PEGAWAI BANK DARI 1 SEN KE JUTAWAN

PokokKurma

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
570
4,642
Akademik Angkatan Buaya Semalaysia
DragonCoin
1,978,860.00
KISAH BERKAITAN HANYALAH SEBAGAI SATU HIBURAN ATAU PENGAJARAN BUAT SEMUA

Semuanya bermula apabila Aman Shah Ahmad yang berusia 24 tahun pada ketika itu diambil bekerja di Hock Hua Bank Jalan Raja Laut, KL sebagai seorang esekutif muda dengan pendapatan kira-kira RM1800 sebulan.

Bekas pelajar jurusan perakaunan dari Institut Teknologi Mara ini merupakan seorang pekerja bank yang agak cekap sebenarnya sehinggakan dia diberi kepercayaan menguruskan akaun-akaun pelangan.

Pada mulanya memang tak ada apa yang berlaku, tetapi semuanya berubah apabila dia dihantar oleh pihak bank mengikuti kursus komputer. Di sinilah dia mula belajar tentang selok belok computer banking dan tanpa orang lain sedari dia ni telah membuat satu perancangan yang sangat licik sampaikan Bank Negara Malaysia pun kena tipu.

Dengan jawatan barunya sebagai sebagai Ketua Jabatan pemprosesan Sistem Pemindahan Elektronik Untuk Dana dan Sekuriti (SPEED) di Hock Hua Bank, dia telah mengemukakan arahan palsu melalui sistem tersebut dengan memperdaya pengurusan Bank Negara sendiri.

Melalui arahan ini, dia secara senyap-senyap mengambil duit klien dan memindahkanya ke akaun Bank Bumiputra miliknya sendiri tanpa ada pihak yang sedar. Aman Shah juga telah mencipta satu program, di mana sistem ini akan mengambil 1 sen je dari setiap akaun pelanggan di Hock Hua Bank.

Satu sen! Atau 5 sen sekalipun kalau hilang dalam bank korang mana perasankan, tapi kalau dah banyak sangat klien yang kena macam itu memang boleh kayalah dia. Korang bayangkan lah, dalam masa beberapa tahun je dia bekerja dengan bank dah bulih songlap duit sampai RM4.01 juta!

Beli 6 biji kereta mewah dan selamba pergi pamerkan di Plaza Bukit Bintang

Korang tahu tak apa yang dia buat dengan duit-duit tu. Dengan duit yang banyak tadi aman shah telah berhenti daripada Hock Hua Bank dan membuka syarikatnya sendiri iaitu Agensi Pengiklanan Bistro dekat Kuala Lumpur.

Bukan takat tu je, dia juga telah membeli enam bijik kereta mewah iaitu Lamborghini Countach bernilai RM1.3 juta, Mercedes Benz 300SL (RM502, 000), Mercedes Benz 300E (RM192, 000), Porsche 928 S4 (RM638, 000), Porsche Carrera (RM350, 000) dan BMW 329i (RM68, 000).

Yang lebih memeranjatkan lagi apabila dua keretanya, lamborghini Countach dan Porsche Carrera tiba di Malaysia melalui penghantaran khas menggunakan kapal terbang dari London, manakala BMW 329i adalah kereta terpakai.

Bagi melindungi harta beliau yang luar biasa, Aman Shah sengaja meletakkan kereta-kerata mewah yang dia miliki di pusat pameran dekat Plaza Bukit Bintang dan akan mengambilnya bila dia terasa nak pakai je.

Semua kereta mewah ni pula dia beli secara tunai dengan tiga daripadanya tidak didaftarkan dan tidak dibayar cukai import, manakala dua lagi didaftarkan atas namanya sendiri manakala sebuah lagi atas nama teman wanitanya.

Dengan beraninya muncul di TV3 dan menceritakan kehebatan kereta-keretanya

Kelemahan Aman Shah ialah dia lupa diri, dengan beraninya dia telah menghadiri satu program bual bicara Sekapur Sirih pada 3 Jun 1990 di TV3. Kali ini nasib tidak menyebelahinya apabila bekas pengurusnya di Hock Hua Bank kebetulan sedang tengok rancangan tu.

Memang terperanjatlah ketuanya bila dia dapat tahu yang Aman Shah sekarang dah kaya raya dan memiliki banyak kereta mewah. Dia pun hairan bagaimana bekas pekerjanya dengan gaji RM1800 mampu memiiki pelbagai jenis supercar walaupun tak sampai setahun dia tinggalkan bank tersebut.

Dengan syak wasangka yang tinggi, pengurus ni tadi telah melakuan satu audit dalaman dan mendapati kira-kira RM4.01 juta telah lesap daripada pengetahuan bank. Bila pihak bank dapat tahu je pasal benda ini dorang pun dengan segera membuat laporan di Balai Polis Campbell pada 8 Jun 1990.

Tak lama lepas tu pihak polis berjaya mengesan Aman Shah dan tangkapat telah dilakukan di sebuah Kondominium yang terletak di Bangsar. Ibarat pelanduk yang lupakan jerat, akhirnya Aman Shah ditangkap dan didakwa di mahkamah.

Artikel diambil daripada Kisah pegawai bank Malaysia yang mencuri 1 sen sampailah dia jadi jutawan
 
Last edited:

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,488
36,669
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
9,668,038.00
KISAH BERKAITAN HANYALAH SEBAGAI SATU HIBURAN BUAT SEMUA,

Semuanya bermula apabila Aman Shah Ahmad yang berusia 24 tahun pada ketika itu diambil bekerja di Hock Hua Bank Jalan Raja Laut, KL sebagai seorang esekutif muda dengan pendapatan kira-kira RM1800 sebulan.

Bekas pelajar jurusan perakaunan dari Institut Teknologi Mara ini merupakan seorang pekerja bank yang agak cekap sebenarnya sehinggakan dia diberi kepercayaan menguruskan akaun-akaun pelangan.

Pada mulanya memang tak ada apa yang berlaku, tetapi semuanya berubah apabila dia dihantar oleh pihak bank mengikuti kursus komputer. Kat sinilah dia mula belajar tentang selok belok computer banking dan tanpa orang lain sedari dia ni telah membuat satu perancangan yang sangat licik sampaikan Bank Negara Malaysia pun kena tipu.

Dengan jawatan barunya sebagai sebagai Ketua Jabatan pemprosesan Sistem Pemindahan Elektronik Untuk Dana dan Sekuriti (SPEED) di Hock Hua Bank, dia telah mengemukakan arahan palsu melalui sistem tersebut dengan memperdaya pengurusan Bank Negara sendiri.

Melalui arahan ini, dia secara senyap-senyap mengambil duit klien dan memindahkanya ke akaun Bank Bumiputra miliknya sendiri tanpa ada pihak yang sedar. Aman Shah juga telah mencipta satu program, di mana sistem ini akan mengambil 1 sen je dari setiap akaun pelanggan di Hock Hua Bank.

Satu sen! Atau 5 sen sekalipun kalau hilang dalam bank korang mana perasankan, tapi kalau dah banyak sangat klien yang kena macam itu memang boleh kayalah dia. Korang bayangkan lah, dalam masa beberapa tahun je dia bekerja dengan bank dah bulih songlap duit sampai RM4.01 juta!

Beli 6 bijik kereta mewah dan selamba pergi pamerkan di Plaza Bukit Bintang

Korang tahu tak apa yang dia buat dengan duit-duit tu. Dengan duit yang banyak tadi aman shah telah berhenti daripada Hock Hua Bank dan membuka syarikatnya sendiri iaitu Agensi Pengiklanan Bistro dekat Kuala Lumpur.

Bukan takat tu je, dia juga telah membeli enam bijik kereta mewah iaitu Lamborghini Countach bernilai RM1.3 juta, Mercedes Benz 300SL (RM502, 000), Mercedes Benz 300E (RM192, 000), Porsche 928 S4 (RM638, 000), Porsche Carrera (RM350, 000) dan BMW 329i (RM68, 000).

Yang lebih memeranjatkan lagi apabila dua keretanya, lamborghini Countach dan Porsche Carrera tiba di Malaysia melalui penghantaran khas menggunakan kapal terbang dari London, manakala BMW 329i adalah kereta terpakai.

Bagi melindungi harta beliau yang luar biasa, Aman Shah sengaja meletakkan kereta-kerata mewah yang dia miliki di pusat pameran dekat Plaza Bukit Bintang dan akan mengambilnya bila dia terasa nak pakai je.

Semua kereta mewah ni pula dia beli secara tunai dengan tiga daripadanya tidak didaftarkan dan tidak dibayar cukai import, manakala dua lagi didaftarkan atas namanya sendiri manakala sebuah lagi atas nama teman wanitanya.

Dengan beraninya muncul di TV3 dan menceritakan kehebatan kereta-keretanya

Kelemahan Aman Shah ialah dia lupa diri, dengan beraninya dia telah menghadiri satu program bual bicara Sekapur Sirih pada 3 Jun 1990 di TV3. Kali ini nasib tidak menyebelahinya apabila bekas pengurusnya di Hock Hua Bank kebetulan sedang tengok rancangan tu.

Memang terperanjatlah ketuanya bila dia dapat tahu yang Aman Shah sekarang dah kaya raya dan memiliki banyak kereta mewah. Dia pun hairan bagaimana bekas pekerjanya dengan gaji RM1800 mampu memiiki pelbagai jenis supercar walaupun tak sampai setahun dia tinggalkan bank tersebut.

Dengan syak wasangka yang tinggi, pengurus ni tadi telah melakuan satu audit dalaman dan mendapati kira-kira RM4.01 juta telah lesap daripada pengetahuan bank. Bila pihak bank dapat tahu je pasal benda ini dorang pun dengan segera membuat laporan di Balai Polis Campbell pada 8 Jun 1990.

Tak lama lepas tu pihak polis berjaya mengesan Aman Shah dan tangkapat telah dilakukan di sebuah Kondominium yang terletak di Bangsar. Ibarat pelanduk yang lupakan jerat, akhirnya Aman Shah ditangkap dan didakwa di mahkamah.

Artikel diambil daripada Kisah pegawai bank Malaysia yang mencuri 1 sen sampailah dia jadi jutawan
fuhhh tq info bang , artikel lama dulu ,terigat balik :)
 

ejen018

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
8 Jul 2021
83
198
DragonCoin
12,593.00
KISAH BERKAITAN HANYALAH SEBAGAI SATU HIBURAN BUAT SEMUA,

Semuanya bermula apabila Aman Shah Ahmad yang berusia 24 tahun pada ketika itu diambil bekerja di Hock Hua Bank Jalan Raja Laut, KL sebagai seorang esekutif muda dengan pendapatan kira-kira RM1800 sebulan.

Bekas pelajar jurusan perakaunan dari Institut Teknologi Mara ini merupakan seorang pekerja bank yang agak cekap sebenarnya sehinggakan dia diberi kepercayaan menguruskan akaun-akaun pelangan.

Pada mulanya memang tak ada apa yang berlaku, tetapi semuanya berubah apabila dia dihantar oleh pihak bank mengikuti kursus komputer. Kat sinilah dia mula belajar tentang selok belok computer banking dan tanpa orang lain sedari dia ni telah membuat satu perancangan yang sangat licik sampaikan Bank Negara Malaysia pun kena tipu.

Dengan jawatan barunya sebagai sebagai Ketua Jabatan pemprosesan Sistem Pemindahan Elektronik Untuk Dana dan Sekuriti (SPEED) di Hock Hua Bank, dia telah mengemukakan arahan palsu melalui sistem tersebut dengan memperdaya pengurusan Bank Negara sendiri.

Melalui arahan ini, dia secara senyap-senyap mengambil duit klien dan memindahkanya ke akaun Bank Bumiputra miliknya sendiri tanpa ada pihak yang sedar. Aman Shah juga telah mencipta satu program, di mana sistem ini akan mengambil 1 sen je dari setiap akaun pelanggan di Hock Hua Bank.

Satu sen! Atau 5 sen sekalipun kalau hilang dalam bank korang mana perasankan, tapi kalau dah banyak sangat klien yang kena macam itu memang boleh kayalah dia. Korang bayangkan lah, dalam masa beberapa tahun je dia bekerja dengan bank dah bulih songlap duit sampai RM4.01 juta!

Beli 6 bijik kereta mewah dan selamba pergi pamerkan di Plaza Bukit Bintang

Korang tahu tak apa yang dia buat dengan duit-duit tu. Dengan duit yang banyak tadi aman shah telah berhenti daripada Hock Hua Bank dan membuka syarikatnya sendiri iaitu Agensi Pengiklanan Bistro dekat Kuala Lumpur.

Bukan takat tu je, dia juga telah membeli enam bijik kereta mewah iaitu Lamborghini Countach bernilai RM1.3 juta, Mercedes Benz 300SL (RM502, 000), Mercedes Benz 300E (RM192, 000), Porsche 928 S4 (RM638, 000), Porsche Carrera (RM350, 000) dan BMW 329i (RM68, 000).

Yang lebih memeranjatkan lagi apabila dua keretanya, lamborghini Countach dan Porsche Carrera tiba di Malaysia melalui penghantaran khas menggunakan kapal terbang dari London, manakala BMW 329i adalah kereta terpakai.

Bagi melindungi harta beliau yang luar biasa, Aman Shah sengaja meletakkan kereta-kerata mewah yang dia miliki di pusat pameran dekat Plaza Bukit Bintang dan akan mengambilnya bila dia terasa nak pakai je.

Semua kereta mewah ni pula dia beli secara tunai dengan tiga daripadanya tidak didaftarkan dan tidak dibayar cukai import, manakala dua lagi didaftarkan atas namanya sendiri manakala sebuah lagi atas nama teman wanitanya.

Dengan beraninya muncul di TV3 dan menceritakan kehebatan kereta-keretanya

Kelemahan Aman Shah ialah dia lupa diri, dengan beraninya dia telah menghadiri satu program bual bicara Sekapur Sirih pada 3 Jun 1990 di TV3. Kali ini nasib tidak menyebelahinya apabila bekas pengurusnya di Hock Hua Bank kebetulan sedang tengok rancangan tu.

Memang terperanjatlah ketuanya bila dia dapat tahu yang Aman Shah sekarang dah kaya raya dan memiliki banyak kereta mewah. Dia pun hairan bagaimana bekas pekerjanya dengan gaji RM1800 mampu memiiki pelbagai jenis supercar walaupun tak sampai setahun dia tinggalkan bank tersebut.

Dengan syak wasangka yang tinggi, pengurus ni tadi telah melakuan satu audit dalaman dan mendapati kira-kira RM4.01 juta telah lesap daripada pengetahuan bank. Bila pihak bank dapat tahu je pasal benda ini dorang pun dengan segera membuat laporan di Balai Polis Campbell pada 8 Jun 1990.

Tak lama lepas tu pihak polis berjaya mengesan Aman Shah dan tangkapat telah dilakukan di sebuah Kondominium yang terletak di Bangsar. Ibarat pelanduk yang lupakan jerat, akhirnya Aman Shah ditangkap dan didakwa di mahkamah.

Artikel diambil daripada Kisah pegawai bank Malaysia yang mencuri 1 sen sampailah dia jadi jutawan
Assalam
Baru tau kisah yg sebenarnya,sbb seblm ni tau cerita sekerat sekerat jer.Tq
 

PokokKurma

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
570
4,642
Akademik Angkatan Buaya Semalaysia
DragonCoin
1,978,860.00
Assalam
Baru tau kisah yg sebenarnya,sbb seblm ni tau cerita sekerat sekerat jer.Tq
Waalaikumsalam.. Alhamdulillah sama sama share pengetahuan..

Menarik.. hari ni baru naik thread ni jrmm
Hahahhaha.. Jauh meneroka🤣🤣

Saya harap org itu bukan anda buah kurmak ..ehh silap @PokokKurma 🤠
Ehhh bukann.. Saya bukan saudagar bank.. Saya saudagar kurma petempatan😁😭

Harap kejadian sebegini dijadikan sebagai pengajaran kepada kita
Aminn.. Semoga kita dijauhkan dri kejahatan..

Licik dan rasanya aman shah tu dah insaf. Moga tak terjadi lagi kejadian macam ni
Semoga ini yang terakhir yng kita dengar.. Aminn