Puluhan cacing panjang dalam telur rebus šŸ˜«

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon


= Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Warga DFM =


1629702803104.png

Cerita pada hari ini mengenai seorang wanita di Thailand menemui puluhan cacing panjang di dalam telur rebusnya.


Seorang wanita yang bernama Rangsiya Sara-uppatham, 30 tahun membeli telur dari sebuah pasaraya di Thailand terkejut besar apabila melihat isi dalam telur itu selepas direbus.

Wanita yang merupakan salah seorang penduduk di Chonburi, Thailand baru saja membeli telur tersebut di pasaraya. Ketika di rumah, dia merebus telur tersebut kemudian mengupas kulit telur tersebut.

Namun dia terperanjat besar apabila melihat isi dalamnya yang kelihatan seperti puluhan cacing yang panjang.


1629703384269.png
Dia terus memuat naik gambar tersebut ke media sosial dan mendapat pelbagai reaksi daripada kalangan netizan. Berita itu juga diketahui oleh pasaraya yang menjual telur tersebut.

Pihak pasaraya berkenaan dan Jabatan Kawalan Penyakit kemudiannya mengambil telur itu untuk tujuan ujian makmal kerana dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan.

Dr. Taweesak Songserm dari Fakulti Perubatan Veterina di Universiti Kasetsart memberitahu cacing tidak akan dapat masuk ke dalam telur kerana dihalang oleh kulit telur yang keras.

Isu telur yang kelihatan seperti puluhan cacing sebenarnya adalah tisu - tisu telur yang telah rosak akibat daripada bakteria dan bukannya cacing atau parasit yang masuk ke dalam telur tersebut.

Menurutnya lagi, perubahan tekstur tersebut adalah disebabkan kuantiti bakteria yang tinggi sehingga mengubah sifat telur yang sebenar sehingga terbentuk cacing.

1629703823213.png


SUMBER
 
Last edited:

Mr.Chyper

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
295
1,569
Pencinta IT - Student - Learning
DragonCoin
3,559,610,220.67
Pulau Persendirian
PowerEdge R450 Rack Server
Black Dragon
Fire Red Dragon
Apple Watch Series 7
Apple TV


= Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Warga DFM =


View attachment 10030

Cerita pada hari ini mengenai seorang wanita di Thailand menemui puluhan cacing panjang di dalam telur rebusnya.


Seorang wanita yang bernama Rangsiya Sara-uppatham, 30 tahun membeli telur dari sebuah pasaraya di Thailand terkejut besar apabila melihat isi dalam telur itu selepas direbus.

Wanita yang merupakan salah seorang penduduk di Chonburi, Thailand baru saja membeli telur tersebut di pasaraya. Ketika di rumah, dia merebus telur tersebut kemudian mengupas kulit telur tersebut.

Namun dia terperanjat besar apabila melihat isi dalamnya yang kelihatan seperti puluhan cacing yang panjang.

Dia terus memuat naik gambar tersebut ke media sosial dan mendapat pelbagai reaksi daripada kalangan netizan. Berita itu juga diketahui oleh pasaraya yang menjual telur tersebut.

Pihak pasaraya berkenaan dan Jabatan Kawalan Penyakit kemudiannya mengambil telur itu untuk tujuan ujian makmal kerana dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan.

Dr. Taweesak Songserm dari Fakulti Perubatan Veterina di Universiti Kasetsart memberitahu cacing tidak akan dapat masuk ke dalam telur kerana dihalang oleh kulit telur yang keras.

Isu telur yang kelihatan seperti puluhan cacing sebenarnya adalah tisu - tisu telur yang telah rosak akibat daripada bakteria dan bukannya cacing atau parasit yang masuk ke dalam telur tersebut.

Menurutnya lagi, perubahan tekstur tersebut adalah disebabkan kauntiti bakteria yang tinggi sehingga mengubah sifat telur yang sebenar sehingga terbentuk cacing



SUMBER
Dayumm,Nasib baik bukan cacing
 
  • Haha
Reactions: Nabilah

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
Macam snek ikan yang panjangĀ² warna putih kuning tu bila tengok.
Snek ikan masin tu ke?? Yang sotong kering apa semua tu yer?? Ermm sedap tu.. wkwkwkw
Kadang ada je kilang tak perasan deorang kena screen banyak telur kan; kot ada terlepas yang ada embryonated egg sampai dekat consumer dah later stage membesar dalam egg.
Betul tu Dr!
Dayumm,Nasib baik bukan cacing
Kalau cacing,, tak makan telur seminggu ermmm
 
  • Haha
  • Wow
Reactions: nanovim and mattajb

Wicther

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
16 Jun 2021
1,485
5,203
21
DragonCoin
5,650.00


= Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Warga DFM =


View attachment 10030

Cerita pada hari ini mengenai seorang wanita di Thailand menemui puluhan cacing panjang di dalam telur rebusnya.


Seorang wanita yang bernama Rangsiya Sara-uppatham, 30 tahun membeli telur dari sebuah pasaraya di Thailand terkejut besar apabila melihat isi dalam telur itu selepas direbus.

Wanita yang merupakan salah seorang penduduk di Chonburi, Thailand baru saja membeli telur tersebut di pasaraya. Ketika di rumah, dia merebus telur tersebut kemudian mengupas kulit telur tersebut.

Namun dia terperanjat besar apabila melihat isi dalamnya yang kelihatan seperti puluhan cacing yang panjang.

Dia terus memuat naik gambar tersebut ke media sosial dan mendapat pelbagai reaksi daripada kalangan netizan. Berita itu juga diketahui oleh pasaraya yang menjual telur tersebut.

Pihak pasaraya berkenaan dan Jabatan Kawalan Penyakit kemudiannya mengambil telur itu untuk tujuan ujian makmal kerana dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan.

Dr. Taweesak Songserm dari Fakulti Perubatan Veterina di Universiti Kasetsart memberitahu cacing tidak akan dapat masuk ke dalam telur kerana dihalang oleh kulit telur yang keras.

Isu telur yang kelihatan seperti puluhan cacing sebenarnya adalah tisu - tisu telur yang telah rosak akibat daripada bakteria dan bukannya cacing atau parasit yang masuk ke dalam telur tersebut.

Menurutnya lagi, perubahan tekstur tersebut adalah disebabkan kuantiti bakteria yang tinggi sehingga mengubah sifat telur yang sebenar sehingga terbentuk cacing.



SUMBER
Nasib dia rebus terus tk pecahkan ...perit kalau pecah tu
 

yowyow

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
26 Jun 2021
44
269
ntah
DragonCoin
1,121.00
Black Dragon


= Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Warga DFM =


View attachment 10030

Cerita pada hari ini mengenai seorang wanita di Thailand menemui puluhan cacing panjang di dalam telur rebusnya.


Seorang wanita yang bernama Rangsiya Sara-uppatham, 30 tahun membeli telur dari sebuah pasaraya di Thailand terkejut besar apabila melihat isi dalam telur itu selepas direbus.

Wanita yang merupakan salah seorang penduduk di Chonburi, Thailand baru saja membeli telur tersebut di pasaraya. Ketika di rumah, dia merebus telur tersebut kemudian mengupas kulit telur tersebut.

Namun dia terperanjat besar apabila melihat isi dalamnya yang kelihatan seperti puluhan cacing yang panjang.

Dia terus memuat naik gambar tersebut ke media sosial dan mendapat pelbagai reaksi daripada kalangan netizan. Berita itu juga diketahui oleh pasaraya yang menjual telur tersebut.

Pihak pasaraya berkenaan dan Jabatan Kawalan Penyakit kemudiannya mengambil telur itu untuk tujuan ujian makmal kerana dikhuatiri boleh menjejaskan kesihatan.

Dr. Taweesak Songserm dari Fakulti Perubatan Veterina di Universiti Kasetsart memberitahu cacing tidak akan dapat masuk ke dalam telur kerana dihalang oleh kulit telur yang keras.

Isu telur yang kelihatan seperti puluhan cacing sebenarnya adalah tisu - tisu telur yang telah rosak akibat daripada bakteria dan bukannya cacing atau parasit yang masuk ke dalam telur tersebut.

Menurutnya lagi, perubahan tekstur tersebut adalah disebabkan kuantiti bakteria yang tinggi sehingga mengubah sifat telur yang sebenar sehingga terbentuk cacing.



SUMBER
mcm sedap je spaghetti carbonara tpi warna hijau
 
  • Haha
  • Wow
Reactions: Makmoor and Nabilah