Resipi Menu Ramadhan - Bubur Lambuk Ddos

Prefix untuk segala resipi dan juadah makanan atau minuman

Jaring

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
28 Jun 2021
0
13
DragonCoin
2,000.00
Ulat Gonggok Gergasi
Angry Lion
Mac OS
iOS
Microsoft Windows
Android
Assalammualaikum semua...
Bila masuk saja bulan Ramadhan, banyak betul juadah yang dijual di bazar kan? Sampai tak tahu nak pilih yang mana. Salah satu juadah yang wajib ada apabila berada dalam bulan ini ialah bubur lambuk. Bubur lambuk bagi setiap negeri di Malaysia ada yang berbeza cara memasaknya. Tetapi, kali ini, saya kongsikan resipi bubur lambuk yang paling ‘simple’ Jom kita cuba! Sambil makan bubur Lambuk nanti boleh try ddos web Israel.

IMG_20220411_213246.jpg

Bahan-bahan:

Dua pot beras yang dicuci dan rendam 15 minit
Daging tetel
Kentang
Lobak Merak
Bawang besar
Bawang putih
Halia sikit
Lada hitam halus setengah camca
Kiub pati ayam dua kiub (ni saya tak letak sebab dah habis stok)
Sepaket rempah sup
Sepaket kecil bawang goreng
Daun sup dan daun bawang
Sekotak kecil santan kara

LANGKAH KEDUA
Blend bawang-bawang dan halia. Panaskan minyak dua sudu dan tumis sampai naik bau.

LANGKAH KETIGA
Masuk rempah sup dan tumis skali

LANGKAH KEEMPAT
Masuk daging tetel..balik-balikkan

LANGKAH KELIMA
Masuk beras tadi..balik-balikkan. Jangan letak air dulu..petua ni,supaya nasi kita tak hancur dan masih sebutir-sebutir bila masak nanti.

LANGKAH KEENAM
Baru masuk air..sukat untuk sampai masak bubur kita dan masuk carrot dan kentang sekali.

LANGKAH KETUJUH
Bila dh 3/4 masak, masuk sekotak santan kara.

LANGKAH KELAPAN
Masuk garam secukup rasa, lada hitam halus setengah camca dan kalau ada kiub pati ayam tu masuk masa ni.

LANGKAH KESEMBILAN
Masuk bawang goreng sepeket tu tinggalkan sikit je utk tabur masa nk mkn nanti..masuk daun sup n daun bawang..biar mereneh dlm 10 minit.

SIAP
Selamat mencuba dan selamat menjalani ibadah puasa!

Sumber Resepi:- Facebook
 

acoustica

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
10 Jul 2021
1,107
1,338
127.0.0.1
DragonCoin
104,200.00
LG HBS-730 Neckband Wireless Headset
Smart Stereo Headset SM0087
Thinkpad x1
iPad Pro
Apple Watch Series 7
Apple TV
Assalammualaikum semua...
Bila masuk saja bulan Ramadhan, banyak betul juadah yang dijual di bazar kan? Sampai tak tahu nak pilih yang mana. Salah satu juadah yang wajib ada apabila berada dalam bulan ini ialah bubur lambuk. Bubur lambuk bagi setiap negeri di Malaysia ada yang berbeza cara memasaknya. Tetapi, kali ini, saya kongsikan resipi bubur lambuk yang paling ‘simple’ Jom kita cuba! Sambil makan bubur Lambuk nanti boleh try ddos web Israel.

View attachment 21252

Bahan-bahan:

Dua pot beras yang dicuci dan rendam 15 minit
Daging tetel
Kentang
Lobak Merak
Bawang besar
Bawang putih
Halia sikit
Lada hitam halus setengah camca
Kiub pati ayam dua kiub (ni saya tak letak sebab dah habis stok)
Sepaket rempah sup
Sepaket kecil bawang goreng
Daun sup dan daun bawang
Sekotak kecil santan kara

LANGKAH KEDUA
Blend bawang-bawang dan halia. Panaskan minyak dua sudu dan tumis sampai naik bau.

LANGKAH KETIGA
Masuk rempah sup dan tumis skali

LANGKAH KEEMPAT
Masuk daging tetel..balik-balikkan

LANGKAH KELIMA
Masuk beras tadi..balik-balikkan. Jangan letak air dulu..petua ni,supaya nasi kita tak hancur dan masih sebutir-sebutir bila masak nanti.

LANGKAH KEENAM
Baru masuk air..sukat untuk sampai masak bubur kita dan masuk carrot dan kentang sekali.

LANGKAH KETUJUH
Bila dh 3/4 masak, masuk sekotak santan kara.

LANGKAH KELAPAN
Masuk garam secukup rasa, lada hitam halus setengah camca dan kalau ada kiub pati ayam tu masuk masa ni.

LANGKAH KESEMBILAN
Masuk bawang goreng sepeket tu tinggalkan sikit je utk tabur masa nk mkn nanti..masuk daun sup n daun bawang..biar mereneh dlm 10 minit.

SIAP
Selamat mencuba dan selamat menjalani ibadah puasa!

Sumber Resepi:- Facebook

Tengok bahan² & cara masak macam senang :unsure: Yummy...🤤
 

Kliemada

DFM Hackers
DFM Hackers
Assalammualaikum semua...
Bila masuk saja bulan Ramadhan, banyak betul juadah yang dijual di bazar kan? Sampai tak tahu nak pilih yang mana. Salah satu juadah yang wajib ada apabila berada dalam bulan ini ialah bubur lambuk. Bubur lambuk bagi setiap negeri di Malaysia ada yang berbeza cara memasaknya. Tetapi, kali ini, saya kongsikan resipi bubur lambuk yang paling ‘simple’ Jom kita cuba! Sambil makan bubur Lambuk nanti boleh try ddos web Israel.

View attachment 21252

Bahan-bahan:

Dua pot beras yang dicuci dan rendam 15 minit
Daging tetel
Kentang
Lobak Merak
Bawang besar
Bawang putih
Halia sikit
Lada hitam halus setengah camca
Kiub pati ayam dua kiub (ni saya tak letak sebab dah habis stok)
Sepaket rempah sup
Sepaket kecil bawang goreng
Daun sup dan daun bawang
Sekotak kecil santan kara

LANGKAH KEDUA
Blend bawang-bawang dan halia. Panaskan minyak dua sudu dan tumis sampai naik bau.

LANGKAH KETIGA
Masuk rempah sup dan tumis skali

LANGKAH KEEMPAT
Masuk daging tetel..balik-balikkan

LANGKAH KELIMA
Masuk beras tadi..balik-balikkan. Jangan letak air dulu..petua ni,supaya nasi kita tak hancur dan masih sebutir-sebutir bila masak nanti.

LANGKAH KEENAM
Baru masuk air..sukat untuk sampai masak bubur kita dan masuk carrot dan kentang sekali.

LANGKAH KETUJUH
Bila dh 3/4 masak, masuk sekotak santan kara.

LANGKAH KELAPAN
Masuk garam secukup rasa, lada hitam halus setengah camca dan kalau ada kiub pati ayam tu masuk masa ni.

LANGKAH KESEMBILAN
Masuk bawang goreng sepeket tu tinggalkan sikit je utk tabur masa nk mkn nanti..masuk daun sup n daun bawang..biar mereneh dlm 10 minit.

SIAP
Selamat mencuba dan selamat menjalani ibadah puasa!

Sumber Resepi:- Facebook
Tq perkongsian resepi yang nampak sedap. Sesuai untuk ingin mencuba masakan air tangan sendiri.
 

baihaqi_mito

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Apr 2022
1
4
DragonCoin
4,275.00
Assalammualaikum semua...
Bila masuk saja bulan Ramadhan, banyak betul juadah yang dijual di bazar kan? Sampai tak tahu nak pilih yang mana. Salah satu juadah yang wajib ada apabila berada dalam bulan ini ialah bubur lambuk. Bubur lambuk bagi setiap negeri di Malaysia ada yang berbeza cara memasaknya. Tetapi, kali ini, saya kongsikan resipi bubur lambuk yang paling ‘simple’ Jom kita cuba! Sambil makan bubur Lambuk nanti boleh try ddos web Israel.

View attachment 21252

Bahan-bahan:

Dua pot beras yang dicuci dan rendam 15 minit
Daging tetel
Kentang
Lobak Merak
Bawang besar
Bawang putih
Halia sikit
Lada hitam halus setengah camca
Kiub pati ayam dua kiub (ni saya tak letak sebab dah habis stok)
Sepaket rempah sup
Sepaket kecil bawang goreng
Daun sup dan daun bawang
Sekotak kecil santan kara

LANGKAH KEDUA
Blend bawang-bawang dan halia. Panaskan minyak dua sudu dan tumis sampai naik bau.

LANGKAH KETIGA
Masuk rempah sup dan tumis skali

LANGKAH KEEMPAT
Masuk daging tetel..balik-balikkan

LANGKAH KELIMA
Masuk beras tadi..balik-balikkan. Jangan letak air dulu..petua ni,supaya nasi kita tak hancur dan masih sebutir-sebutir bila masak nanti.

LANGKAH KEENAM
Baru masuk air..sukat untuk sampai masak bubur kita dan masuk carrot dan kentang sekali.

LANGKAH KETUJUH
Bila dh 3/4 masak, masuk sekotak santan kara.

LANGKAH KELAPAN
Masuk garam secukup rasa, lada hitam halus setengah camca dan kalau ada kiub pati ayam tu masuk masa ni.

LANGKAH KESEMBILAN
Masuk bawang goreng sepeket tu tinggalkan sikit je utk tabur masa nk mkn nanti..masuk daun sup n daun bawang..biar mereneh dlm 10 minit.

SIAP
Selamat mencuba dan selamat menjalani ibadah puasa!

Sumber Resepi:- Facebook