Resipi Menu Ramadhan - Pes Ikan Bakar

Prefix untuk segala resipi dan juadah makanan atau minuman

Jaring

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
28 Jun 2021
1
16
DragonCoin
2,010.00
Ulat Gonggok Gergasi
Angry Lion
Mac OS
iOS
Microsoft Windows
Android
ramadhan.gif

Assalamualaikum....jom memasak di bulan ramadhan....Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar, ini saya kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh..tapi air asam saya tak buat (malas).

IMG_20220409_010102_copy_600x800.jpg

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah siapp.!

IMG_20220409_010250_copy_600x800.jpg

nak bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

Nota:- gambar ikan dh masak tak sempat nak ambik gambar sebab dh masuk dalam mulut 😅

Sumber: resepi.my (gambar original)
 

DinXW

DFM DJ
DFM DJ
LV
0
 
4 Jun 2021
853
29,274
฿ɆⱤ₴₳₥₳ ₴ɆⱠ₳₥₳₦Ɏ₳
DragonCoin
1,831.00
Bugatti La Voiture Noire
Call Of Duty: Modern Warfare
Tart Nenas
Angry Lion
Biskut Mazola
Batang Buruk
View attachment 21178

Assalamualaikum....jom memasak di bulan ramadhan....Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar, ini saya kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh..tapi air asam saya tak buat (malas).

View attachment 21180

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah siapp.!

View attachment 21179

nak bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

Nota:- gambar ikan dh masak tak sempat nak ambik gambar sebab dh masuk dalam mulut 😅

Sumber: resepi.my (gambar original)
Takleh jadik ni.. Sok kena cari ikan bakar kat bazaar.. Haha
 

Komando16

Propagandist
DFM Administrator
LV
0
 
16 Jan 2022
221
1,982
Unit Perang Saraf DFM
DragonCoin
48,924,884.00
Ulat Gonggok Gergasi
Redmi Note 11 Pro
DJI Mavic Pro
Apple TV
Thinkpad x1
Apple iPhone 13 Pro
View attachment 21178

Assalamualaikum....jom memasak di bulan ramadhan....Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar, ini saya kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh..tapi air asam saya tak buat (malas).

View attachment 21180

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah siapp.!

View attachment 21179

nak bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

Nota:- gambar ikan dh masak tak sempat nak ambik gambar sebab dh masuk dalam mulut 😅

Sumber: resepi.my (gambar original)
Boleh try ni😋
 

AkiraCalix

Psychokinetic
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
835
15,139
./utopia
DragonCoin
2,851,022,250.36
Tart Nenas
Bugatti Centodieci
Mercedes-Benz Maybach Exelero
Angry Lion
Eagle
Ancient Piranha
View attachment 21178

Assalamualaikum....jom memasak di bulan ramadhan....Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar, ini saya kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh..tapi air asam saya tak buat (malas).

View attachment 21180

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah siapp.!

View attachment 21179

nak bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

Nota:- gambar ikan dh masak tak sempat nak ambik gambar sebab dh masuk dalam mulut 😅

Sumber: resepi.my (gambar original)
Waalaikumsalam uishhhh mantapp ni uncle, stress teman menengokk nya hahaha laparr. Btw terima kasih untuk perkongsian resepi.
 

Nicky

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
4 Jun 2021
110
339
DragonCoin
2,021.00
View attachment 21178

Assalamualaikum....jom memasak di bulan ramadhan....Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar, ini saya kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh..tapi air asam saya tak buat (malas).

View attachment 21180

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah siapp.!

View attachment 21179

nak bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

Nota:- gambar ikan dh masak tak sempat nak ambik gambar sebab dh masuk dalam mulut 😅

Sumber: resepi.my (gambar original)
wah uncle pepagi share resepi nak masak pun xhabis sahur ni.hehehhe
 

abe_jie96

DFM GFX Team
DFM GFX Team
LV
0
 
1 Feb 2022
148
581
DragonCoin
1,167,051,175.00
Oyen The Arrogant Cat
View attachment 21178

Assalamualaikum....jom memasak di bulan ramadhan....Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar, ini saya kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh..tapi air asam saya tak buat (malas).

View attachment 21180

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah siapp.!

View attachment 21179

nak bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

Nota:- gambar ikan dh masak tak sempat nak ambik gambar sebab dh masuk dalam mulut 😅

Sumber: resepi.my (gambar original)
Mesti sedap ni, nampak menyelerakan 😋😋...
Mantap Chef Jaring👍👍
 

ShahrulHalim

Moderator
DFM Administrator
LV
0
 
5 Jun 2021
3,733
20,473
34
Aqsa
dragonforce.io
DragonCoin
66,458,989.00
Mystery Box [ LEGENDARY ] 🔥🔥🔥
Tart Nenas
Angry Lion
Perodua Kancil
Black Dragon
Shark
View attachment 21178

Assalamualaikum....jom memasak di bulan ramadhan....Siapa tak suka dengan ikan bakar ni, makan pula dengan nasi panas-panas. Memanglah layan. Kalau tekak nak merasa resepi ikan bakar, ini saya kongsikan. Nak guna untuk segala jenis ikan pun takpe janji ikan. Siakap, pari ke selar ke semua boleh. Kena plak cicah dengan air asam. Meleleh leleh air liur tuh..tapi air asam saya tak buat (malas).

View attachment 21180

Bahan pes ikan bakar:

2 inci lengkuas
3 inci halia
5 batang serai
8 bj bawang merah
1bj bawang holland
1 sudu udang kering @ jika xde guna
belacan
8 biji cili padi. – boleh tambah kalau nak lg pedas berapi
3 biji cili merah
3 helai limau purut

Cara memasak:

1. Kisar semua bahan sampai lumat.

2. Tumis dengan minyak yang agak banyak, kemudian masukkan cili boh 4-5 sudu.

3. Masukkan garam gula..serbuk perasa + asam keping .

4.Tumis smpai pecah siapp.!

View attachment 21179

nak bakar ikan, lumur jer atas ikan tu,letak dlm aluminium foil. Balut bagi kemas Bakar atas dapur.

Nota:- gambar ikan dh masak tak sempat nak ambik gambar sebab dh masuk dalam mulut 😅

Sumber: resepi.my (gambar original)
Buat pes pun dah terliur apatah lagi membakarnya 🤤
Nak kena tanya nama tukang bakar tu.. Adakah beliau bernama Bakar.. Wkwkwkwk
Kalau macam tu, maksudnya yang nama @Jaring ni lah yang menjaring ikan ya? wkwkwk
 

Jaring

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
28 Jun 2021
1
16
DragonCoin
2,010.00
Ulat Gonggok Gergasi
Angry Lion
Mac OS
iOS
Microsoft Windows
Android
Buat pes pun dah terliur apatah lagi membakarnya 🤤

Kalau macam tu, maksudnya yang nama @Jaring ni lah yang menjaring ikan ya? wkwkwk
Try laa buat .... saya x menjaring pun ikan tu...beli dkt pasar 😅
waalaikumsalam mantapp bakar ikan tongkol ni sedappp😋😋🌻👍
Saya guna ikan Siakap
Sedapnya uncle .. kalau bakar ikan skrg boleh ke ??
Kalau bakar skrang takut x sempat buat hidangan berbuka je...
Aiyak.mcm nice gini
Try laa buat..... Jgn lupa alas daun Pisang masa bakar....baru ada aroma...