Hiburan Malam : Tukar Tayar

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada warga DFM yang dikasihi.
Selamat membaca dan berhibur. 🌼



PERHATIAN!!
Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena antara yang hidup atau yang telah meninggalkan dunia. Jika ada persamaan nama, tempat dan watak dengan dunia sebenar, itu adalah kebetulan sahaja.


Tukar Tayar

Pada suatu petang, Man memandu kereta dari bandar untuk pulang ke rumah. Setibanya di suatu tempat yang bertentangan dengan Hospital Bahagia, tayar keretanya pancit. Hari sudah senja dan keadaan semakin gelap. Man segera menghentikan keratanya di tepi jalan. Dia menukar tayar yang pancit itu dengan tayar ganti.

Dia mula menanggalkan tayar yang pancit itu. Dalam kelam-kabut, dia tersepak penutup tayar bersama dengan skru pengikat tayar yang terletak di atas penutupya itu. Penutup tayar berserta skru itu terpelanting jatuh ke dalam tali air di tepi jalan.

Man panik. Dahinya berkerut-kerut kerana tidak mungkin dia boleh mendapat balik skru itu walaupun dia turun ke dalam tali air untuk mencarinya. Man termenung. Dia memikirkan bagaimana untuk memastikan tayar ganti dapat diikat dengan baik. Seorang lelaki yan berada di kawasan pagar Hospital Bahagia sedang memerhati gelagat Man. Tidak semena-mena, orang gila itu menegurnya.


Orang gila : Kenapa encik?

Man : Skru pengikat tayar terpelanting ke dalam tali air. Aku tengah pening. Macam mana aku nak ikat tayar ganti ini.

Orang gila : Apa susah-susah encik...

Man : Kamu jangan nak tambah pening aku. Jangan nak menyibuk. Kamu itu gila, apa yang kamu tahu?

Orang gila : Kalau encik nak dapatkan semula skru itu, memang tak akan dapatlah. Hari sudah nak malam, encik tak boleh tangguh lagi. Kalau sudah gelap, lagi susah.

Man : Habistu, macam mana aku nak buat?

Orang gila : Apa kata encik ambil satu skru daripada setiap tiga tayar yang masih ada. Setiap tayar ada empat skru. Jika encik ambil satu skru daripada setiap tayar, encik dapat tiga skru. Tayar-tayar itu masih ada tiga skru. Kemudian, tiga skru yang encik dapat daripada tiga tayar tadi, bolehlah encik gunakan untuk ikat tayar ganti. Esok, bila siang, encik bolehlah ke kedai tayar, beli empat skru untuk diikat pada semua tayar.

Man : Betul juga kata kamu itu.

Orang gila : Memang betullah, encik

Man : Cadangan kamu itu boleh pakai. Kamu memang pandai. Tapi aku hairan, macam mana kamu boleh berada di sini ( Hospital Bahagia ). Sepatutnya kamu tak berada di sini.

Orang gila : Saya di sini encik, bukan kerana saya bodoh. Saya di sini kerana saya gila.



# TARBIAH DAKWAH
Dalam hidup ini, kita tidak terlepas daripada menerima bantuan orang lain kerana kita adalah insan yang tidak sempurna. Yang sempurna hanyalah Allah SWT.



Dalam konteks agama, kemampuan kita mengesahkan bahawa seseorang itu gila atau masih gila dapat membantu dalam perkara-perkara berikut:

  • Tidak berurusan dengannya dalam bidang muamalat seperti urusan jual-beli kerana tidak sah. Oleh itu, penjaganya hendaklah berurusan bagi pihaknya.
  • Harta orag gila hendaklah dijaga oleh penjaganya dan tidak harus dibiarkan kepadanya untuk diuruskan sendiri.
  • Penjaga orang gila wajib mengeluarkan zakat daripada harga orang gila bagi pihaknya. Jika orang gila mengeluarkan sendiri zakat hartanya, tidak sah zakat harta yang dikeluarkan.
  • Sekiranya orang gila itu mempunyai anak perempuan yang akan berkahwin, maka taraf wali padanya akan bertukar kepada wali ab'ad kerana bapanya yang gila itu tidak sah untuk menjadi wali bagi perkahwinan anaknya.
  • Sekiranya orang gila itu sendiri ingin berkahwin, dia tidak boleh terlibat dengan ijab dan kabul. Sebaliknya, penjaganya perlu melafazkan kabul bagi pihaknya.
  • Sekiranya orang gila terlibat dengan kesalahan dan jenayah, dia tidak boleh dihukum seperti hukuman yang dikenakan terhadap pesalah yang siuman.
  • Orang gila ialah individu yang kelayakan sebagai mukalaf. Dia tidak wajib melaksanakan tuntutan syarak selama dia kekal gila. Jika dia melakukan kesalahan syarak atau melanggar undang-undang, dia tidak boleh dipertuduh dan disabitkan hukuman kerana gila. Sekiranya dia kembali siuman, barulah dia kembali menjadi mukalaf.


Apa pendapat anda mengenai cerita diatas?? Adakah anda pernah berada di situasi bersama dengan orang yang kurang waras?? Jika ada, sila kongsikan untuk dibaca bersama 😊😊 Semoga dapat manfaat dan pengajaran daripada cerita ringkas diatas.. Terima kasih ✌🏻


Diambil daripada buku Jentik sikit! " Dalam menjentik ada mendidik! " Penulis Syeikh Ahmad Faisol Hj. Omar
photo_2021-07-31_23-52-04.jpg
 
Last edited:

ShahrulHalim

Moderator
DFM Administrator
LV
0
 
5 Jun 2021
3,733
20,473
34
Aqsa
dragonforce.io
DragonCoin
66,458,989.00
Mystery Box [ LEGENDARY ] πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
Tart Nenas
Angry Lion
Perodua Kancil
Black Dragon
Shark
Hahhh sila share kan banggg
Kisah Bahlul dengan Khalifah Harun ar-Rasyid.

Bahlul yang diganggu oleh penduduk Baghdad ketika itu dengan nama panggilan Al-Majnun a.k.a "si gila" (macam Laila Majnun tu). Sebenarnya, dia orang yang paling pandai masa tu. Ulama zaman tu pun ada juga ambil hikmah daripada si Bahlul ni.

Khalifah: Bahlul, bila kamu akan sembuh dari gila?

Bahlul: Aku ke kamu yang gila, khalifah?

Khalifah: Kamu yang duduk di kubur setiap hari tu gila

Bahlul: Aku tak gila!

Khalifah: Kenapa pula?

Bahlul: Ya, sebab aku tahu bahawa istana dan kekuatanmu akan hancur. Dan di sana (menunjuk ke kubur) kau akan kekal. Oleh itu, aku bersedia untuk tinggal di sini selama-lamanya. Walaupun kau sebenarnya sibuk membina istanamu yang kemudian oleh takdir-Nya akan binasa! Kau nampaknya begitu benci kubur yang mana akan ada tempat terakhirmu! Kalau demikian, antara kita mana yang gila khalifah?!
 
  • Love
Reactions: Nabilah

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
Kisah Bahlul dengan Khalifah Harun ar-Rasyid.

Bahlul yang diganggu oleh penduduk Baghdad ketika itu dengan nama panggilan Al-Majnun a.k.a "si gila" (macam Laila Majnun tu). Sebenarnya, dia orang yang paling pandai masa tu. Ulama zaman tu pun ada juga ambil hikmah daripada si Bahlul ni.

Khalifah: Bahlul, bila kamu akan sembuh dari gila?

Bahlul: Aku ke kamu yang gila, khalifah?

Khalifah: Kamu yang duduk di kubur setiap hari tu gila

Bahlul: Aku tak gila!

Khalifah: Kenapa pula?

Bahlul: Ya, sebab aku tahu bahawa istana dan kekuatanmu akan hancur. Dan di sana (menunjuk ke kubur) kau akan kekal. Oleh itu, aku bersedia untuk tinggal di sini selama-lamanya. Walaupun kau sebenarnya sibuk membina istanamu yang kemudian oleh takdir-Nya akan binasa! Kau nampaknya begitu benci kubur yang mana akan ada tempat terakhirmu! Kalau demikian, antara kita mana yang gila khalifah?!
Penuh dengan pengajaran sangat 😌
 
  • Like
Reactions: ShahrulHalim

Ragnar Pendragon

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
4 Jun 2021
598
2,678
Norway
DragonCoin
1,675,433.00
Kancil Turbo
Ancient Piranha
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada warga DFM yang dikasihi.
Selamat membaca dan berhibur. 🌼



PERHATIAN!!
Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena antara yang hidup atau yang telah meninggalkan dunia. Jika ada persamaan nama, tempat dan watak dengan dunia sebenar, itu adalah kebetulan sahaja.


Tukar Tayar

Pada suatu petang, Man memandu kereta dari bandar untuk pulang ke rumah. Setibanya di suatu tempat yang bertentangan dengan Hospital Bahagia, tayar keretanya pancit. Hari sudah senja dan keadaan semakin gelap. Man segera menghentikan keratnya di tepi jalan. Dia menukar tayar yang pancit itu dengan tayar ganti.

Dia mula menanggalkan tayar yang pancit itu. Dalam kelam-kabut, dia tersepak penutup tayar bersama dengan skru pengikat tayar yang terletak di atas penutupya itu. Penutup tayar berserta skru itu terpelanting jatuh ke dalam tali air di tepi jalan.

Man panik. Dahinya berkerut-kerut kerana tidak mungkin dia boleh mendapat balik skru itu walaupun dia turun ke dalam tali air untuk mencarinya. Man termenung. Dia memikirkan bagaimana untuk memastikan tayar ganti dapat diikat dengan baik. Seorang lelaki yan berada di kawasan pagar Hospital Bahagia sedang memerhati gelagat Man. Tidak semena-mena, orang gila itu menegurnya.


Orang gila : Kenapa encik?

Man : Skru pengikat tayar terpelanting ke dalam tali air. Aku tengah pening. Macam mana aku nak ikat tayar ganti ini.

Orang gila : Apa susah-susah encik...

Man : Kamu jangan nak tambah pening aku. Jangan nak menyibuk. Kamu itu gila, apa yang kamu tahu?

Orang gila : Kalau encik nak dapatkan semula skru itu, memang tak akan dapatlah. Hari sudah nak malam, encik tak boleh tangguh lagi. Kalau sudah gelap, lagi susah.
Man : Habistu, macam mana aku nak buat?

Orang gila : Apa kata encik ambil stu skru daripada setiap tiga tayar yang masih ada. Setiap tayar ada empat skru. Jika encik ambil satu skru daripada setiap tayar, encik dapat tiga skru. Tayar-tayar itu masih ada tiga skru. Kemudian, tiga skru yang encik dapat daripada tiga tayar tadi, bolehlah encik gunakan untuk ikat tayar ganti. Esok, bila siang, encik bolehlah ke kedai tayar, beli empat skru untuk diikat pada semua tayar.

Man : Betul juga kata kamu itu.

Orang gila : Memang betullah, encik

Man : Cadangan kamu itu boleh pakai. Kamu memang pandai. Tapi aku hairan, macam mana kamu boleh berada di sini ( Hospital Bahagia ). Sepatutnya kamu tak berada di sini.

Orang gila : Saya di sini encik, bukan kerana saya bodoh. Saya di sini kerana saya gila.



# TARBIAH DAKWAH
Dalam hidup ini, kita tidak terlepas daripada menerima bantuan orang lain kerana kita adalah insan yang tidak sempurna. Yang sempurna hanyalah Allah SWT.



Dalam konteks agama, kemampuan kita mengesahkan bahawa seseorang itu gila atau masih gila dapat membantu dalam perkara-perkara berikut:

  • Tidak berurusan dengannya dalam bidang muamalat seperti urusan jual-beli kerana tidak sah. Oleh itu, penjaganya hendaklah berurusan bagi pihaknya.
  • Harta orag gila hendaklah dijaga oleh penjaganya dan tidak harus dibiarkan kepadanya untuk diuruskan sendiri.
  • Penjaga orang gila wajib mengeluarkan zakat daripada harga orang gila bagi pihaknya. Jika orang gila mengeluarkan sendiri zakat hartanya, tidak sah zakat harta yang dikeluarkan.
  • Sekiranya orang gila itu mempunyai anak perempuan yang akan berkahwin, maka taraf wali padanya akan bertukar kepada wali ab'ad kerana bapanya yang gila itu tidak sah untuk menjadi wali bagi perkahwinan anaknya.
  • Sekiranya orang gila itu sendiri ingin berkahwin, dia tidak boleh terlibat dengan ijab dan kabul. Sebaliknya, penjaganya perlu melafazkan kabul bagi pihaknya.
  • Sekiranya orang gila terlibat dengan kesalahan dan jenayah, dia tidak boleh dihukum seperti hukuman yang dikenakan terhadap pesalah yang siuman.
  • Orang gila ialah individu yang kelayakan sebagai mukalaf. Dia tidak wajib melaksanakan tuntutan syarak selama dia kekal gila. Jika dia melakukan kesalahan syarak atau melanggar undang-undang, dia tidak boleh dipertuduh dan disabitkan hukuman kerana gila. Sekiranya dia kembali siuman, barulah dia kembali menjadi mukalaf.


Apa pendapat anda mengenai cerita diatas?? Adakah anda pernah berada di situasi bersama dengan orang yang kurang waras?? Jika ada, sila kongsikan untuk dibaca bersama 😊😊 Semoga dapat manfaat dan pengajaran daripada cerita ringkas diatas.. Terima kasih ✌🏻


Diambil daripada buku Jentik sikit! " Dalam menjentik ada mendidik! " Penulis Syeikh Ahmad Faisol Hj. Omar
Mantapp
Kisah Bahlul dengan Khalifah Harun ar-Rasyid.

Bahlul yang diganggu oleh penduduk Baghdad ketika itu dengan nama panggilan Al-Majnun a.k.a "si gila" (macam Laila Majnun tu). Sebenarnya, dia orang yang paling pandai masa tu. Ulama zaman tu pun ada juga ambil hikmah daripada si Bahlul ni.

Khalifah: Bahlul, bila kamu akan sembuh dari gila?

Bahlul: Aku ke kamu yang gila, khalifah?

Khalifah: Kamu yang duduk di kubur setiap hari tu gila

Bahlul: Aku tak gila!

Khalifah: Kenapa pula?

Bahlul: Ya, sebab aku tahu bahawa istana dan kekuatanmu akan hancur. Dan di sana (menunjuk ke kubur) kau akan kekal. Oleh itu, aku bersedia untuk tinggal di sini selama-lamanya. Walaupun kau sebenarnya sibuk membina istanamu yang kemudian oleh takdir-Nya akan binasa! Kau nampaknya begitu benci kubur yang mana akan ada tempat terakhirmu! Kalau demikian, antara kita mana yang gila khalifah?!
Bahlul tu nma sbnr ke. Klu btul kra beradap la nenek moyang kta pggil org bhlul igt pggilan jahat rpnya dgn mksd yg baik
 

AnipAnip

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
30 Jun 2021
181
1,055
DragonCoin
7,265.00
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada warga DFM yang dikasihi.
Selamat membaca dan berhibur. 🌼



PERHATIAN!!
Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena antara yang hidup atau yang telah meninggalkan dunia. Jika ada persamaan nama, tempat dan watak dengan dunia sebenar, itu adalah kebetulan sahaja.


Tukar Tayar

Pada suatu petang, Man memandu kereta dari bandar untuk pulang ke rumah. Setibanya di suatu tempat yang bertentangan dengan Hospital Bahagia, tayar keretanya pancit. Hari sudah senja dan keadaan semakin gelap. Man segera menghentikan keratnya di tepi jalan. Dia menukar tayar yang pancit itu dengan tayar ganti.

Dia mula menanggalkan tayar yang pancit itu. Dalam kelam-kabut, dia tersepak penutup tayar bersama dengan skru pengikat tayar yang terletak di atas penutupya itu. Penutup tayar berserta skru itu terpelanting jatuh ke dalam tali air di tepi jalan.

Man panik. Dahinya berkerut-kerut kerana tidak mungkin dia boleh mendapat balik skru itu walaupun dia turun ke dalam tali air untuk mencarinya. Man termenung. Dia memikirkan bagaimana untuk memastikan tayar ganti dapat diikat dengan baik. Seorang lelaki yan berada di kawasan pagar Hospital Bahagia sedang memerhati gelagat Man. Tidak semena-mena, orang gila itu menegurnya.


Orang gila : Kenapa encik?

Man : Skru pengikat tayar terpelanting ke dalam tali air. Aku tengah pening. Macam mana aku nak ikat tayar ganti ini.

Orang gila : Apa susah-susah encik...

Man : Kamu jangan nak tambah pening aku. Jangan nak menyibuk. Kamu itu gila, apa yang kamu tahu?

Orang gila : Kalau encik nak dapatkan semula skru itu, memang tak akan dapatlah. Hari sudah nak malam, encik tak boleh tangguh lagi. Kalau sudah gelap, lagi susah.
Man : Habistu, macam mana aku nak buat?

Orang gila : Apa kata encik ambil stu skru daripada setiap tiga tayar yang masih ada. Setiap tayar ada empat skru. Jika encik ambil satu skru daripada setiap tayar, encik dapat tiga skru. Tayar-tayar itu masih ada tiga skru. Kemudian, tiga skru yang encik dapat daripada tiga tayar tadi, bolehlah encik gunakan untuk ikat tayar ganti. Esok, bila siang, encik bolehlah ke kedai tayar, beli empat skru untuk diikat pada semua tayar.

Man : Betul juga kata kamu itu.

Orang gila : Memang betullah, encik

Man : Cadangan kamu itu boleh pakai. Kamu memang pandai. Tapi aku hairan, macam mana kamu boleh berada di sini ( Hospital Bahagia ). Sepatutnya kamu tak berada di sini.

Orang gila : Saya di sini encik, bukan kerana saya bodoh. Saya di sini kerana saya gila.



# TARBIAH DAKWAH
Dalam hidup ini, kita tidak terlepas daripada menerima bantuan orang lain kerana kita adalah insan yang tidak sempurna. Yang sempurna hanyalah Allah SWT.



Dalam konteks agama, kemampuan kita mengesahkan bahawa seseorang itu gila atau masih gila dapat membantu dalam perkara-perkara berikut:

  • Tidak berurusan dengannya dalam bidang muamalat seperti urusan jual-beli kerana tidak sah. Oleh itu, penjaganya hendaklah berurusan bagi pihaknya.
  • Harta orag gila hendaklah dijaga oleh penjaganya dan tidak harus dibiarkan kepadanya untuk diuruskan sendiri.
  • Penjaga orang gila wajib mengeluarkan zakat daripada harga orang gila bagi pihaknya. Jika orang gila mengeluarkan sendiri zakat hartanya, tidak sah zakat harta yang dikeluarkan.
  • Sekiranya orang gila itu mempunyai anak perempuan yang akan berkahwin, maka taraf wali padanya akan bertukar kepada wali ab'ad kerana bapanya yang gila itu tidak sah untuk menjadi wali bagi perkahwinan anaknya.
  • Sekiranya orang gila itu sendiri ingin berkahwin, dia tidak boleh terlibat dengan ijab dan kabul. Sebaliknya, penjaganya perlu melafazkan kabul bagi pihaknya.
  • Sekiranya orang gila terlibat dengan kesalahan dan jenayah, dia tidak boleh dihukum seperti hukuman yang dikenakan terhadap pesalah yang siuman.
  • Orang gila ialah individu yang kelayakan sebagai mukalaf. Dia tidak wajib melaksanakan tuntutan syarak selama dia kekal gila. Jika dia melakukan kesalahan syarak atau melanggar undang-undang, dia tidak boleh dipertuduh dan disabitkan hukuman kerana gila. Sekiranya dia kembali siuman, barulah dia kembali menjadi mukalaf.


Apa pendapat anda mengenai cerita diatas?? Adakah anda pernah berada di situasi bersama dengan orang yang kurang waras?? Jika ada, sila kongsikan untuk dibaca bersama 😊😊 Semoga dapat manfaat dan pengajaran daripada cerita ringkas diatas.. Terima kasih ✌🏻


Diambil daripada buku Jentik sikit! " Dalam menjentik ada mendidik! " Penulis Syeikh Ahmad Faisol Hj. Omar
Mantap ustazah, Alhamdulillah, saya mendapat sedikit ilmu ugama disini... UP.... πŸ˜πŸ‘
 

Lynn senyum

Kipoci
DFM Member
LV
0
 
4 Jun 2021
445
6,907
From the hearts of Palestinians
DragonCoin
9,506,602.00
Tart Nenas
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada warga DFM yang dikasihi.
Selamat membaca dan berhibur. 🌼



PERHATIAN!!
Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena antara yang hidup atau yang telah meninggalkan dunia. Jika ada persamaan nama, tempat dan watak dengan dunia sebenar, itu adalah kebetulan sahaja.


Tukar Tayar

Pada suatu petang, Man memandu kereta dari bandar untuk pulang ke rumah. Setibanya di suatu tempat yang bertentangan dengan Hospital Bahagia, tayar keretanya pancit. Hari sudah senja dan keadaan semakin gelap. Man segera menghentikan keratnya di tepi jalan. Dia menukar tayar yang pancit itu dengan tayar ganti.

Dia mula menanggalkan tayar yang pancit itu. Dalam kelam-kabut, dia tersepak penutup tayar bersama dengan skru pengikat tayar yang terletak di atas penutupya itu. Penutup tayar berserta skru itu terpelanting jatuh ke dalam tali air di tepi jalan.

Man panik. Dahinya berkerut-kerut kerana tidak mungkin dia boleh mendapat balik skru itu walaupun dia turun ke dalam tali air untuk mencarinya. Man termenung. Dia memikirkan bagaimana untuk memastikan tayar ganti dapat diikat dengan baik. Seorang lelaki yan berada di kawasan pagar Hospital Bahagia sedang memerhati gelagat Man. Tidak semena-mena, orang gila itu menegurnya.


Orang gila : Kenapa encik?

Man : Skru pengikat tayar terpelanting ke dalam tali air. Aku tengah pening. Macam mana aku nak ikat tayar ganti ini.

Orang gila : Apa susah-susah encik...

Man : Kamu jangan nak tambah pening aku. Jangan nak menyibuk. Kamu itu gila, apa yang kamu tahu?

Orang gila : Kalau encik nak dapatkan semula skru itu, memang tak akan dapatlah. Hari sudah nak malam, encik tak boleh tangguh lagi. Kalau sudah gelap, lagi susah.
Man : Habistu, macam mana aku nak buat?

Orang gila : Apa kata encik ambil stu skru daripada setiap tiga tayar yang masih ada. Setiap tayar ada empat skru. Jika encik ambil satu skru daripada setiap tayar, encik dapat tiga skru. Tayar-tayar itu masih ada tiga skru. Kemudian, tiga skru yang encik dapat daripada tiga tayar tadi, bolehlah encik gunakan untuk ikat tayar ganti. Esok, bila siang, encik bolehlah ke kedai tayar, beli empat skru untuk diikat pada semua tayar.

Man : Betul juga kata kamu itu.

Orang gila : Memang betullah, encik

Man : Cadangan kamu itu boleh pakai. Kamu memang pandai. Tapi aku hairan, macam mana kamu boleh berada di sini ( Hospital Bahagia ). Sepatutnya kamu tak berada di sini.

Orang gila : Saya di sini encik, bukan kerana saya bodoh. Saya di sini kerana saya gila.



# TARBIAH DAKWAH
Dalam hidup ini, kita tidak terlepas daripada menerima bantuan orang lain kerana kita adalah insan yang tidak sempurna. Yang sempurna hanyalah Allah SWT.



Dalam konteks agama, kemampuan kita mengesahkan bahawa seseorang itu gila atau masih gila dapat membantu dalam perkara-perkara berikut:

  • Tidak berurusan dengannya dalam bidang muamalat seperti urusan jual-beli kerana tidak sah. Oleh itu, penjaganya hendaklah berurusan bagi pihaknya.
  • Harta orag gila hendaklah dijaga oleh penjaganya dan tidak harus dibiarkan kepadanya untuk diuruskan sendiri.
  • Penjaga orang gila wajib mengeluarkan zakat daripada harga orang gila bagi pihaknya. Jika orang gila mengeluarkan sendiri zakat hartanya, tidak sah zakat harta yang dikeluarkan.
  • Sekiranya orang gila itu mempunyai anak perempuan yang akan berkahwin, maka taraf wali padanya akan bertukar kepada wali ab'ad kerana bapanya yang gila itu tidak sah untuk menjadi wali bagi perkahwinan anaknya.
  • Sekiranya orang gila itu sendiri ingin berkahwin, dia tidak boleh terlibat dengan ijab dan kabul. Sebaliknya, penjaganya perlu melafazkan kabul bagi pihaknya.
  • Sekiranya orang gila terlibat dengan kesalahan dan jenayah, dia tidak boleh dihukum seperti hukuman yang dikenakan terhadap pesalah yang siuman.
  • Orang gila ialah individu yang kelayakan sebagai mukalaf. Dia tidak wajib melaksanakan tuntutan syarak selama dia kekal gila. Jika dia melakukan kesalahan syarak atau melanggar undang-undang, dia tidak boleh dipertuduh dan disabitkan hukuman kerana gila. Sekiranya dia kembali siuman, barulah dia kembali menjadi mukalaf.


Apa pendapat anda mengenai cerita diatas?? Adakah anda pernah berada di situasi bersama dengan orang yang kurang waras?? Jika ada, sila kongsikan untuk dibaca bersama 😊😊 Semoga dapat manfaat dan pengajaran daripada cerita ringkas diatas.. Terima kasih ✌🏻


Diambil daripada buku Jentik sikit! " Dalam menjentik ada mendidik! " Penulis Syeikh Ahmad Faisol Hj. Omar
Deep.. But true...
Will save in my heart thankks @Nabilah
 
  • Like
Reactions: AnipAnip
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada warga DFM yang dikasihi.
Selamat membaca dan berhibur. 🌼



PERHATIAN!!
Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena antara yang hidup atau yang telah meninggalkan dunia. Jika ada persamaan nama, tempat dan watak dengan dunia sebenar, itu adalah kebetulan sahaja.


Tukar Tayar

Pada suatu petang, Man memandu kereta dari bandar untuk pulang ke rumah. Setibanya di suatu tempat yang bertentangan dengan Hospital Bahagia, tayar keretanya pancit. Hari sudah senja dan keadaan semakin gelap. Man segera menghentikan keratnya di tepi jalan. Dia menukar tayar yang pancit itu dengan tayar ganti.

Dia mula menanggalkan tayar yang pancit itu. Dalam kelam-kabut, dia tersepak penutup tayar bersama dengan skru pengikat tayar yang terletak di atas penutupya itu. Penutup tayar berserta skru itu terpelanting jatuh ke dalam tali air di tepi jalan.

Man panik. Dahinya berkerut-kerut kerana tidak mungkin dia boleh mendapat balik skru itu walaupun dia turun ke dalam tali air untuk mencarinya. Man termenung. Dia memikirkan bagaimana untuk memastikan tayar ganti dapat diikat dengan baik. Seorang lelaki yan berada di kawasan pagar Hospital Bahagia sedang memerhati gelagat Man. Tidak semena-mena, orang gila itu menegurnya.


Orang gila : Kenapa encik?

Man : Skru pengikat tayar terpelanting ke dalam tali air. Aku tengah pening. Macam mana aku nak ikat tayar ganti ini.

Orang gila : Apa susah-susah encik...

Man : Kamu jangan nak tambah pening aku. Jangan nak menyibuk. Kamu itu gila, apa yang kamu tahu?

Orang gila : Kalau encik nak dapatkan semula skru itu, memang tak akan dapatlah. Hari sudah nak malam, encik tak boleh tangguh lagi. Kalau sudah gelap, lagi susah.
Man : Habistu, macam mana aku nak buat?

Orang gila : Apa kata encik ambil stu skru daripada setiap tiga tayar yang masih ada. Setiap tayar ada empat skru. Jika encik ambil satu skru daripada setiap tayar, encik dapat tiga skru. Tayar-tayar itu masih ada tiga skru. Kemudian, tiga skru yang encik dapat daripada tiga tayar tadi, bolehlah encik gunakan untuk ikat tayar ganti. Esok, bila siang, encik bolehlah ke kedai tayar, beli empat skru untuk diikat pada semua tayar.

Man : Betul juga kata kamu itu.

Orang gila : Memang betullah, encik

Man : Cadangan kamu itu boleh pakai. Kamu memang pandai. Tapi aku hairan, macam mana kamu boleh berada di sini ( Hospital Bahagia ). Sepatutnya kamu tak berada di sini.

Orang gila : Saya di sini encik, bukan kerana saya bodoh. Saya di sini kerana saya gila.



# TARBIAH DAKWAH
Dalam hidup ini, kita tidak terlepas daripada menerima bantuan orang lain kerana kita adalah insan yang tidak sempurna. Yang sempurna hanyalah Allah SWT.



Dalam konteks agama, kemampuan kita mengesahkan bahawa seseorang itu gila atau masih gila dapat membantu dalam perkara-perkara berikut:

  • Tidak berurusan dengannya dalam bidang muamalat seperti urusan jual-beli kerana tidak sah. Oleh itu, penjaganya hendaklah berurusan bagi pihaknya.
  • Harta orag gila hendaklah dijaga oleh penjaganya dan tidak harus dibiarkan kepadanya untuk diuruskan sendiri.
  • Penjaga orang gila wajib mengeluarkan zakat daripada harga orang gila bagi pihaknya. Jika orang gila mengeluarkan sendiri zakat hartanya, tidak sah zakat harta yang dikeluarkan.
  • Sekiranya orang gila itu mempunyai anak perempuan yang akan berkahwin, maka taraf wali padanya akan bertukar kepada wali ab'ad kerana bapanya yang gila itu tidak sah untuk menjadi wali bagi perkahwinan anaknya.
  • Sekiranya orang gila itu sendiri ingin berkahwin, dia tidak boleh terlibat dengan ijab dan kabul. Sebaliknya, penjaganya perlu melafazkan kabul bagi pihaknya.
  • Sekiranya orang gila terlibat dengan kesalahan dan jenayah, dia tidak boleh dihukum seperti hukuman yang dikenakan terhadap pesalah yang siuman.
  • Orang gila ialah individu yang kelayakan sebagai mukalaf. Dia tidak wajib melaksanakan tuntutan syarak selama dia kekal gila. Jika dia melakukan kesalahan syarak atau melanggar undang-undang, dia tidak boleh dipertuduh dan disabitkan hukuman kerana gila. Sekiranya dia kembali siuman, barulah dia kembali menjadi mukalaf.


Apa pendapat anda mengenai cerita diatas?? Adakah anda pernah berada di situasi bersama dengan orang yang kurang waras?? Jika ada, sila kongsikan untuk dibaca bersama 😊😊 Semoga dapat manfaat dan pengajaran daripada cerita ringkas diatas.. Terima kasih ✌🏻


Diambil daripada buku Jentik sikit! " Dalam menjentik ada mendidik! " Penulis Syeikh Ahmad Faisol Hj. Omar
Waalaikumsalam ,banyak pengajaran yg dapat ,yg gila tak semestinya tak pandai ,yg normal tak semestinya cargas otaknya ,good story πŸ‘πŸ‘πŸ‘
 

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
Mantap ustazah, Alhamdulillah, saya mendapat sedikit ilmu ugama disini... UP.... πŸ˜πŸ‘
Allahu saya bukan ustazah,, ilmu tak cukup lagi.. saya cuma kongsikan apa yang saya baca.. apepon Alhamdulillah awak dapat manfaat daripada cerita tersebut😊
Deep.. But true...
Will save in my heart thankks @Nabilah
Alhamdulillah 😊
Waalaikumsalam ,banyak pengajaran yg dapat ,yg gila tak semestinya tak pandai ,yg normal tak semestinya cargas otaknya ,good story πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Alhamdulillah 😊
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,488
36,669
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
9,668,038.00
Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada warga DFM yang dikasihi.
Selamat membaca dan berhibur. 🌼



PERHATIAN!!
Cerita ini adalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena antara yang hidup atau yang telah meninggalkan dunia. Jika ada persamaan nama, tempat dan watak dengan dunia sebenar, itu adalah kebetulan sahaja.


Tukar Tayar

Pada suatu petang, Man memandu kereta dari bandar untuk pulang ke rumah. Setibanya di suatu tempat yang bertentangan dengan Hospital Bahagia, tayar keretanya pancit. Hari sudah senja dan keadaan semakin gelap. Man segera menghentikan keratnya di tepi jalan. Dia menukar tayar yang pancit itu dengan tayar ganti.

Dia mula menanggalkan tayar yang pancit itu. Dalam kelam-kabut, dia tersepak penutup tayar bersama dengan skru pengikat tayar yang terletak di atas penutupya itu. Penutup tayar berserta skru itu terpelanting jatuh ke dalam tali air di tepi jalan.

Man panik. Dahinya berkerut-kerut kerana tidak mungkin dia boleh mendapat balik skru itu walaupun dia turun ke dalam tali air untuk mencarinya. Man termenung. Dia memikirkan bagaimana untuk memastikan tayar ganti dapat diikat dengan baik. Seorang lelaki yan berada di kawasan pagar Hospital Bahagia sedang memerhati gelagat Man. Tidak semena-mena, orang gila itu menegurnya.


Orang gila : Kenapa encik?

Man : Skru pengikat tayar terpelanting ke dalam tali air. Aku tengah pening. Macam mana aku nak ikat tayar ganti ini.

Orang gila : Apa susah-susah encik...

Man : Kamu jangan nak tambah pening aku. Jangan nak menyibuk. Kamu itu gila, apa yang kamu tahu?

Orang gila : Kalau encik nak dapatkan semula skru itu, memang tak akan dapatlah. Hari sudah nak malam, encik tak boleh tangguh lagi. Kalau sudah gelap, lagi susah.
Man : Habistu, macam mana aku nak buat?

Orang gila : Apa kata encik ambil stu skru daripada setiap tiga tayar yang masih ada. Setiap tayar ada empat skru. Jika encik ambil satu skru daripada setiap tayar, encik dapat tiga skru. Tayar-tayar itu masih ada tiga skru. Kemudian, tiga skru yang encik dapat daripada tiga tayar tadi, bolehlah encik gunakan untuk ikat tayar ganti. Esok, bila siang, encik bolehlah ke kedai tayar, beli empat skru untuk diikat pada semua tayar.

Man : Betul juga kata kamu itu.

Orang gila : Memang betullah, encik

Man : Cadangan kamu itu boleh pakai. Kamu memang pandai. Tapi aku hairan, macam mana kamu boleh berada di sini ( Hospital Bahagia ). Sepatutnya kamu tak berada di sini.

Orang gila : Saya di sini encik, bukan kerana saya bodoh. Saya di sini kerana saya gila.



# TARBIAH DAKWAH
Dalam hidup ini, kita tidak terlepas daripada menerima bantuan orang lain kerana kita adalah insan yang tidak sempurna. Yang sempurna hanyalah Allah SWT.



Dalam konteks agama, kemampuan kita mengesahkan bahawa seseorang itu gila atau masih gila dapat membantu dalam perkara-perkara berikut:

  • Tidak berurusan dengannya dalam bidang muamalat seperti urusan jual-beli kerana tidak sah. Oleh itu, penjaganya hendaklah berurusan bagi pihaknya.
  • Harta orag gila hendaklah dijaga oleh penjaganya dan tidak harus dibiarkan kepadanya untuk diuruskan sendiri.
  • Penjaga orang gila wajib mengeluarkan zakat daripada harga orang gila bagi pihaknya. Jika orang gila mengeluarkan sendiri zakat hartanya, tidak sah zakat harta yang dikeluarkan.
  • Sekiranya orang gila itu mempunyai anak perempuan yang akan berkahwin, maka taraf wali padanya akan bertukar kepada wali ab'ad kerana bapanya yang gila itu tidak sah untuk menjadi wali bagi perkahwinan anaknya.
  • Sekiranya orang gila itu sendiri ingin berkahwin, dia tidak boleh terlibat dengan ijab dan kabul. Sebaliknya, penjaganya perlu melafazkan kabul bagi pihaknya.
  • Sekiranya orang gila terlibat dengan kesalahan dan jenayah, dia tidak boleh dihukum seperti hukuman yang dikenakan terhadap pesalah yang siuman.
  • Orang gila ialah individu yang kelayakan sebagai mukalaf. Dia tidak wajib melaksanakan tuntutan syarak selama dia kekal gila. Jika dia melakukan kesalahan syarak atau melanggar undang-undang, dia tidak boleh dipertuduh dan disabitkan hukuman kerana gila. Sekiranya dia kembali siuman, barulah dia kembali menjadi mukalaf.


Apa pendapat anda mengenai cerita diatas?? Adakah anda pernah berada di situasi bersama dengan orang yang kurang waras?? Jika ada, sila kongsikan untuk dibaca bersama 😊😊 Semoga dapat manfaat dan pengajaran daripada cerita ringkas diatas.. Terima kasih ✌🏻


Diambil daripada buku Jentik sikit! " Dalam menjentik ada mendidik! " Penulis Syeikh Ahmad Faisol Hj. Omar
mantap perkongsian ..dalam cerita ada pengajaran nya :)