Information Perangai-perangai Melayu menurut British

Show informational about something

Anniehwehwe

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
349
5,716
reptile addicts
twitter.com
DragonCoin
2,009.00
Black Dragon
Fire Red Dragon
Frost Dragon
Ancient Dragon
Rawr The Fat Tiger
Small PO The Panda
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengguna forum Dragonforce. Hari ni, dengan berbekalkan tajuk di atas, kita akan mengupaskan tentang perihal atau perangai Melayu pada zaman pemerintahan British.

Kepada yang tak tahu, Frank Atheltane Swettenham atau Frank Swettenham merupakan seorang Residen Jeneral pertama dalam Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada 12 Mac 1850 - 11 Jun 1946. Beliau juga penulis buku dan salah satu bukunya adalah 'Malay Sketches' yang menceritakan karakter atau perwatakan orang Melayu di dalam buku tersebut. Penerbitan perihal-perihal Melayu juga banyak datang daripada beliau.

Menurut Swettenham, kalau dia betul-betul nak faham orang Melayu, dia mestilah
  • Perlu tinggal di Tanah Melayu
  • Bertutur dalam Bahasa Melayu
  • Hormat adat dan budaya orang Melayu
  • Meminati apa yang diminati bangsa Melayu
  • Tahu gurau senda bangsa Melayu
  • Sedia membantu mereka semasa kesusahan
  • Berkongsi suka dan duka
dan kata beliau, "Jika semua ini berjaya diselami nescaya seseorang itu telah memenangi hati serta kepercayaan orang Melayu". Yang jadi bangsa Melayu, jangan 'insecure' dulu. Haaaaaa, kata Swettenham juga, ciri-ciri bangsa Melayu (Kalau tak semua ada pun tak apa, janji kita Melayu)
  1. Mempunya susuk badan yang rendah dan sasa (tapi ramai je tinggi)
  2. Berkulit sawo matang (kuning langat/putih/gelap BUKAN maksud bukan Melayu)
  3. Berambut hitam lurus (yang mix lain cerita)
  4. Berhidung kembang
  5. Berbibir tebal
  6. Mata yang terang
Okay kita dah sampai ke bahagian yang ditunggu-tunggu kaum Melayu, sisi cerah atau sisi baik orang Melayu. Kata beliau orang Melayu bersopan-santun. Betul keeee? Ha jom terjah

  • Bersopan santun, beradab dan peramah
  • Tidak mudah mempercayai orang asing; bijak menyembunyikan kesangsian
  • Tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka difitnah sehingga sanggup bertumpah darah
  • Memuliakan tetamu tidak kira darjat dan keturunan
  • Bijak berkata-kata; menyusun kata yang mendalam ketika berjenaka; suka berseloroh
  • Cermat dan terang hati menerima ilmu; jika ditambah dengan semangat, sudah tentu dapat menghasilkan sesuatu lebih daripada yang telah dipelajari
  • Menjaga kebersihan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Suka berhias serta berpakaian kemas
  • Mempunyai bakat bersukan dan pandai menjinakkan haiwan
  • Pekerja nelayan pula mempunyai kemahiran menangkap ikan dan sanggup bermalam di atas bot
  • Dari segi agama, Orang Melayu sangat taat kepada agama Islam sehinggakan sanggup mengorbankan diri demi agama yang tercinta
  • Tidak taksub dalam agama dan tidak terlibat dalam kegiatan yang memabukkan
  • Ketaatan beragama dalam kalangan Masyarakat Melayu menyebabkan mubaligh Kristan berputus asa daripada menyebarkan agama tersebut
  • Dari segi patriotisme, bangsa Melayu sangat menyayangi negeri dan bangsa dengan memelihara adat dan budaya
  • Perempuan Melayu disifatkan dengan bijak bertutur, pandai mengambil hati, peramah, kuat berahsia; tapi ada juga yang kuat cemburu
  • Pada usia dewasa, wanita Melayu cenderung menyukai barangan emas, pakaian yang cantik dan juga barangan mewah seperti kuda
  • Dari segi berumahtangga, lelaki Melayu sering menggunakan dari segi kekuasaan dan kekayaan dengan alasan untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri
  • Walau bagaimanapun, setelah berkahwin empat, suami tidak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap isteri-isteri mereka biarpun bijak berfalsafah dalam soal berumah tangga

Sungguhpun ada sisi cerah kaum ini, mesti ada sisi gelap dalam bangsa Tanah Melayu ini. Hal ini merupakan 13 sisi gelap bangsa Melayu dari segi pandangannya. Tapi kena ingat, jangan triggered.

  • Suka pinjam duit, tapi liat atau susah untuk memulangkan semula
  • Suka mengetahui hal ehwal jiran dan mengumpat
  • Suka mempercayai perkara yang karut-marut
  • Suka berjudi, bersabung ayam dan seumpamanya (spin gacha ML pun sama)
  • Tidak mudah menerima sebarangan perubahan
  • Pemalas sehingga perkara yang rutin juga dilalaikan
  • Tidak pandai menghargai masa
  • Suka berdendam dan orang lain menjadi pelempias dendam tersebut
  • Suka mengamuk
  • Berbudi tetapi mengharapkan ganjaran
  • Suka hidup berpuak-puak atau assobiyah
  • Dalam perkahwinan, lebih menitikberatkan tentang darjat dan keturunan

Nampak je Swettenham ni sensitif dengan kita, sebenarnya informasi ini sangat penuh dengan pengajaran dalam membina sahsiah budaya yang lebih bertamadun. Kita pun asyik duk 'judge' orang luar macam Rohingya lah, Bangladesh lah, itu lah, ini lah. Bila orang luar buat cerita pasal kita, semua naik darah gitu. Natijahnya, jadilah masyarakat Melayu yang bertamadun serta beretika.

Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri saya sendiri. Sekian, terima kasih.

SUMBER:
 
Last edited:

Thunder98

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
12 Sep 2021
18
104
DragonCoin
7,237.00
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengguna forum Dragonforce. Hari ni, dengan berbekalkan tajuk di atas, kita akan mengupaskan tentang perihal atau perangai Melayu pada zaman pemerintahan British.

Kepada yang tak tahu, Frank Atheltane Swettenham atau Frank Swettenham merupakan seorang Residen Jeneral pertama dalam Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada 12 Mac 1850 - 11 Jun 1946. Beliau juga penulis buku dan salah satu bukunya adalah 'Malay Sketches' yang menceritakan karakter atau perwatakan orang Melayu di dalam buku beliau. Penerbitan perihal-perihal Melayu juga banyak datang daripada beliau.

Menurut Swettenham, kalau dia betul-betul nak faham orang Melayu, dia mestilah
  • Perlu tinggal di Tanah Melayu
  • Bertutur dalam Bahasa Melayu
  • Hormat adat dan budaya orang Melayu
  • Meminati apa yang diminati bangsa Melayu
  • Tahu gurau senda bangsa Melayu
  • Sedia membantu mereka semasa kesusahan
  • Berkongsi suka dan duka
dan kata beliau, "Jika semua ini berjaya diselami nescaya seseorang itu telah memenangi hati serta kepercayaan orang Melayu". Yang jadi bangsa Melayu, jangan 'insecure' dulu. Haaaaaa, kata Swettenham juga, ciri-ciri bangsa Melayu (Kalau tak semua ada pun tak apa, janji kita Melayu)
  1. Mempunya susuk badan yang rendah dan sasa (tapi ramai je tinggi)
  2. Berkulit sawo matang (kuning langat/putih/gelap BUKAN maksud bukan Melayu)
  3. Berambut hitam lurus (yang mix lain cerita)
  4. Berhidung kembang
  5. Berbibir tebal
  6. Mata yang terang
Okay kita dah sampai ke bahagian yang ditunggu-tunggu kaum Melayu, sisi cerah atau sisi baik orang Melayu. Kata beliau orang Melayu bersopan-santun. Betul keeee? Ha jom terjah

  • Bersopan santun, beradab dan peramah
  • Tidak mudah mempercayai orang asing; bijak menyembunyikan kesangsian
  • Tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka difitnah sehingga sanggup bertumpah darah
  • Memuliakan tetamu tidak kira darjat dan keturunan
  • Bijak berkata-kata; menyusun kata yang mendalam ketika berjenaka; suka berseloroh
  • Cermat dan terang hati menerima ilmu; jika ditambah dengan semangat, sudah tentu dapat menghasilkan sesuatu lebih daripada yang telah dipelajari
  • Menjaga kebersihan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Suka berhias serta berpakaian kemas
  • Mempunyai bakat bersukan dan pandai menjinakkan haiwan
  • Pekerja nelayan pula mempunyai kemahiran menangkap ikan dan sanggup bermalam di atas bot
  • Dari segi agama, Orang Melayu sangat taat kepada agama Islam sehinggakan sanggup mengorbankan diri demi agama yang tercinta
  • Tidak taksub dalam agama dan tidak terlibat dalam kegiatan yang memabukkan
  • Ketaatan beragama dalam kalangan Masyarakat Melayu menyebabkan mubaligh Kristan berputus asa daripada menyebarkan agama tersebut
  • Dari segi patriotisme, bangsa Melayu sangat menyayangi negeri dan bangsa dengan memelihara adat dan budaya
  • Perempuan Melayu disifatkan dengan bijak bertutur, pandai mengambil hati, peramah, kuat berahsia; tapi ada juga yang kuat cemburu
  • Pada usia dewasa, wanita Melayu cenderung menyukai barangan emas, pakaian yang cantik dan juga barangan mewah seperti kuda
  • Dari segi berumahtangga, lelaki Melayu sering menggunakan dari segi kekuasaan dan kekayaan dengan alasan untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri
  • Walau bagaimanapun, setelah berkahwin empat, suami tidak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap isteri-isteri mereka biarpun bijak berfalsafah dalam soal berumah tangga

Sungguhpun ada sisi cerah kaum ini, mesti ada sisi gelap dalam bangsa Tanah Melayu ini. Hal ini merupakan 13 sisi gelap bangsa Melayu dari segi pandangannya. Tapi kena ingat, jangan triggered.

  • Suka pinjam duit, tapi liat atau susah untuk memulangkan semula
  • Suka mengetahui hal ehwal jiran dan mengumpat
  • Suka mempercayai perkara yang karut-marut
  • Suka berjudi, bersabung ayam dan seumpamanya (spin gacha ML pun sama)
  • Tidak mudah menerima sebarangan perubahan
  • Pemalas sehingga perkara yang rutin juga dilalaikan
  • Tidak pandai menghargai masa
  • Suka berdendam dan orang lain menjadi pelempias dendam tersebut
  • Suka mengamuk
  • Berbudi tetapi mengharapkan ganjaran
  • Suka hidup berpuak-puak atau assobiyah
  • Dalam perkahwinan, lebih menitikberatkan tentang darjat dan keturunan

Nampak je Swettenham ni sensitif dengan kita, sebenarnya informasi ini sangat penuh dengan pengajaran dalam membina sahsiah budaya yang lebih bertamadun. Kita pun asyik duk 'judge' orang luar macam Rohingya lah, Bangladesh lah, itu lah, ini lah. Bila orang luar buat cerita pasal kita, semua naik darah gitu. Jadi, jadilah masyarakat Melayu yang bertamadun serta beretika.

Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri saya sendiri. Sekian, terima kasih.

SUMBER:
Terima kasih. Saya tak suka sejarah sebab buku dan cara penulisan membosankan, tapi thread ni buat saya rasa tertarik untuk membaca berkenaan dengan sejarah.
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,474
36,642
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
9,667,898.00
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengguna forum Dragonforce. Hari ni, dengan berbekalkan tajuk di atas, kita akan mengupaskan tentang perihal atau perangai Melayu pada zaman pemerintahan British.

Kepada yang tak tahu, Frank Atheltane Swettenham atau Frank Swettenham merupakan seorang Residen Jeneral pertama dalam Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada 12 Mac 1850 - 11 Jun 1946. Beliau juga penulis buku dan salah satu bukunya adalah 'Malay Sketches' yang menceritakan karakter atau perwatakan orang Melayu di dalam buku beliau. Penerbitan perihal-perihal Melayu juga banyak datang daripada beliau.

Menurut Swettenham, kalau dia betul-betul nak faham orang Melayu, dia mestilah
  • Perlu tinggal di Tanah Melayu
  • Bertutur dalam Bahasa Melayu
  • Hormat adat dan budaya orang Melayu
  • Meminati apa yang diminati bangsa Melayu
  • Tahu gurau senda bangsa Melayu
  • Sedia membantu mereka semasa kesusahan
  • Berkongsi suka dan duka
dan kata beliau, "Jika semua ini berjaya diselami nescaya seseorang itu telah memenangi hati serta kepercayaan orang Melayu". Yang jadi bangsa Melayu, jangan 'insecure' dulu. Haaaaaa, kata Swettenham juga, ciri-ciri bangsa Melayu (Kalau tak semua ada pun tak apa, janji kita Melayu)
  1. Mempunya susuk badan yang rendah dan sasa (tapi ramai je tinggi)
  2. Berkulit sawo matang (kuning langat/putih/gelap BUKAN maksud bukan Melayu)
  3. Berambut hitam lurus (yang mix lain cerita)
  4. Berhidung kembang
  5. Berbibir tebal
  6. Mata yang terang
Okay kita dah sampai ke bahagian yang ditunggu-tunggu kaum Melayu, sisi cerah atau sisi baik orang Melayu. Kata beliau orang Melayu bersopan-santun. Betul keeee? Ha jom terjah

  • Bersopan santun, beradab dan peramah
  • Tidak mudah mempercayai orang asing; bijak menyembunyikan kesangsian
  • Tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka difitnah sehingga sanggup bertumpah darah
  • Memuliakan tetamu tidak kira darjat dan keturunan
  • Bijak berkata-kata; menyusun kata yang mendalam ketika berjenaka; suka berseloroh
  • Cermat dan terang hati menerima ilmu; jika ditambah dengan semangat, sudah tentu dapat menghasilkan sesuatu lebih daripada yang telah dipelajari
  • Menjaga kebersihan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Suka berhias serta berpakaian kemas
  • Mempunyai bakat bersukan dan pandai menjinakkan haiwan
  • Pekerja nelayan pula mempunyai kemahiran menangkap ikan dan sanggup bermalam di atas bot
  • Dari segi agama, Orang Melayu sangat taat kepada agama Islam sehinggakan sanggup mengorbankan diri demi agama yang tercinta
  • Tidak taksub dalam agama dan tidak terlibat dalam kegiatan yang memabukkan
  • Ketaatan beragama dalam kalangan Masyarakat Melayu menyebabkan mubaligh Kristan berputus asa daripada menyebarkan agama tersebut
  • Dari segi patriotisme, bangsa Melayu sangat menyayangi negeri dan bangsa dengan memelihara adat dan budaya
  • Perempuan Melayu disifatkan dengan bijak bertutur, pandai mengambil hati, peramah, kuat berahsia; tapi ada juga yang kuat cemburu
  • Pada usia dewasa, wanita Melayu cenderung menyukai barangan emas, pakaian yang cantik dan juga barangan mewah seperti kuda
  • Dari segi berumahtangga, lelaki Melayu sering menggunakan dari segi kekuasaan dan kekayaan dengan alasan untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri
  • Walau bagaimanapun, setelah berkahwin empat, suami tidak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap isteri-isteri mereka biarpun bijak berfalsafah dalam soal berumah tangga

Sungguhpun ada sisi cerah kaum ini, mesti ada sisi gelap dalam bangsa Tanah Melayu ini. Hal ini merupakan 13 sisi gelap bangsa Melayu dari segi pandangannya. Tapi kena ingat, jangan triggered.

  • Suka pinjam duit, tapi liat atau susah untuk memulangkan semula
  • Suka mengetahui hal ehwal jiran dan mengumpat
  • Suka mempercayai perkara yang karut-marut
  • Suka berjudi, bersabung ayam dan seumpamanya (spin gacha ML pun sama)
  • Tidak mudah menerima sebarangan perubahan
  • Pemalas sehingga perkara yang rutin juga dilalaikan
  • Tidak pandai menghargai masa
  • Suka berdendam dan orang lain menjadi pelempias dendam tersebut
  • Suka mengamuk
  • Berbudi tetapi mengharapkan ganjaran
  • Suka hidup berpuak-puak atau assobiyah
  • Dalam perkahwinan, lebih menitikberatkan tentang darjat dan keturunan

Nampak je Swettenham ni sensitif dengan kita, sebenarnya informasi ini sangat penuh dengan pengajaran dalam membina sahsiah budaya yang lebih bertamadun. Kita pun asyik duk 'judge' orang luar macam Rohingya lah, Bangladesh lah, itu lah, ini lah. Bila orang luar buat cerita pasal kita, semua naik darah gitu. Jadi, jadilah masyarakat Melayu yang bertamadun serta beretika.

Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri saya sendiri. Sekian, terima kasih.

SUMBER:
Thanks ... menarik share info .. sharekan lg
 

HITOGAMI1337

DFM Member
DFM Member
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengguna forum Dragonforce. Hari ni, dengan berbekalkan tajuk di atas, kita akan mengupaskan tentang perihal atau perangai Melayu pada zaman pemerintahan British.

Kepada yang tak tahu, Frank Atheltane Swettenham atau Frank Swettenham merupakan seorang Residen Jeneral pertama dalam Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada 12 Mac 1850 - 11 Jun 1946. Beliau juga penulis buku dan salah satu bukunya adalah 'Malay Sketches' yang menceritakan karakter atau perwatakan orang Melayu di dalam buku beliau. Penerbitan perihal-perihal Melayu juga banyak datang daripada beliau.

Menurut Swettenham, kalau dia betul-betul nak faham orang Melayu, dia mestilah
  • Perlu tinggal di Tanah Melayu
  • Bertutur dalam Bahasa Melayu
  • Hormat adat dan budaya orang Melayu
  • Meminati apa yang diminati bangsa Melayu
  • Tahu gurau senda bangsa Melayu
  • Sedia membantu mereka semasa kesusahan
  • Berkongsi suka dan duka
dan kata beliau, "Jika semua ini berjaya diselami nescaya seseorang itu telah memenangi hati serta kepercayaan orang Melayu". Yang jadi bangsa Melayu, jangan 'insecure' dulu. Haaaaaa, kata Swettenham juga, ciri-ciri bangsa Melayu (Kalau tak semua ada pun tak apa, janji kita Melayu)
  1. Mempunya susuk badan yang rendah dan sasa (tapi ramai je tinggi)
  2. Berkulit sawo matang (kuning langat/putih/gelap BUKAN maksud bukan Melayu)
  3. Berambut hitam lurus (yang mix lain cerita)
  4. Berhidung kembang
  5. Berbibir tebal
  6. Mata yang terang
Okay kita dah sampai ke bahagian yang ditunggu-tunggu kaum Melayu, sisi cerah atau sisi baik orang Melayu. Kata beliau orang Melayu bersopan-santun. Betul keeee? Ha jom terjah

  • Bersopan santun, beradab dan peramah
  • Tidak mudah mempercayai orang asing; bijak menyembunyikan kesangsian
  • Tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka difitnah sehingga sanggup bertumpah darah
  • Memuliakan tetamu tidak kira darjat dan keturunan
  • Bijak berkata-kata; menyusun kata yang mendalam ketika berjenaka; suka berseloroh
  • Cermat dan terang hati menerima ilmu; jika ditambah dengan semangat, sudah tentu dapat menghasilkan sesuatu lebih daripada yang telah dipelajari
  • Menjaga kebersihan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Suka berhias serta berpakaian kemas
  • Mempunyai bakat bersukan dan pandai menjinakkan haiwan
  • Pekerja nelayan pula mempunyai kemahiran menangkap ikan dan sanggup bermalam di atas bot
  • Dari segi agama, Orang Melayu sangat taat kepada agama Islam sehinggakan sanggup mengorbankan diri demi agama yang tercinta
  • Tidak taksub dalam agama dan tidak terlibat dalam kegiatan yang memabukkan
  • Ketaatan beragama dalam kalangan Masyarakat Melayu menyebabkan mubaligh Kristan berputus asa daripada menyebarkan agama tersebut
  • Dari segi patriotisme, bangsa Melayu sangat menyayangi negeri dan bangsa dengan memelihara adat dan budaya
  • Perempuan Melayu disifatkan dengan bijak bertutur, pandai mengambil hati, peramah, kuat berahsia; tapi ada juga yang kuat cemburu
  • Pada usia dewasa, wanita Melayu cenderung menyukai barangan emas, pakaian yang cantik dan juga barangan mewah seperti kuda
  • Dari segi berumahtangga, lelaki Melayu sering menggunakan dari segi kekuasaan dan kekayaan dengan alasan untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri
  • Walau bagaimanapun, setelah berkahwin empat, suami tidak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap isteri-isteri mereka biarpun bijak berfalsafah dalam soal berumah tangga

Sungguhpun ada sisi cerah kaum ini, mesti ada sisi gelap dalam bangsa Tanah Melayu ini. Hal ini merupakan 13 sisi gelap bangsa Melayu dari segi pandangannya. Tapi kena ingat, jangan triggered.

  • Suka pinjam duit, tapi liat atau susah untuk memulangkan semula
  • Suka mengetahui hal ehwal jiran dan mengumpat
  • Suka mempercayai perkara yang karut-marut
  • Suka berjudi, bersabung ayam dan seumpamanya (spin gacha ML pun sama)
  • Tidak mudah menerima sebarangan perubahan
  • Pemalas sehingga perkara yang rutin juga dilalaikan
  • Tidak pandai menghargai masa
  • Suka berdendam dan orang lain menjadi pelempias dendam tersebut
  • Suka mengamuk
  • Berbudi tetapi mengharapkan ganjaran
  • Suka hidup berpuak-puak atau assobiyah
  • Dalam perkahwinan, lebih menitikberatkan tentang darjat dan keturunan

Nampak je Swettenham ni sensitif dengan kita, sebenarnya informasi ini sangat penuh dengan pengajaran dalam membina sahsiah budaya yang lebih bertamadun. Kita pun asyik duk 'judge' orang luar macam Rohingya lah, Bangladesh lah, itu lah, ini lah. Bila orang luar buat cerita pasal kita, semua naik darah gitu. Jadi, jadilah masyarakat Melayu yang bertamadun serta beretika.

Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri saya sendiri. Sekian, terima kasih.

SUMBER:
wah sejarah 😍
 

Sokernet

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
14 Jan 2022
18
79
DragonCoin
5,105.00
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengguna forum Dragonforce. Hari ni, dengan berbekalkan tajuk di atas, kita akan mengupaskan tentang perihal atau perangai Melayu pada zaman pemerintahan British.

Kepada yang tak tahu, Frank Atheltane Swettenham atau Frank Swettenham merupakan seorang Residen Jeneral pertama dalam Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada 12 Mac 1850 - 11 Jun 1946. Beliau juga penulis buku dan salah satu bukunya adalah 'Malay Sketches' yang menceritakan karakter atau perwatakan orang Melayu di dalam buku tersebut. Penerbitan perihal-perihal Melayu juga banyak datang daripada beliau.

Menurut Swettenham, kalau dia betul-betul nak faham orang Melayu, dia mestilah
  • Perlu tinggal di Tanah Melayu
  • Bertutur dalam Bahasa Melayu
  • Hormat adat dan budaya orang Melayu
  • Meminati apa yang diminati bangsa Melayu
  • Tahu gurau senda bangsa Melayu
  • Sedia membantu mereka semasa kesusahan
  • Berkongsi suka dan duka
dan kata beliau, "Jika semua ini berjaya diselami nescaya seseorang itu telah memenangi hati serta kepercayaan orang Melayu". Yang jadi bangsa Melayu, jangan 'insecure' dulu. Haaaaaa, kata Swettenham juga, ciri-ciri bangsa Melayu (Kalau tak semua ada pun tak apa, janji kita Melayu)
  1. Mempunya susuk badan yang rendah dan sasa (tapi ramai je tinggi)
  2. Berkulit sawo matang (kuning langat/putih/gelap BUKAN maksud bukan Melayu)
  3. Berambut hitam lurus (yang mix lain cerita)
  4. Berhidung kembang
  5. Berbibir tebal
  6. Mata yang terang
Okay kita dah sampai ke bahagian yang ditunggu-tunggu kaum Melayu, sisi cerah atau sisi baik orang Melayu. Kata beliau orang Melayu bersopan-santun. Betul keeee? Ha jom terjah

  • Bersopan santun, beradab dan peramah
  • Tidak mudah mempercayai orang asing; bijak menyembunyikan kesangsian
  • Tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka difitnah sehingga sanggup bertumpah darah
  • Memuliakan tetamu tidak kira darjat dan keturunan
  • Bijak berkata-kata; menyusun kata yang mendalam ketika berjenaka; suka berseloroh
  • Cermat dan terang hati menerima ilmu; jika ditambah dengan semangat, sudah tentu dapat menghasilkan sesuatu lebih daripada yang telah dipelajari
  • Menjaga kebersihan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Suka berhias serta berpakaian kemas
  • Mempunyai bakat bersukan dan pandai menjinakkan haiwan
  • Pekerja nelayan pula mempunyai kemahiran menangkap ikan dan sanggup bermalam di atas bot
  • Dari segi agama, Orang Melayu sangat taat kepada agama Islam sehinggakan sanggup mengorbankan diri demi agama yang tercinta
  • Tidak taksub dalam agama dan tidak terlibat dalam kegiatan yang memabukkan
  • Ketaatan beragama dalam kalangan Masyarakat Melayu menyebabkan mubaligh Kristan berputus asa daripada menyebarkan agama tersebut
  • Dari segi patriotisme, bangsa Melayu sangat menyayangi negeri dan bangsa dengan memelihara adat dan budaya
  • Perempuan Melayu disifatkan dengan bijak bertutur, pandai mengambil hati, peramah, kuat berahsia; tapi ada juga yang kuat cemburu
  • Pada usia dewasa, wanita Melayu cenderung menyukai barangan emas, pakaian yang cantik dan juga barangan mewah seperti kuda
  • Dari segi berumahtangga, lelaki Melayu sering menggunakan dari segi kekuasaan dan kekayaan dengan alasan untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri
  • Walau bagaimanapun, setelah berkahwin empat, suami tidak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap isteri-isteri mereka biarpun bijak berfalsafah dalam soal berumah tangga

Sungguhpun ada sisi cerah kaum ini, mesti ada sisi gelap dalam bangsa Tanah Melayu ini. Hal ini merupakan 13 sisi gelap bangsa Melayu dari segi pandangannya. Tapi kena ingat, jangan triggered.

  • Suka pinjam duit, tapi liat atau susah untuk memulangkan semula
  • Suka mengetahui hal ehwal jiran dan mengumpat
  • Suka mempercayai perkara yang karut-marut
  • Suka berjudi, bersabung ayam dan seumpamanya (spin gacha ML pun sama)
  • Tidak mudah menerima sebarangan perubahan
  • Pemalas sehingga perkara yang rutin juga dilalaikan
  • Tidak pandai menghargai masa
  • Suka berdendam dan orang lain menjadi pelempias dendam tersebut
  • Suka mengamuk
  • Berbudi tetapi mengharapkan ganjaran
  • Suka hidup berpuak-puak atau assobiyah
  • Dalam perkahwinan, lebih menitikberatkan tentang darjat dan keturunan

Nampak je Swettenham ni sensitif dengan kita, sebenarnya informasi ini sangat penuh dengan pengajaran dalam membina sahsiah budaya yang lebih bertamadun. Kita pun asyik duk 'judge' orang luar macam Rohingya lah, Bangladesh lah, itu lah, ini lah. Bila orang luar buat cerita pasal kita, semua naik darah gitu. Natijahnya, jadilah masyarakat Melayu yang bertamadun serta beretika.

Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri saya sendiri. Sekian, terima kasih.

SUMBER:
kalau nk bergurau dengan org melayu jangan sampai main nama bapak ek.. ko tak puas hati cakap rr..bapak2 jgn main .
 
  • Like
Reactions: nxncy

unhackable

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
7 Jun 2021
39
118
DragonCoin
4,015.00
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengguna forum Dragonforce. Hari ni, dengan berbekalkan tajuk di atas, kita akan mengupaskan tentang perihal atau perangai Melayu pada zaman pemerintahan British.

Kepada yang tak tahu, Frank Atheltane Swettenham atau Frank Swettenham merupakan seorang Residen Jeneral pertama dalam Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada 12 Mac 1850 - 11 Jun 1946. Beliau juga penulis buku dan salah satu bukunya adalah 'Malay Sketches' yang menceritakan karakter atau perwatakan orang Melayu di dalam buku tersebut. Penerbitan perihal-perihal Melayu juga banyak datang daripada beliau.

Menurut Swettenham, kalau dia betul-betul nak faham orang Melayu, dia mestilah
  • Perlu tinggal di Tanah Melayu
  • Bertutur dalam Bahasa Melayu
  • Hormat adat dan budaya orang Melayu
  • Meminati apa yang diminati bangsa Melayu
  • Tahu gurau senda bangsa Melayu
  • Sedia membantu mereka semasa kesusahan
  • Berkongsi suka dan duka
dan kata beliau, "Jika semua ini berjaya diselami nescaya seseorang itu telah memenangi hati serta kepercayaan orang Melayu". Yang jadi bangsa Melayu, jangan 'insecure' dulu. Haaaaaa, kata Swettenham juga, ciri-ciri bangsa Melayu (Kalau tak semua ada pun tak apa, janji kita Melayu)
  1. Mempunya susuk badan yang rendah dan sasa (tapi ramai je tinggi)
  2. Berkulit sawo matang (kuning langat/putih/gelap BUKAN maksud bukan Melayu)
  3. Berambut hitam lurus (yang mix lain cerita)
  4. Berhidung kembang
  5. Berbibir tebal
  6. Mata yang terang
Okay kita dah sampai ke bahagian yang ditunggu-tunggu kaum Melayu, sisi cerah atau sisi baik orang Melayu. Kata beliau orang Melayu bersopan-santun. Betul keeee? Ha jom terjah

  • Bersopan santun, beradab dan peramah
  • Tidak mudah mempercayai orang asing; bijak menyembunyikan kesangsian
  • Tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka difitnah sehingga sanggup bertumpah darah
  • Memuliakan tetamu tidak kira darjat dan keturunan
  • Bijak berkata-kata; menyusun kata yang mendalam ketika berjenaka; suka berseloroh
  • Cermat dan terang hati menerima ilmu; jika ditambah dengan semangat, sudah tentu dapat menghasilkan sesuatu lebih daripada yang telah dipelajari
  • Menjaga kebersihan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Suka berhias serta berpakaian kemas
  • Mempunyai bakat bersukan dan pandai menjinakkan haiwan
  • Pekerja nelayan pula mempunyai kemahiran menangkap ikan dan sanggup bermalam di atas bot
  • Dari segi agama, Orang Melayu sangat taat kepada agama Islam sehinggakan sanggup mengorbankan diri demi agama yang tercinta
  • Tidak taksub dalam agama dan tidak terlibat dalam kegiatan yang memabukkan
  • Ketaatan beragama dalam kalangan Masyarakat Melayu menyebabkan mubaligh Kristan berputus asa daripada menyebarkan agama tersebut
  • Dari segi patriotisme, bangsa Melayu sangat menyayangi negeri dan bangsa dengan memelihara adat dan budaya
  • Perempuan Melayu disifatkan dengan bijak bertutur, pandai mengambil hati, peramah, kuat berahsia; tapi ada juga yang kuat cemburu
  • Pada usia dewasa, wanita Melayu cenderung menyukai barangan emas, pakaian yang cantik dan juga barangan mewah seperti kuda
  • Dari segi berumahtangga, lelaki Melayu sering menggunakan dari segi kekuasaan dan kekayaan dengan alasan untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri
  • Walau bagaimanapun, setelah berkahwin empat, suami tidak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap isteri-isteri mereka biarpun bijak berfalsafah dalam soal berumah tangga

Sungguhpun ada sisi cerah kaum ini, mesti ada sisi gelap dalam bangsa Tanah Melayu ini. Hal ini merupakan 13 sisi gelap bangsa Melayu dari segi pandangannya. Tapi kena ingat, jangan triggered.

  • Suka pinjam duit, tapi liat atau susah untuk memulangkan semula
  • Suka mengetahui hal ehwal jiran dan mengumpat
  • Suka mempercayai perkara yang karut-marut
  • Suka berjudi, bersabung ayam dan seumpamanya (spin gacha ML pun sama)
  • Tidak mudah menerima sebarangan perubahan
  • Pemalas sehingga perkara yang rutin juga dilalaikan
  • Tidak pandai menghargai masa
  • Suka berdendam dan orang lain menjadi pelempias dendam tersebut
  • Suka mengamuk
  • Berbudi tetapi mengharapkan ganjaran
  • Suka hidup berpuak-puak atau assobiyah
  • Dalam perkahwinan, lebih menitikberatkan tentang darjat dan keturunan

Nampak je Swettenham ni sensitif dengan kita, sebenarnya informasi ini sangat penuh dengan pengajaran dalam membina sahsiah budaya yang lebih bertamadun. Kita pun asyik duk 'judge' orang luar macam Rohingya lah, Bangladesh lah, itu lah, ini lah. Bila orang luar buat cerita pasal kita, semua naik darah gitu. Natijahnya, jadilah masyarakat Melayu yang bertamadun serta beretika.

Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri saya sendiri. Sekian, terima kasih.

SUMBER:
benar
 
  • Like
Reactions: Anniehwehwe

SinX21

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
17 Jan 2022
26
78
DragonCoin
1,004,035.00
Mena
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengguna forum Dragonforce. Hari ni, dengan berbekalkan tajuk di atas, kita akan mengupaskan tentang perihal atau perangai Melayu pada zaman pemerintahan British.

Kepada yang tak tahu, Frank Atheltane Swettenham atau Frank Swettenham merupakan seorang Residen Jeneral pertama dalam Negeri-Negeri Melayu Bersekutu pada 12 Mac 1850 - 11 Jun 1946. Beliau juga penulis buku dan salah satu bukunya adalah 'Malay Sketches' yang menceritakan karakter atau perwatakan orang Melayu di dalam buku tersebut. Penerbitan perihal-perihal Melayu juga banyak datang daripada beliau.

Menurut Swettenham, kalau dia betul-betul nak faham orang Melayu, dia mestilah
  • Perlu tinggal di Tanah Melayu
  • Bertutur dalam Bahasa Melayu
  • Hormat adat dan budaya orang Melayu
  • Meminati apa yang diminati bangsa Melayu
  • Tahu gurau senda bangsa Melayu
  • Sedia membantu mereka semasa kesusahan
  • Berkongsi suka dan duka
dan kata beliau, "Jika semua ini berjaya diselami nescaya seseorang itu telah memenangi hati serta kepercayaan orang Melayu". Yang jadi bangsa Melayu, jangan 'insecure' dulu. Haaaaaa, kata Swettenham juga, ciri-ciri bangsa Melayu (Kalau tak semua ada pun tak apa, janji kita Melayu)
  1. Mempunya susuk badan yang rendah dan sasa (tapi ramai je tinggi)
  2. Berkulit sawo matang (kuning langat/putih/gelap BUKAN maksud bukan Melayu)
  3. Berambut hitam lurus (yang mix lain cerita)
  4. Berhidung kembang
  5. Berbibir tebal
  6. Mata yang terang
Okay kita dah sampai ke bahagian yang ditunggu-tunggu kaum Melayu, sisi cerah atau sisi baik orang Melayu. Kata beliau orang Melayu bersopan-santun. Betul keeee? Ha jom terjah

  • Bersopan santun, beradab dan peramah
  • Tidak mudah mempercayai orang asing; bijak menyembunyikan kesangsian
  • Tidak dapat menerima kenyataan bahawa mereka difitnah sehingga sanggup bertumpah darah
  • Memuliakan tetamu tidak kira darjat dan keturunan
  • Bijak berkata-kata; menyusun kata yang mendalam ketika berjenaka; suka berseloroh
  • Cermat dan terang hati menerima ilmu; jika ditambah dengan semangat, sudah tentu dapat menghasilkan sesuatu lebih daripada yang telah dipelajari
  • Menjaga kebersihan dengan mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari
  • Suka berhias serta berpakaian kemas
  • Mempunyai bakat bersukan dan pandai menjinakkan haiwan
  • Pekerja nelayan pula mempunyai kemahiran menangkap ikan dan sanggup bermalam di atas bot
  • Dari segi agama, Orang Melayu sangat taat kepada agama Islam sehinggakan sanggup mengorbankan diri demi agama yang tercinta
  • Tidak taksub dalam agama dan tidak terlibat dalam kegiatan yang memabukkan
  • Ketaatan beragama dalam kalangan Masyarakat Melayu menyebabkan mubaligh Kristan berputus asa daripada menyebarkan agama tersebut
  • Dari segi patriotisme, bangsa Melayu sangat menyayangi negeri dan bangsa dengan memelihara adat dan budaya
  • Perempuan Melayu disifatkan dengan bijak bertutur, pandai mengambil hati, peramah, kuat berahsia; tapi ada juga yang kuat cemburu
  • Pada usia dewasa, wanita Melayu cenderung menyukai barangan emas, pakaian yang cantik dan juga barangan mewah seperti kuda
  • Dari segi berumahtangga, lelaki Melayu sering menggunakan dari segi kekuasaan dan kekayaan dengan alasan untuk berkahwin lebih daripada seorang isteri
  • Walau bagaimanapun, setelah berkahwin empat, suami tidak dapat menjalankan tanggungjawab terhadap isteri-isteri mereka biarpun bijak berfalsafah dalam soal berumah tangga

Sungguhpun ada sisi cerah kaum ini, mesti ada sisi gelap dalam bangsa Tanah Melayu ini. Hal ini merupakan 13 sisi gelap bangsa Melayu dari segi pandangannya. Tapi kena ingat, jangan triggered.

  • Suka pinjam duit, tapi liat atau susah untuk memulangkan semula
  • Suka mengetahui hal ehwal jiran dan mengumpat
  • Suka mempercayai perkara yang karut-marut
  • Suka berjudi, bersabung ayam dan seumpamanya (spin gacha ML pun sama)
  • Tidak mudah menerima sebarangan perubahan
  • Pemalas sehingga perkara yang rutin juga dilalaikan
  • Tidak pandai menghargai masa
  • Suka berdendam dan orang lain menjadi pelempias dendam tersebut
  • Suka mengamuk
  • Berbudi tetapi mengharapkan ganjaran
  • Suka hidup berpuak-puak atau assobiyah
  • Dalam perkahwinan, lebih menitikberatkan tentang darjat dan keturunan

Nampak je Swettenham ni sensitif dengan kita, sebenarnya informasi ini sangat penuh dengan pengajaran dalam membina sahsiah budaya yang lebih bertamadun. Kita pun asyik duk 'judge' orang luar macam Rohingya lah, Bangladesh lah, itu lah, ini lah. Bila orang luar buat cerita pasal kita, semua naik darah gitu. Natijahnya, jadilah masyarakat Melayu yang bertamadun serta beretika.

Yang baik datang daripada Allah SWT dan yang buruk datang daripada diri saya sendiri. Sekian, terima kasih.

SUMBER:
Menarik
 
  • Love
Reactions: Anniehwehwe