Information Sultan Mahmud Mangkat Dijulang

Show informational about something

mau97

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
10 Jul 2021
112
255
DragonCoin
10.00
as.jpg
(gambar sekadar hiasan)



Haaaa. Korang mesti pernah dengar kan "sultan mahmud mangkat dijulang". Meh sini meh rapat-rapat. Aku nak kongsi tentang cerita ni.

Pertama sekali, korang jangan konfius pulak sultan mahmud yang tergila dengan puteri gunung ledang dengan sultan mahmud mangkat dijulan. Dua orang ni merupakan individu berbeza okayy. Yang tergila dekat puteri gunung ledang tu, Sultan Mahmud I iaitu sultan terakhir memimpin melaka sebelum ditawan portugis. Yang Sultan Mahmud mangkat dijulang ni pulak ialah Sultan Mahmud II yaitu yang bukak kerajaan johor lama.

Mesti korang pelik kan kenapa gelaran dia Sultan Mahmud mangkat dijulang. Mangkat bukan maksud dia mati ke? yupp. Dia dapat gelaran tu sebab dia mati semasa orang tengah angkat dia.

Cerita dia macam ni. Satu hari ni, Dang Anum iaitu isteri kepada Laksamana Bentan Laksamana Bentan ni kira paling mashyur la waktu tu dekat Johor lama Dang Anum waktu tu dia sarat mengandung. Yang Laksamana ni pulak takde kat negeri waktu tu sebab bertugas. Biasalah orang perempuan mengandung mestilah mengidam. Masa tu Dang Anum mengidam nak makan nangka. Lepastu Sultan ni ada arahkan penghulu untuk ambil nangka untuk sultan la, bukan untuk Dang Anum. Masa penghulu ambil nangka tu Dang Anum nampak. Lepastu dia mintak la, dia kan mengidam. Mula" penghulu taknak bagi sebab nangka tu untuk Sultan. Kemudian penghulu bagi jugak seulas sebab kesian dekat Dang Anum. Lepastu penghulu tampal balik kulit yang ditebuk tadi.

Nangka tersebut dhadapkan kepada Sultan. waktu Sultan belek" nangka tu, pop. kulit nangka yg penghulu tampal tadi terjatuh. Sultan waktu tu murka sebab Nangka tu telah ditebuk. Maksudnya ada org yang dah makan laa. Penghulu dalam keadaan takut pun terus bagitahu yang Dang Anum yang minta nangka tu. Sultan pun suruh Dang Anum menghadap dia.

Sultan tanya kenapa makan nangka dia. Dang Anum jawab anak dia mengidam nangka. Sultan tu tak percaya. Lepastu dia arahkan orang dia untuk belah perut Dang Anum untuk buktikan. (sekadar pengetahuan, dulu kuasa sultan adalah mutlak. maksudnya apa yang sultan cakap semua kene buat) Bila dah belah perutnya si Dang Anum tu, ramai saksi kejadian cakap diorang nampak bayi Dang Anum sedang pegang biji buah nangka. Dang Anum pun meninggal. Kene belah perut kut takkan tak meninggal lagi.

Kemudian, Laksamana Bentan dapat tahu tentang kejadian tu. Dia memang marah laa. Isteri kene bunuh, siapa je tak marah? Dahla sebab seulas nangka je. Laksamana Bentan pun plan untuk bunuh Sultan. Lepastu, tahun 1699 hari jumaat. Sultan waktu tu dalam perjalanan nak pergi solat jumaat. Biasanya akan ada orang angkat Sultan untuk pergi masjid. Waktu tu la Laksama datang macam org tak waras dah. Chakkk!! ditikam nya Sultan Mahmud. Orang" dekat sekeliling semua bertempiaran lari. Sebelum Sultan mangkat tu, ada yang cakap sultan sempat lempar keris dia lepastu terkena jari laksamana. Laksamana pun mati. Tapi sebelum Sultan mangkat, Sultan bersumpah "Jika benar beta Raja berdaulat, beta haramkan anak Bentan dan seluruh keturunannya memijak bumi Kota Tinggi, jika diingkar beta sumpah muntah darah hingga putuslah nyawa." Lepastu orang cakap sumpah ni betul betul jadi. keturunan bentan mmg akan muntah darah kalau jejak kaki kat Kota Tinggi.

Sebabtu la dia dapat gelaran Sultan Mahmud Mangkat Dijulang sebab dia mati kene tikam waktu sedang dijulang untuk pergi solat jumaat. So amacam gais? Sebab nangka pun boleh jadi macam ni. Tapi bukan perkara ni je yang memburukkan reputasi Sultan Mahmud Shah II sebagai seorang sultan. Raja Ali Haji dalam bukunya bertajuk Tuhfat Al Nafis jugak ada memberitahu yang Sultan Mahmud ada sifat pelik dan ia berpunca daripada tindakan baginda yang mengahwini makhluk ghaib pontianak.

Okay sampai sini je thread kali ni. Jadi komen la perasaan korg tentang kisah ni. huhu

Assalamualaikum
 

Tanah melayu

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
4 Jun 2021
882
9,849
🛑ㄒ卂几卂卄_爪乇ㄥ卂ㄚㄩ🛑
DragonCoin
4,736.00
View attachment 8870
(gambar sekadar hiasan)



Haaaa. Korang mesti pernah dengar kan "sultan mahmud mangkat dijulang". Meh sini meh rapat-rapat. Aku nak kongsi tentang cerita ni.

Pertama sekali, korang jangan konfius pulak sultan mahmud yang tergila dengan puteri gunung ledang dengan sultan mahmud mangkat dijulan. Dua orang ni merupakan individu berbeza okayy. Yang tergila dekat puteri gunung ledang tu, Sultan Mahmud I iaitu sultan terakhir memimpin melaka sebelum ditawan portugis. Yang Sultan Mahmud mangkat dijulang ni pulak ialah Sultan Mahmud II yaitu yang bukak kerajaan johor lama.

Mesti korang pelik kan kenapa gelaran dia Sultan Mahmud mangkat dijulang. Mangkat bukan maksud dia mati ke? yupp. Dia dapat gelaran tu sebab dia mati semasa orang tengah angkat dia.

Cerita dia macam ni. Satu hari ni, Dang Anum iaitu isteri kepada Laksamana Bentan Laksamana Bentan ni kira paling mashyur la waktu tu dekat Johor lama Dang Anum waktu tu dia sarat mengandung. Yang Laksamana ni pulak takde kat negeri waktu tu sebab bertugas. Biasalah orang perempuan mengandung mestilah mengidam. Masa tu Dang Anum mengidam nak makan nangka. Lepastu Sultan ni ada arahkan penghulu untuk ambil nangka untuk sultan la, bukan untuk Dang Anum. Masa penghulu ambil nangka tu Dang Anum nampak. Lepastu dia mintak la, dia kan mengidam. Mula" penghulu taknak bagi sebab nangka tu untuk Sultan. Kemudian penghulu bagi jugak seulas sebab kesian dekat Dang Anum. Lepastu penghulu tampal balik kulit yang ditebuk tadi.

Nangka tersebut dhadapkan kepada Sultan. waktu Sultan belek" nangka tu, pop. kulit nangka yg penghulu tampal tadi terjatuh. Sultan waktu tu murka sebab Nangka tu telah ditebuk. Maksudnya ada org yang dah makan laa. Penghulu dalam keadaan takut pun terus bagitahu yang Dang Anum yang minta nangka tu. Sultan pun suruh Dang Anum menghadap dia.

Sultan tanya kenapa makan nangka dia. Dang Anum jawab anak dia mengidam nangka. Sultan tu tak percaya. Lepastu dia arahkan orang dia untuk belah perut Dang Anum untuk buktikan. (sekadar pengetahuan, dulu kuasa sultan adalah mutlak. maksudnya apa yang sultan cakap semua kene buat) Bila dah belah perutnya si Dang Anum tu, ramai saksi kejadian cakap diorang nampak bayi Dang Anum sedang pegang biji buah nangka. Dang Anum pun meninggal. Kene belah perut kut takkan tak meninggal lagi.

Kemudian, Laksamana Bentan dapat tahu tentang kejadian tu. Dia memang marah laa. Isteri kene bunuh, siapa je tak marah? Dahla sebab seulas nangka je. Laksamana Bentan pun plan untuk bunuh Sultan. Lepastu, tahun 1699 hari jumaat. Sultan waktu tu dalam perjalanan nak pergi solat jumaat. Biasanya akan ada orang angkat Sultan untuk pergi masjid. Waktu tu la Laksama datang macam org tak waras dah. Chakkk!! ditikam nya Sultan Mahmud. Orang" dekat sekeliling semua bertempiaran lari. Sebelum Sultan mangkat tu, ada yang cakap sultan sempat lempar keris dia lepastu terkena jari laksamana. Laksamana pun mati. Tapi sebelum Sultan mangkat, Sultan bersumpah "Jika benar beta Raja berdaulat, beta haramkan anak Bentan dan seluruh keturunannya memijak bumi Kota Tinggi, jika diingkar beta sumpah muntah darah hingga putuslah nyawa." Lepastu orang cakap sumpah ni betul betul jadi. keturunan bentan mmg akan muntah darah kalau jejak kaki kat Kota Tinggi.

Sebabtu la dia dapat gelaran Sultan Mahmud Mangkat Dijulang sebab dia mati kene tikam waktu sedang dijulang untuk pergi solat jumaat. So amacam gais? Sebab nangka pun boleh jadi macam ni. Tapi bukan perkara ni je yang memburukkan reputasi Sultan Mahmud Shah II sebagai seorang sultan. Raja Ali Haji dalam bukunya bertajuk Tuhfat Al Nafis jugak ada memberitahu yang Sultan Mahmud ada sifat pelik dan ia berpunca daripada tindakan baginda yang mengahwini makhluk ghaib pontianak.

Okay sampai sini je thread kali ni. Jadi komen la perasaan korg tentang kisah ni. huhu

Assalamualaikum
Waalaikumsalam terima kasih atas info sejarah anda untuk malaysia 🤝
 
  • Like
Reactions: Falcon98 and mau97

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
View attachment 8870
(gambar sekadar hiasan)



Haaaa. Korang mesti pernah dengar kan "sultan mahmud mangkat dijulang". Meh sini meh rapat-rapat. Aku nak kongsi tentang cerita ni.

Pertama sekali, korang jangan konfius pulak sultan mahmud yang tergila dengan puteri gunung ledang dengan sultan mahmud mangkat dijulan. Dua orang ni merupakan individu berbeza okayy. Yang tergila dekat puteri gunung ledang tu, Sultan Mahmud I iaitu sultan terakhir memimpin melaka sebelum ditawan portugis. Yang Sultan Mahmud mangkat dijulang ni pulak ialah Sultan Mahmud II yaitu yang bukak kerajaan johor lama.

Mesti korang pelik kan kenapa gelaran dia Sultan Mahmud mangkat dijulang. Mangkat bukan maksud dia mati ke? yupp. Dia dapat gelaran tu sebab dia mati semasa orang tengah angkat dia.

Cerita dia macam ni. Satu hari ni, Dang Anum iaitu isteri kepada Laksamana Bentan Laksamana Bentan ni kira paling mashyur la waktu tu dekat Johor lama Dang Anum waktu tu dia sarat mengandung. Yang Laksamana ni pulak takde kat negeri waktu tu sebab bertugas. Biasalah orang perempuan mengandung mestilah mengidam. Masa tu Dang Anum mengidam nak makan nangka. Lepastu Sultan ni ada arahkan penghulu untuk ambil nangka untuk sultan la, bukan untuk Dang Anum. Masa penghulu ambil nangka tu Dang Anum nampak. Lepastu dia mintak la, dia kan mengidam. Mula" penghulu taknak bagi sebab nangka tu untuk Sultan. Kemudian penghulu bagi jugak seulas sebab kesian dekat Dang Anum. Lepastu penghulu tampal balik kulit yang ditebuk tadi.

Nangka tersebut dhadapkan kepada Sultan. waktu Sultan belek" nangka tu, pop. kulit nangka yg penghulu tampal tadi terjatuh. Sultan waktu tu murka sebab Nangka tu telah ditebuk. Maksudnya ada org yang dah makan laa. Penghulu dalam keadaan takut pun terus bagitahu yang Dang Anum yang minta nangka tu. Sultan pun suruh Dang Anum menghadap dia.

Sultan tanya kenapa makan nangka dia. Dang Anum jawab anak dia mengidam nangka. Sultan tu tak percaya. Lepastu dia arahkan orang dia untuk belah perut Dang Anum untuk buktikan. (sekadar pengetahuan, dulu kuasa sultan adalah mutlak. maksudnya apa yang sultan cakap semua kene buat) Bila dah belah perutnya si Dang Anum tu, ramai saksi kejadian cakap diorang nampak bayi Dang Anum sedang pegang biji buah nangka. Dang Anum pun meninggal. Kene belah perut kut takkan tak meninggal lagi.

Kemudian, Laksamana Bentan dapat tahu tentang kejadian tu. Dia memang marah laa. Isteri kene bunuh, siapa je tak marah? Dahla sebab seulas nangka je. Laksamana Bentan pun plan untuk bunuh Sultan. Lepastu, tahun 1699 hari jumaat. Sultan waktu tu dalam perjalanan nak pergi solat jumaat. Biasanya akan ada orang angkat Sultan untuk pergi masjid. Waktu tu la Laksama datang macam org tak waras dah. Chakkk!! ditikam nya Sultan Mahmud. Orang" dekat sekeliling semua bertempiaran lari. Sebelum Sultan mangkat tu, ada yang cakap sultan sempat lempar keris dia lepastu terkena jari laksamana. Laksamana pun mati. Tapi sebelum Sultan mangkat, Sultan bersumpah "Jika benar beta Raja berdaulat, beta haramkan anak Bentan dan seluruh keturunannya memijak bumi Kota Tinggi, jika diingkar beta sumpah muntah darah hingga putuslah nyawa." Lepastu orang cakap sumpah ni betul betul jadi. keturunan bentan mmg akan muntah darah kalau jejak kaki kat Kota Tinggi.

Sebabtu la dia dapat gelaran Sultan Mahmud Mangkat Dijulang sebab dia mati kene tikam waktu sedang dijulang untuk pergi solat jumaat. So amacam gais? Sebab nangka pun boleh jadi macam ni. Tapi bukan perkara ni je yang memburukkan reputasi Sultan Mahmud Shah II sebagai seorang sultan. Raja Ali Haji dalam bukunya bertajuk Tuhfat Al Nafis jugak ada memberitahu yang Sultan Mahmud ada sifat pelik dan ia berpunca daripada tindakan baginda yang mengahwini makhluk ghaib pontianak.

Okay sampai sini je thread kali ni. Jadi komen la perasaan korg tentang kisah ni. huhu

Assalamualaikum
Waalaikumusalam,, terima kasih.. perkongsian yang menarik.. Anak Johor kalau tak tahu cerita ni hahh,, baik baca cepat²..
👍🏻👍🏻
P/s: Di Kota Tinggi memang banyak perkara yang berlaku.
 
  • Like
Reactions: Latz and Falcon98