Resipi Resepi Chiken Chop

Prefix untuk segala resipi dan juadah makanan atau minuman

fatimazarah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
20 Jun 2022
100
3,284
DragonCoin
0.00
Charlie Dame...
Tart Nenas
Charlie Dame...
Black Dragon
Oyen The Arrogant Cat
Frost Dragon
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



1670833051401.jpeg

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
1670851928786.png

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗





SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
 
Last edited:

Genatjobs

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
7 Jun 2021
351
5,955
DragonCoin
734,261.00
Tart Nenas
Ducati Panigale V4 R
Ulat Gonggok Gergasi
Ulat Gonggok Gergasi
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



View attachment 26748

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
View attachment 26760

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
============================================================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
Wa'alaikumusalam wbt @fatimazarah
a.k.a chef timah..

sedap woiiii..😍😍😍
ni nak tegur skittt..
pasal buat skit jerrrr..
kitaorang ramai oiiii nak serbuuu..🤭
anyway..
rugi la ex yg tinggalkan timah tu oiii..
🤩🤩🤩
 

Anniehwehwe

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
349
5,714
reptile addicts
twitter.com
DragonCoin
2,009.00
Black Dragon
Fire Red Dragon
Frost Dragon
Ancient Dragon
Rawr The Fat Tiger
Small PO The Panda
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



View attachment 26748

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
View attachment 26760

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
============================================================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
weyh tq dho nanti boleh la kot aku share recipe kat makcik dm kasi masak paling sedap punya
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,457
36,611
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
10,174,454.00
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



View attachment 26748

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
View attachment 26760

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
============================================================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
Waalaikumussalam wbt yeess sdp btl hadeii lapar terus !!
 

Grimmy081

DFM Bawang Rangers
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
5 Jun 2021
2,288
26,471
In your darkest nighmare
DragonCoin
9,126.00
Tart Nenas
Dragon Nest (드래곤네스트)
Eagle
Black Dragon
Rawr The Fat Tiger
Ancient Piranha
uikk 😅😅😅


berbulu apa??🤔🤔🤔
========================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst

#Mayallaheaseeverything🦋
Maksud nye jeles tgk 🤦
 

Grimmy081

DFM Bawang Rangers
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
5 Jun 2021
2,288
26,471
In your darkest nighmare
DragonCoin
9,126.00
Tart Nenas
Dragon Nest (드래곤네스트)
Eagle
Black Dragon
Rawr The Fat Tiger
Ancient Piranha
saya hanya lah kentang😁.
========================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
Buat kentang bake lak 😍
 

DinXW

DFM DJ
DFM DJ
LV
0
 
4 Jun 2021
851
29,260
฿ɆⱤ₴₳₥₳ ₴ɆⱠ₳₥₳₦Ɏ₳
DragonCoin
1,631.00
Bugatti La Voiture Noire
Call Of Duty: Modern Warfare
Tart Nenas
Angry Lion
Biskut Mazola
Batang Buruk
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



View attachment 26748

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
View attachment 26760

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
============================================================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
Wahhh.. Timah Chipsmore..padu aaa.. Next time buat byk skit.. Lapo ni.. Mmg rugi la ex Timah tu... Nasib ada N kan @oyayo ...
 

Abcdeath

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
4 Sep 2021
702
3,243
DFM
DragonCoin
36,386.00
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



View attachment 26748

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
View attachment 26760

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
============================================================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
good sharing , :)
 

fatimazarah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
20 Jun 2022
100
3,284
DragonCoin
0.00
Charlie Dame...
Tart Nenas
Charlie Dame...
Black Dragon
Oyen The Arrogant Cat
Frost Dragon
Wahhh.. Timah Chipsmore..padu aaa.. Next time buat byk skit.. Lapo ni.. Mmg rugi la ex Timah tu... Nasib ada N kan @oyayo ...
hahhaha..mana ada N 🤣🤣🤣..

good sharing , :)
TQ😊
============================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
 

DIAZ

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
8 May 2022
107
769
17
Tanah Melayu
DragonCoin
3,271.00
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



View attachment 26748

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
View attachment 26760

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
============================================================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
Waalaikumussalam wbt,resepi pun dah menyelerakan apatah lagi owner share resepi ni masakkan perghhh mesti jadi chef khas dfm 😆
 

avzamil96

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
13 Dec 2022
3
9
DragonCoin
2,435.00
Hye Assalamualaikum dan Salam sejahtera.
Hari ni saya nak share satu Resepi Chiken Chop yang sedap😋.
Tanpa membuang masa mari kita lihat bahan-bahan dan cara-cara membuat chiken chop ni.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



View attachment 26748

Bahan-bahan :
*
Serbuk roti
* Telur ( 1 biji )
* Dada Ayam ( 1 keping )
* Bawag putih ( 1 ulas,di cincang )
* Tepung Gandum ( saya guna tepung bestari yang tak pedas )
* Sos black paper
* Serbuk lada putih
* Lobak merah
* Kobes
* Mayonis
* Minyak masak
* Garam dan gula



*Campurkan tepung + serbuk roti bersama.

Cara Memasak :

[ Coleslaw ]


1) Cincang kan lobak merah dan kobes sampai halus macam ex hampa cincang2 hati hampa🥱 dan masukkan ke dalam bekas yg bertutup.

2) Masukkan mayonis ke dalam bekas yang telah ber isikan sayur kobes dan lobak merah yang kalian cincang tadi.

3) Letakkan sedikit garam dan gula ke dalam bekas tadi.
(Jangan letak banyak sangat tau,kita kasi garam dan gula tu hanya untuk bagi dia rasa lemak-lemak)

4) Gaul sebati campuran sayur+garam&gula+mayonis tadi sampai tergaul rata.

5) Tutup bekas dan letakkannya ke dalam peti sejuk, sebab makan sejuk2 sedap😋.

[ Ayam ]

1] Lumurkan dada ayam dengan sos lada hitam + bawang putih yang telah di cincang.
( Sebelum tu ketuk dulu dada ayam tu bagi nipis menggunakan lesung batu )
View attachment 26760

2] Perap selama 2- 3 jam,kalau lebih lama lebih sedap😋.
( Sambil- sambil perap ayam tu boleh lah buat kerja lain ataupun sambung tido😂 )

4] Selepas lama menunggu tiba lah masa untuk menggorengkannya. Pecahkan 1 biji telur ayam ke dalam bekas dan campurkan sedikit serbuk lada putih.Panaskan kuali berserta minyak,kemudian ambil dada ayam yang telah di perap tadi lalu salutkannya kedalam telur kemudian ke dalam campuran tepung dan serbuk roti tadi.

5] Goreng sehingga keperangan dan masak isi dalamnya.

6] Angkat dan toskan ayam tadi dan hidangkan bersama-sama coleslaw dan kentang goreng.
( kalau korang tak nak letak sos cili,sos lada hitam,mayonis dan cheese di atas ayam dan kentang seperti di dalam gambar pun tidak mengapa,ikut selera masing-masing😁 )

*NOTE : Telur tu kalau rasa tak cukup untuk lumurkan dengan ayam tu,boleh lah tambah lagi satu ye🤗




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIAP UNTUK DI MAKAN😋!
SELAMAT MENCUBAH🤗
MAAF JIKA ADA KEKURANGAN DI DALAM THREAD PADA KALI INI, JIKA SAYA ADA KESALAHAN SILA LAH TEGUR SAYA 🤗
SEKIAN ITU SAHAJA DARIPADA SAYA.
============================================================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
dan dan lapaaq aihhh
 

fatimazarah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
20 Jun 2022
100
3,284
DragonCoin
0.00
Charlie Dame...
Tart Nenas
Charlie Dame...
Black Dragon
Oyen The Arrogant Cat
Frost Dragon
Waalaikumussalam wbt,resepi pun dah menyelerakan apatah lagi owner share resepi ni masakkan perghhh mesti jadi chef khas dfm 😆
masakkan eah🤔😅😅...boleh2..mai lah sini🤭🤭🤭🤭🤭🤭

dan dan lapaaq aihhh
😅
============================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
 

fatimazarah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
20 Jun 2022
100
3,284
DragonCoin
0.00
Charlie Dame...
Tart Nenas
Charlie Dame...
Black Dragon
Oyen The Arrogant Cat
Frost Dragon
Nyam nyam 😋 Free nanti leh cuba ni. Tq Fatimah.
You Most Welcome🥰
============================================================================================================================
۞اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آل سيدنا محمد۞
#Allahfirst
#Mayallaheaseeverything🦋
 
  • Like
Reactions: nxncy