Resipi Nasi Tomato πŸ…

Prefix untuk segala resipi dan juadah makanan atau minuman

Jaring

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
28 Jun 2021
0
13
DragonCoin
2,000.00
Ulat Gonggok Gergasi
Angry Lion
Mac OS
iOS
Microsoft Windows
Android
1632753249787.png
Assalamualaikum semua warga DFM, kali ni saya nak kongsi resepi iaitu nasi tomato (korang jangan gelak pulak saya bukan chef). Resepi nasi macam ni, ia kena gandingkan dengan lauk apa yang nak dimakan dan ada menu sampingan lain.

Jom cuba buat nasi tomato:-

1632324498934.png
3 cawan beras basmathi Air secukupnya – anggaran air 1 cawan beras basmathi
1/2 cawan susu cair
2 helai daun pandan
3 sudu besar tomato puri
3 sekawan
Sedikit minyak/marjerin
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 kiub pati ayam
Garam dan gula secukup rasa

1632324479752.png
1. Beras direndam dalam 30 minit, basuh dan toskan.
2. Panaskan minyak, tumis bawang dan halia.
3. Masukkan 3 sekawan dan daun pandan. Bila dah layu, masukkan tomato puri.
4. Masukkan beras, susu cair, air secukupnya, kuib pati ayam dan garam.
5. Transferkan dalam periuk nasi. Biarkan nasi masak
6. Bila dah kering, kacau sebentar menggunakan garfu.
7. Taburkan kismis dan bawang goreng.

Ini hasilnya:-
IMG20210921125435.jpg

sumber resepi dari google(Gambar original dari hasil masakan)

Saya memang rajin mencuba sesuatu masakan πŸ˜‰
 

Attachments

  • 1632753249787.png
    1632753249787.png
    60.3 KB · Views: 3
Last edited:

MARINE

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jul 2021
345
1,356
DragonCoin
2,978.00
Ancient Dragon
White Cat The MadCat
Eagle
View attachment 13031

Assalamualaikum semua warga DFM, kali ni saya nak kongsi resepi iaitu nasi tomato (korang jangan gelak pulak saya bukan chef). Saya ni jarang-jarang jugak nak masak nasi kena tumis macam ni. Kalau kali pertama nak buat, memang nak kena tengok bahan itu ini nak letak. Kalau yang biasa dah masak, semua bahan dah ada dalam kepala kan. Resepi nasi macam ni, ia kena gandingkan dengan lauk apa yang nak dimakan dan ada menu sampingan lain.

Jom cuba buat nasi tomato:-

View attachment 13032
3 cawan beras basmathi Air secukupnya – anggaran air 1 cawan beras basmathi
1/2 cawan susu cair
2 helai daun pandan
3 sudu besar tomato puri
3 sekawan
Sedikit minyak/marjerin
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 kiub pati ayam
Garam dan gula secukup rasa

View attachment 13033
1. Beras direndam dalam 30 minit, basuh dan toskan.
2. Panaskan minyak, tumis bawang dan halia.
3. Masukkan 3 sekawan dan daun pandan. Bila dah layu, masukkan tomato puri.
4. Masukkan beras, susu cair, air secukupnya, kuib pati ayam dan garam.
5. Transferkan dalam periuk nasi. Biarkan nasi masak
6. Bila dah kering, kacau sebentar menggunakan garfu.
7. Taburkan kismis dan bawang goreng.

Ini hasilnya:-
View attachment 13034
Mantap lah bang jaring kiter niyyyπŸ”₯πŸ”₯aummm
 

Grimmy081

DFM Bawang Rangers
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
5 Jun 2021
2,288
26,471
In your darkest nighmare
DragonCoin
9,126.00
Tart Nenas
Dragon Nest (λ“œλž˜κ³€λ„€μŠ€νŠΈ)
Eagle
Black Dragon
Rawr The Fat Tiger
Ancient Piranha
View attachment 13031

Assalamualaikum semua warga DFM, kali ni saya nak kongsi resepi iaitu nasi tomato (korang jangan gelak pulak saya bukan chef). Saya ni jarang-jarang jugak nak masak nasi kena tumis macam ni. Kalau kali pertama nak buat, memang nak kena tengok bahan itu ini nak letak. Kalau yang biasa dah masak, semua bahan dah ada dalam kepala kan. Resepi nasi macam ni, ia kena gandingkan dengan lauk apa yang nak dimakan dan ada menu sampingan lain.

Jom cuba buat nasi tomato:-

View attachment 13032
3 cawan beras basmathi Air secukupnya – anggaran air 1 cawan beras basmathi
1/2 cawan susu cair
2 helai daun pandan
3 sudu besar tomato puri
3 sekawan
Sedikit minyak/marjerin
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 kiub pati ayam
Garam dan gula secukup rasa

View attachment 13033
1. Beras direndam dalam 30 minit, basuh dan toskan.
2. Panaskan minyak, tumis bawang dan halia.
3. Masukkan 3 sekawan dan daun pandan. Bila dah layu, masukkan tomato puri.
4. Masukkan beras, susu cair, air secukupnya, kuib pati ayam dan garam.
5. Transferkan dalam periuk nasi. Biarkan nasi masak
6. Bila dah kering, kacau sebentar menggunakan garfu.
7. Taburkan kismis dan bawang goreng.

Ini hasilnya:-
View attachment 13034
BAGU SINI SIKIT!!!! 🀀🀀🀀😍😍😍😍😍😍
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,457
36,611
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
10,174,454.00
View attachment 13031

Assalamualaikum semua warga DFM, kali ni saya nak kongsi resepi iaitu nasi tomato (korang jangan gelak pulak saya bukan chef). Saya ni jarang-jarang jugak nak masak nasi kena tumis macam ni. Kalau kali pertama nak buat, memang nak kena tengok bahan itu ini nak letak. Kalau yang biasa dah masak, semua bahan dah ada dalam kepala kan. Resepi nasi macam ni, ia kena gandingkan dengan lauk apa yang nak dimakan dan ada menu sampingan lain.

Jom cuba buat nasi tomato:-

View attachment 13032
3 cawan beras basmathi Air secukupnya – anggaran air 1 cawan beras basmathi
1/2 cawan susu cair
2 helai daun pandan
3 sudu besar tomato puri
3 sekawan
Sedikit minyak/marjerin
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 kiub pati ayam
Garam dan gula secukup rasa

View attachment 13033
1. Beras direndam dalam 30 minit, basuh dan toskan.
2. Panaskan minyak, tumis bawang dan halia.
3. Masukkan 3 sekawan dan daun pandan. Bila dah layu, masukkan tomato puri.
4. Masukkan beras, susu cair, air secukupnya, kuib pati ayam dan garam.
5. Transferkan dalam periuk nasi. Biarkan nasi masak
6. Bila dah kering, kacau sebentar menggunakan garfu.
7. Taburkan kismis dan bawang goreng.

Ini hasilnya:-
View attachment 13034
Tak sangka bukan pandai tebuk vuln je.. Rupenyr pandai masak nasi tomato juge... Utg betul