalahan ini.


Oleh itu, kami memerlukan cadangan dari pelbagai pihak untuk bagaimana kami hendak melaksanakan program ini dalam proses kerja yang tepat/efektif dan penganugerahan yang bersesuaian.

Posting ini akan dibuka selama seminggu (sehingga 16/07/2021) untuk penerimaan cadangan dari forumer DFM untuk fasa pertama program ini.

Terima kasih.
 

PisauCukur

Pyrokinesis
DFM Administrator
LV
0
 
28 May 2021
393
1
7,748
HQ DragonForce
DragonCoin
2,768,425.00
Black Dragon
Ford Ranger
Bangsal
cadangan saya,mohon mana mana ahli dfm yang lebih peka tentang hal ini,bantu sesama kita,jika ada ahli saudara yang berunifom tampil memberi pendapat dan jawapan.sebb tidak semua orang tahu mana harus dilaporkan.
Oleh sebab itu, kita perlu sama-sama strukturkan bagi model efektif bagi fasa pertama. Tak perlu proses yang kompleks. Sebab itu ada konsep penganugerahan tersebut.
 

hafixsaimi

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
4 Jun 2021
326
1,236
kelantan
DragonCoin
7,229.00
cadangan saya,mohon mana mana ahli dfm yang lebih peka tentang hal ini,bantu sesama kita,jika ada ahli saudara yang berunifom tampil memberi pendapat dan jawapan.sebb tidak semua orang tahu mana harus dilaporkan.
Betul Tu...Mohon admin buat satu session untuk aduan Di mana Yang menpunyai title hacker or guru or master Linux untuk Jaga session tu
 

Kartoon

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
361
1,731
Dalam rumah atas katil
DragonCoin
6,440.00


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua komuniti DragonForce Malaysia yang kami hormati.

Pernyataan masalah: Kami menerima beribu aduan setiap hari di Facebook Page, Instagram dan juga Twitter tentang pemasalahan tentang scam, isu virus, godaman, ugutan dan macam macam lagi sehingga kami tidak mampu nak melayan semua pertanyaan tersebut.

Solusi dicadangkan:
Kami dalam cadangan bagi membuat satu peti aduan bagi seluruh rakyat Malaysia untuk membuat aduan kepada DFM bagi masalah yang mereka hadapi seperti penipuan atas talian, ransomware, sex scam, love scam ini dalam satu peti aduan DragonForce Malaysia.

Antara cadangan yang kami utarakan untuk permasalahan ini:
1. Aduan secara terbuka : Untuk aduan-aduan ringan dimana komuniti DFM sendiri boleh menjawab atau memberi garis panduan apa mangsa perlu lakukan. Sebagai contoh, ada isu penipuan di Facebook melibatkan kerugian pada pemangsa, so apakah saluran lain mangsa boleh buat selain daripada laporan polis? Selain itu mungkin mangsa boleh membuat laporan ke Tribunal Pengguna Malaysia.

2. Aduan secara tertutup : Untuk aduan-aduan yang diklasifikasikan sebagai berat dimana kami memerlukan bantuan daripada agensi PDRM, CyberSecurity Malaysia dan Tribunal Pengguna Malaysia bagi membantu kami untuk memberikan panduan apa yang sepatutnya mangsa perlu lakukan untuk tindakan seterusnya. Untuk aduan ini kami memerlukan sesiapa yang berada di dalam agensi yang register di forum ini untuk membantu kami menyalurkan informasi yang tepat kepada pemangsa.

Cadangan Anugerah :
1. Untuk sementara waktu, kami boleh memberikan "Award" bersesuaian dan mungkin juga satu "Title" di forum untuk menggalakan semua user membantu dari sudut permasalahan ini.


Oleh itu, kami memerlukan cadangan dari pelbagai pihak untuk bagaimana kami hendak melaksanakan program ini dalam proses kerja yang tepat/efektif dan penganugerahan yang bersesuaian.

Posting ini akan dibuka selama seminggu (sehingga 16/07/2021) untuk penerimaan cadangan dari forumer DFM untuk fasa pertama program ini.

Terima kasih.
sedia berkidmat untuk negara cip.
 

Ghazyuri

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
4 Jun 2021
606
1,840
DragonCoin
666,924.00
Ulat Gonggok Gergasi
Linux
DJI Mavic Pro
Frost Dragon
Eagle


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua komuniti DragonForce Malaysia yang kami hormati.

Pernyataan masalah: Kami menerima beribu aduan setiap hari di Facebook Page, Instagram dan juga Twitter tentang pemasalahan tentang scam, isu virus, godaman, ugutan dan macam macam lagi sehingga kami tidak mampu nak melayan semua pertanyaan tersebut.

Solusi dicadangkan:
Kami dalam cadangan bagi membuat satu peti aduan bagi seluruh rakyat Malaysia untuk membuat aduan kepada DFM bagi masalah yang mereka hadapi seperti penipuan atas talian, ransomware, sex scam, love scam ini dalam satu peti aduan DragonForce Malaysia.

Antara cadangan yang kami utarakan untuk permasalahan ini:
1. Aduan secara terbuka : Untuk aduan-aduan ringan dimana komuniti DFM sendiri boleh menjawab atau memberi garis panduan apa mangsa perlu lakukan. Sebagai contoh, ada isu penipuan di Facebook melibatkan kerugian pada pemangsa, so apakah saluran lain mangsa boleh buat selain daripada laporan polis? Selain itu mungkin mangsa boleh membuat laporan ke Tribunal Pengguna Malaysia.

2. Aduan secara tertutup : Untuk aduan-aduan yang diklasifikasikan sebagai berat dimana kami memerlukan bantuan daripada agensi PDRM, CyberSecurity Malaysia dan Tribunal Pengguna Malaysia bagi membantu kami untuk memberikan panduan apa yang sepatutnya mangsa perlu lakukan untuk tindakan seterusnya. Untuk aduan ini kami memerlukan sesiapa yang berada di dalam agensi yang register di forum ini untuk membantu kami menyalurkan informasi yang tepat kepada pemangsa.

Cadangan Anugerah :
1. Untuk sementara waktu, kami boleh memberikan "Award" bersesuaian dan mungkin juga satu "Title" di forum untuk menggalakan semua user membantu dari sudut permasalahan ini.


Oleh itu, kami memerlukan cadangan dari pelbagai pihak untuk bagaimana kami hendak melaksanakan program ini dalam proses kerja yang tepat/efektif dan penganugerahan yang bersesuaian.

Posting ini akan dibuka selama seminggu (sehingga 16/07/2021) untuk penerimaan cadangan dari forumer DFM untuk fasa pertama program ini.

Terima kasih.
Saya setuju
 

DinXW

DFM DJ
DFM DJ
LV
0
 
4 Jun 2021
849
29,252
฿ɆⱤ₴₳₥₳ ₴ɆⱠ₳₥₳₦Ɏ₳
DragonCoin
1,521.00
Bugatti La Voiture Noire
Call Of Duty: Modern Warfare
Tart Nenas
Angry Lion
Biskut Mazola
Batang Buruk


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua komuniti DragonForce Malaysia yang kami hormati.

Pernyataan masalah: Kami menerima beribu aduan setiap hari di Facebook Page, Instagram dan juga Twitter tentang pemasalahan tentang scam, isu virus, godaman, ugutan dan macam macam lagi sehingga kami tidak mampu nak melayan semua pertanyaan tersebut.

Solusi dicadangkan:
Kami dalam cadangan bagi membuat satu peti aduan bagi seluruh rakyat Malaysia untuk membuat aduan kepada DFM bagi masalah yang mereka hadapi seperti penipuan atas talian, ransomware, sex scam, love scam ini dalam satu peti aduan DragonForce Malaysia.

Antara cadangan yang kami utarakan untuk permasalahan ini:
1. Aduan secara terbuka : Untuk aduan-aduan ringan dimana komuniti DFM sendiri boleh menjawab atau memberi garis panduan apa mangsa perlu lakukan. Sebagai contoh, ada isu penipuan di Facebook melibatkan kerugian pada pemangsa, so apakah saluran lain mangsa boleh buat selain daripada laporan polis? Selain itu mungkin mangsa boleh membuat laporan ke Tribunal Pengguna Malaysia.

2. Aduan secara tertutup : Untuk aduan-aduan yang diklasifikasikan sebagai berat dimana kami memerlukan bantuan daripada agensi PDRM, CyberSecurity Malaysia dan Tribunal Pengguna Malaysia bagi membantu kami untuk memberikan panduan apa yang sepatutnya mangsa perlu lakukan untuk tindakan seterusnya. Untuk aduan ini kami memerlukan sesiapa yang berada di dalam agensi yang register di forum ini untuk membantu kami menyalurkan informasi yang tepat kepada pemangsa.

Cadangan Anugerah :
1. Untuk sementara waktu, kami boleh memberikan "Award" bersesuaian dan mungkin juga satu "Title" di forum untuk menggalakan semua user membantu dari sudut permasalahan ini.


Oleh itu, kami memerlukan cadangan dari pelbagai pihak untuk bagaimana kami hendak melaksanakan program ini dalam proses kerja yang tepat/efektif dan penganugerahan yang bersesuaian.

Posting ini akan dibuka selama seminggu (sehingga 16/07/2021) untuk penerimaan cadangan dari forumer DFM untuk fasa pertama program ini.

Terima kasih.
Wsalam min...
Cadangan saya supaya disediakan satu kolum Helpdesk yg didalamnya ada kategori2 tertentu.. Contohnya masalah scammer.. Kat dlm kategori ni admin sediakan soalan2 tertentu yg perlu dijawab oleh pengadu.. Jawapan admin kena sediakan berdasarkan soalan yg dibagi.. Soalan2 haruslah berdasarkan masalah2 yg lepas yg telah diterima oleh pihak DFM sebelum ini..last sekali dalam helpdesk ni admin letak Lain2 hal/masalah...kat sini pengadu boleh menulis apa masalah lain yg tiada dlm soalan2 kategori tu..

Contoh seperti helpdesk MySejahtera. 1.Contoh soalan saya klik A
2.Contoh jawapan saya klik C
 

Attachments

  • Screenshot_20210709_171450.jpg
    Screenshot_20210709_171450.jpg
    293.6 KB · Views: 15
  • Screenshot_20210709_171601.jpg
    Screenshot_20210709_171601.jpg
    331.3 KB · Views: 14

Grimmy081

DFM Bawang Rangers
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
5 Jun 2021
2,288
26,470
In your darkest nighmare
DragonCoin
9,126.00
Tart Nenas
Dragon Nest (드래곤네스트)
Eagle
Black Dragon
Rawr The Fat Tiger
Ancient Piranha
Wsalam min...
Cadangan saya supaya disediakan satu kolum Helpdesk yg didalamnya ada kategori2 tertentu.. Contohnya masalah scammer.. Kat dlm kategori ni admin sediakan soalan2 tertentu yg perlu dijawab oleh pengadu.. Jawapan admin kena sediakan berdasarkan soalan yg dibagi.. Soalan2 haruslah berdasarkan masalah2 yg lepas yg telah diterima oleh pihak DFM sebelum ini..last sekali dalam helpdesk ni admin letak Lain2 hal/masalah...kat sini pengadu boleh menulis apa masalah lain yg tiada dlm soalan2 kategori tu..

Contoh seperti helpdesk MySejahtera. 1.Contoh soalan saya klik A
2.Contoh jawapan saya klik C
Ok gak tok tapis senang 👍😁
 

tuntulkicap

GFX Team
DFM GFX Team
LV
0
 
2 Jun 2021
1,910
2,967
DragonCoin
7,968.00
Wsalam min...
Cadangan saya supaya disediakan satu kolum Helpdesk yg didalamnya ada kategori2 tertentu.. Contohnya masalah scammer.. Kat dlm kategori ni admin sediakan soalan2 tertentu yg perlu dijawab oleh pengadu.. Jawapan admin kena sediakan berdasarkan soalan yg dibagi.. Soalan2 haruslah berdasarkan masalah2 yg lepas yg telah diterima oleh pihak DFM sebelum ini..last sekali dalam helpdesk ni admin letak Lain2 hal/masalah...kat sini pengadu boleh menulis apa masalah lain yg tiada dlm soalan2 kategori tu..

Contoh seperti helpdesk MySejahtera. 1.Contoh soalan saya klik A
2.Contoh jawapan saya klik C
Wow nice idea.. oky gakni
 
  • Like
Reactions: Syntax

Jaring

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
28 Jun 2021
0
12
DragonCoin
2,000.00
Ulat Gonggok Gergasi
Angry Lion
Mac OS
iOS
Microsoft Windows
Android
Wsalam min...
Cadangan saya supaya disediakan satu kolum Helpdesk yg didalamnya ada kategori2 tertentu.. Contohnya masalah scammer.. Kat dlm kategori ni admin sediakan soalan2 tertentu yg perlu dijawab oleh pengadu.. Jawapan admin kena sediakan berdasarkan soalan yg dibagi.. Soalan2 haruslah berdasarkan masalah2 yg lepas yg telah diterima oleh pihak DFM sebelum ini..last sekali dalam helpdesk ni admin letak Lain2 hal/masalah...kat sini pengadu boleh menulis apa masalah lain yg tiada dlm soalan2 kategori tu..

Contoh seperti helpdesk MySejahtera. 1.Contoh soalan saya klik A
2.Contoh jawapan saya klik C
Idea yg bernas .. tapi kalau boleh biarlah user yg register sahaja boleh guna supaya senang Kita pantau
 
  • Like
Reactions: Syntax

PisauCukur

Pyrokinesis
DFM Administrator
LV
0
 
28 May 2021
393
1
7,748
HQ DragonForce
DragonCoin
2,768,425.00
Black Dragon
Ford Ranger
Bangsal
Wsalam min...
Cadangan saya supaya disediakan satu kolum Helpdesk yg didalamnya ada kategori2 tertentu.. Contohnya masalah scammer.. Kat dlm kategori ni admin sediakan soalan2 tertentu yg perlu dijawab oleh pengadu.. Jawapan admin kena sediakan berdasarkan soalan yg dibagi.. Soalan2 haruslah berdasarkan masalah2 yg lepas yg telah diterima oleh pihak DFM sebelum ini..last sekali dalam helpdesk ni admin letak Lain2 hal/masalah...kat sini pengadu boleh menulis apa masalah lain yg tiada dlm soalan2 kategori tu..

Contoh seperti helpdesk MySejahtera. 1.Contoh soalan saya klik A
2.Contoh jawapan saya klik C
menarik flow ni. min cuba structure dahulu :)
 

Sland

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
18
44
DragonCoin
4,000.00
Sangat setuju dgn cadangan penubuhan biro pengaduan awam ini. Sebelum ini saya pun pernah adukan masaalah scammer menggunakan akaun maybank, sedangkan mereka rakyat asing, tapi pihak bank tak mampu nak blok akaun itu. Akan cuba membantu menyalurkan aduan yg lain pula.. Nak scam terus.. Tak pandai.. 😂
 
Status
Not open for further replies.