Kek Milo Kukus πŸ˜‹

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
🌸Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Forumer DFM🌸

Hari ini saya nak kongsikan resepi Kek Milo Kukus sukatan cawan.
Follow betul-betul sebiji sebutir resepi ye,, jangan derhaka πŸ˜‚πŸ˜‚ saiz cawan juga pastikan sama. Jangan lain-lain.


Bahan-bahan:
  • 3 biji telur gred A
  • 3/4 cawan gula (tambah/kurangkan ikut berapa manis kek anda mahukan)
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan + 1/2 cawan tepung naik sendiri + 1 sudu kecil soda bikabornat @ boleh guna tepung gandum (sukatan sama) + 1 sudu kecil soda bikarbonat + 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk serbuk (guna serbuk koko pun boleh)
  • 1/4 cawan air panas
  • 1 sudu kecil esen vanila. (tak ada pun takpe)

Cara Membuat:
  • Panaskan air di pengukus terlebih dahulu sehingga mendidih.
  • Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak perlu sehingga kembang). Kemudian masukkan esen vanila dan minyak masak. Gaul sehingga sebati.
  • Masukkan tepung bersama soda bikarbonat yang telah diayak kedalam campuran telur tadi. Gaul sebati.
  • Masukkan serbuk milo (diayak) ke dalam adunan tepung . Gaul sebati kemudian masukkan air panas.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang/acuan yang bersesuaian. Pastikan adunan tak melebihi separuh daripada loyang/acuan kalau terlebih nanti melimpah keluar adunan kek,, jadi rupa lainn hahhh taknakkkk
  • Bila air di pengukus dah mendidih (pastikan betul-betul mendidih), kukus kek selama 40 min atau sehingga masak.
IMG_20211130_185114.jpg
Tekstur kek kukus ni lembut dan lembap. Pastikan kek betul-betul sejuk baru keluarkan daripada loyang/acuan. Kalau tak jadi macam saya lopong-lopong sikit atas tu hahaha. Boleh taburkan milo atau curahkan coklat cair diatas kek.

SELAMAT MENCUBA!!
 
Last edited:

Craglitch

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
29 Oct 2021
443
2,979
./
DragonCoin
7,660.00
Linux
Angry Lion
Watch Dogs
Apple iPhone 13 Pro
Fire Red Dragon
Frost Dragon
🌸Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Forumer DFM🌸

Hari ini saya nak kongsikan resepi Kek Milo Kukus sukatan cawan.
Follow betul-betul sebiji sebutir resepi ye,, jangan derhaka πŸ˜‚πŸ˜‚ saiz cawan juga pastikan sama. Jangan lain-lain.


Bahan-bahan:
  • 3 biji telur gred A
  • 3/4 cawan gula (tambah/kurangkan ikut berapa manis kek anda mahukan)
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan + 1/2 cawan tepung naik sendiri + 1 sudu kecil soda bikabornat @ boleh guna tepung gandum (sukatan sama) + 1 sudu kecil soda bikarbonat + 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk serbuk (guna serbuk koko pun boleh)
  • 1/4 cawan air panas
  • 1 sudu kecil esen vanila. (tak ada pun takpe)

Cara Membuat:
  • Panaskan air di pengukus terlebih dahulu sehingga mendidih.
  • Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak perlu sehingga kembang). Kemudian masukkan esen vanila dan minyak masak. Gaul sehingga sebati.
  • Masukkan tepung bersama soda bikarbonat yang telah diayak kedalam campuran telur tadi. Gaul sebati.
  • Masukkan serbuk milo (diayak) ke dalam adunan tepung . Gaul sebati kemudian masukkan air panas.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang/acuan yang bersesuaian. Pastikan adunan tak melebihi separuh daripada loyang/acuan kalau terlebih nanti melimpah keluar adunan kek,, jadi rupa lainn hahhh taknakkkk
  • Bila air di pengukus dah mendidih (pastikan betul-betul mendidih), kukus kek selama 40 min atau sehingga masak.
Tekstur kek kukus ni lembut dan lembap. Pastikan kek betul-betul baru keluarkan daripada loyang/acuan. Kalau tak jadi macam saya lopong-lopong sikit atas tu hahaha. Boleh taburkan milo atau curahkan coklat cair diatas kek.

SELAMAT MENCUBA!!
Donat besar
 

M4LiQU3

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
29 Sep 2021
1,002
5,723
Bawah Tanah
DragonCoin
9,654,295.00
Oyen The Arrogant Cat
Shiba Inu The Silly
🌸Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Forumer DFM🌸

Hari ini saya nak kongsikan resepi Kek Milo Kukus sukatan cawan.
Follow betul-betul sebiji sebutir resepi ye,, jangan derhaka πŸ˜‚πŸ˜‚ saiz cawan juga pastikan sama. Jangan lain-lain.


Bahan-bahan:
  • 3 biji telur gred A
  • 3/4 cawan gula (tambah/kurangkan ikut berapa manis kek anda mahukan)
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan + 1/2 cawan tepung naik sendiri + 1 sudu kecil soda bikabornat @ boleh guna tepung gandum (sukatan sama) + 1 sudu kecil soda bikarbonat + 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk serbuk (guna serbuk koko pun boleh)
  • 1/4 cawan air panas
  • 1 sudu kecil esen vanila. (tak ada pun takpe)

Cara Membuat:
  • Panaskan air di pengukus terlebih dahulu sehingga mendidih.
  • Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak perlu sehingga kembang). Kemudian masukkan esen vanila dan minyak masak. Gaul sehingga sebati.
  • Masukkan tepung bersama soda bikarbonat yang telah diayak kedalam campuran telur tadi. Gaul sebati.
  • Masukkan serbuk milo (diayak) ke dalam adunan tepung . Gaul sebati kemudian masukkan air panas.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang/acuan yang bersesuaian. Pastikan adunan tak melebihi separuh daripada loyang/acuan kalau terlebih nanti melimpah keluar adunan kek,, jadi rupa lainn hahhh taknakkkk
  • Bila air di pengukus dah mendidih (pastikan betul-betul mendidih), kukus kek selama 40 min atau sehingga masak.
Tekstur kek kukus ni lembut dan lembap. Pastikan kek betul-betul baru keluarkan daripada loyang/acuan. Kalau tak jadi macam saya lopong-lopong sikit atas tu hahaha. Boleh taburkan milo atau curahkan coklat cair diatas kek.

SELAMAT MENCUBA!!
COD kit cipp jgn makan sorg ii HAHAHAHAH
 

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
Sey buat x jadi kek ini 🀣 auto ngap serbuk milo tu.

Nice2 selain milo leh ltk apa leh ganti tu ?
boleh ganti serbuk koko,, kalau nak buek perisa lain pun boleh.. kek oren lotak laa ehhh perisa oren..yang penting bahan asas kena ada.. yang lain pandai2 nak letak apa2

ada resepi kek 3 bahan je
3 biji telur
1 cawan gula halus
1 tepung gandum / tepung naik sendiri

bahan asas hahahaha

nak bagitau ni kek kukus kedua saya yang menjadi selepas percubaan pertama gagal.. terlebih tepung wkwkwkwkw
 

Grimmy081

DFM Bawang Rangers
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
5 Jun 2021
2,288
26,471
In your darkest nighmare
DragonCoin
9,126.00
Tart Nenas
Dragon Nest (λ“œλž˜κ³€λ„€μŠ€νŠΈ)
Eagle
Black Dragon
Rawr The Fat Tiger
Ancient Piranha
boleh ganti serbuk koko,, kalau nak buek perisa lain pun boleh.. kek oren lotak laa ehhh perisa oren..yang penting bahan asas kena ada.. yang lain pandai2 nak letak apa2

ada resepi kek 3 bahan je
3 biji telur
1 cawan gula halus
1 tepung gandum / tepung naik sendiri

bahan asas hahahaha

nak bagitau ni kek kukus kedua saya yang menjadi selepas percubaan pertama gagal.. terlebih tepung wkwkwkwkw
Sikit nye brg nice leh buek kek sendiri. Rasa mcm nk ltk perisa coffee.
Biasa la tu sekali x semestinya jadikan.
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,457
36,611
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
10,174,454.00
🌸Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Forumer DFM🌸

Hari ini saya nak kongsikan resepi Kek Milo Kukus sukatan cawan.
Follow betul-betul sebiji sebutir resepi ye,, jangan derhaka πŸ˜‚πŸ˜‚ saiz cawan juga pastikan sama. Jangan lain-lain.


Bahan-bahan:
  • 3 biji telur gred A
  • 3/4 cawan gula (tambah/kurangkan ikut berapa manis kek anda mahukan)
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan + 1/2 cawan tepung naik sendiri + 1 sudu kecil soda bikabornat @ boleh guna tepung gandum (sukatan sama) + 1 sudu kecil soda bikarbonat + 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk serbuk (guna serbuk koko pun boleh)
  • 1/4 cawan air panas
  • 1 sudu kecil esen vanila. (tak ada pun takpe)

Cara Membuat:
  • Panaskan air di pengukus terlebih dahulu sehingga mendidih.
  • Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak perlu sehingga kembang). Kemudian masukkan esen vanila dan minyak masak. Gaul sehingga sebati.
  • Masukkan tepung bersama soda bikarbonat yang telah diayak kedalam campuran telur tadi. Gaul sebati.
  • Masukkan serbuk milo (diayak) ke dalam adunan tepung . Gaul sebati kemudian masukkan air panas.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang/acuan yang bersesuaian. Pastikan adunan tak melebihi separuh daripada loyang/acuan kalau terlebih nanti melimpah keluar adunan kek,, jadi rupa lainn hahhh taknakkkk
  • Bila air di pengukus dah mendidih (pastikan betul-betul mendidih), kukus kek selama 40 min atau sehingga masak.
Tekstur kek kukus ni lembut dan lembap. Pastikan kek betul-betul sejuk baru keluarkan daripada loyang/acuan. Kalau tak jadi macam saya lopong-lopong sikit atas tu hahaha. Boleh taburkan milo atau curahkan coklat cair diatas kek.

SELAMAT MENCUBA!!
Assalamualaikum wbt , uishhh sedap ni..ptg2 ni tgk lapor ..dapat msti abisssss
 

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
banyokk nohhh mata tuuu cippp hahahaha
Assalamualaikum wbt , uishhh sedap ni..ptg2 ni tgk lapor ..dapat msti abisssss
waalaikumusalam,, betul tu banggg.. baru buat semalam,, pagi tadi terus licin hehe
Sikit nye brg nice leh buek kek sendiri. Rasa mcm nk ltk perisa coffee.
Biasa la tu sekali x semestinya jadikan.
sedappp tuuu perisa kopiiii.. okeyy nanti nak buat untuk rasa kopiiii muahahahahaha
 

Jen

Respected Member
DFM Respected Member
LV
0
 
7 Jun 2021
111
8,264
DragonCoin
38.00
Tart Nenas
Ducati Panigale V4 R
Ulat Gonggok Gergasi
🌸Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Forumer DFM🌸

Hari ini saya nak kongsikan resepi Kek Milo Kukus sukatan cawan.
Follow betul-betul sebiji sebutir resepi ye,, jangan derhaka πŸ˜‚πŸ˜‚ saiz cawan juga pastikan sama. Jangan lain-lain.


Bahan-bahan:
  • 3 biji telur gred A
  • 3/4 cawan gula (tambah/kurangkan ikut berapa manis kek anda mahukan)
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan + 1/2 cawan tepung naik sendiri + 1 sudu kecil soda bikabornat @ boleh guna tepung gandum (sukatan sama) + 1 sudu kecil soda bikarbonat + 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk serbuk (guna serbuk koko pun boleh)
  • 1/4 cawan air panas
  • 1 sudu kecil esen vanila. (tak ada pun takpe)

Cara Membuat:
  • Panaskan air di pengukus terlebih dahulu sehingga mendidih.
  • Pukul telur dan gula sehingga sebati (tak perlu sehingga kembang). Kemudian masukkan esen vanila dan minyak masak. Gaul sehingga sebati.
  • Masukkan tepung bersama soda bikarbonat yang telah diayak kedalam campuran telur tadi. Gaul sebati.
  • Masukkan serbuk milo (diayak) ke dalam adunan tepung . Gaul sebati kemudian masukkan air panas.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang/acuan yang bersesuaian. Pastikan adunan tak melebihi separuh daripada loyang/acuan kalau terlebih nanti melimpah keluar adunan kek,, jadi rupa lainn hahhh taknakkkk
  • Bila air di pengukus dah mendidih (pastikan betul-betul mendidih), kukus kek selama 40 min atau sehingga masak.
Tekstur kek kukus ni lembut dan lembap. Pastikan kek betul-betul sejuk baru keluarkan daripada loyang/acuan. Kalau tak jadi macam saya lopong-lopong sikit atas tu hahaha. Boleh taburkan milo atau curahkan coklat cair diatas kek.

SELAMAT MENCUBA!!
Wow nice.. tq for sharing recipe..
 

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
Akhirnyaaa...kini pastiii...

ehhh

akhirnya post jugak thread haha... dia post yang jadik je...larikkk πŸƒβ€β™‚οΈπŸ’¨πŸ’¨πŸ’¨
Mestilaaa post yang menjadi,, agarΒ² saya belum buat lagi.. sebelum ni yang menjadi tak sempat nak snap okeyyyπŸ™„πŸ™„ kalau post resepi tak menjadi,, siapa pulak nak follow ermmm.. wkwkwwk
aipssss.. banyak yg jadi taw.. pandai dia baking dahh... #calonΒ²
#calonΒ² apa tuu sisskuuuuu wkwkwkwwkwk