Information Tahukah Anda Kelajuan Bersin Boleh Mencapai 160km/j - Mengapa Individu Akan Bersin 3 Kali?

Show informational about something
Status
Not open for further replies.

Wicther

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
16 Jun 2021
1,485
5,203
21
DragonCoin
5,650.00

Untuk pengetahuan anda, bersin adalah mekanisme yang digunakan badan untuk membersihkan hidung. Ia kebiasaannya akan berlaku jika terdapat benda asing seperti kotoran, debunga, asap atau debu memasuki lubang hidung, hidung sehingga boleh menyebabkan anda berasa tidak selesa dan gatal.

Disebabkan kehadiran anasir luar di dalam badan, otak akan bertindak balas dan menyuruh badan melakukan apa yang perlu dilakukan untuk membersihkan hidung. Daripada situlah, ia berlakunya bersin.

F0IOZRy5nxYFc9CNrGqlM9lwg1sUAbCiasZ3mWFf.jpg

Apa itu bersin?​

Bersin atau sternutasi adalah proses atau keadaan yang terkoordinasi antara beberapa bahagian tubuh iaitu bermula dari paru-paru dan otot hingga ke tulang dan sistem saraf.

Sensor bersin akan mula aktif apabila terdapat gangguan pada lapisan hidung yang mana ia akan mengusir kotoran melalui mulut atau hidung membantu di samping membersihkan rongga hidung dari apa sahaja yang menjengkelkannya.

Bukan itu sahaja, bersin juga adalah salah satu cara yang lain yang dilakukan oleh badan bagi melindungi paru-paru dari pencemaran, dan kaedah ini dilakukan dengan kelajuan dan kecekapan yang mengejutkan.

Fakta menarik mengenai bersin, tahukah anda bahawa kelajuan bersin boleh mencapai sehingga 160km/jam?

Beberapa kajian daripada saintis berjaya membuat anggaran kasar yang mana aktiviti bersin untuk seseorang individu boleh menghasilkan lebih dari 100,000 titisan yang mana ia bergerak pada kelajuan 100 hingga 160km/j.

Dengan kelajuan seperti itu, maka tidak hairanlah kuman dalam bersin dapat menempuh jarak yang cukup jauh dan boleh menjangkiti orang lain.

4wWH0zIoijxgFaOI224Q0ayAlh2EgQr8nNg9YT43.jpg

Mengapa individu akan bersin 3 kali dalam satu siri?​

Apabila bersin berlaku, otot dada memampatkan paru-paru anda, yang menghantar udara ke atas. Kemudian, kerongkong akan tertutup rapat yang mana seterusnya akan menghantar udara melalui hidung pada kelajuan mencapai 160 km/j.

Walaupun bersin tunggal atau sekali bersin telah cukup untuk membersihkan hidung dan paru-paru dari sistem anda. Namun, berdasarkan laporan Live Science, setiap inidividu akan bersin tiga kali kerana badan akan cuba untuk mengeluarkan perengsa yang lebih dalam.

Bersin pertama adalah bertujuan untuk memecah perengsa, sementara yang kedua membawanya ke hidung, dan yang ketiga adalah fasa untuk melepaskannya.

Akhir sekali, harus diingatkan bahawa jika anda menahan bersin, ia boleh menyebabkan komplikasi yang lebih teruk seperti bengkak leher ataupun kesan yang lebih teruk iaitu tekak, gegendang telinga atau saluran darah dalam otak pecah.

Sumber: Lung KKM Wonderpolis
From:https://tajria.com/20212554


Kalau anda bersin dalam Myvi, bersin tu lagi laju.
 

Attachments

  • 1628053126688.png
    1628053126688.png
    1.2 MB · Views: 3
  • 1628053205240.png
    1628053205240.png
    618.4 KB · Views: 3

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,445
36,567
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
10,174,334.00

Untuk pengetahuan anda, bersin adalah mekanisme yang digunakan badan untuk membersihkan hidung. Ia kebiasaannya akan berlaku jika terdapat benda asing seperti kotoran, debunga, asap atau debu memasuki lubang hidung, hidung sehingga boleh menyebabkan anda berasa tidak selesa dan gatal.

Disebabkan kehadiran anasir luar di dalam badan, otak akan bertindak balas dan menyuruh badan melakukan apa yang perlu dilakukan untuk membersihkan hidung. Daripada situlah, ia berlakunya bersin.View attachment 8289

Akan Bersin 3 Kali?​


Lina Rosli28 Jul • Bacaan 2 minit
Untuk pengetahuan anda, bersin adalah mekanisme yang digunakan badan untuk membersihkan hidung. Ia kebiasaannya akan berlaku jika terdapat benda asing seperti kotoran, debunga, asap atau debu memasuki lubang hidung, hidung sehingga boleh menyebabkan anda berasa tidak selesa dan gatal.
Disebabkan kehadiran anasir luar di dalam badan, otak akan bertindak balas dan menyuruh badan melakukan apa yang perlu dilakukan untuk membersihkan hidung. Daripada situlah, ia berlakunya bersin.

Apa itu bersin?​

Bersin atau sternutasi adalah proses atau keadaan yang terkoordinasi antara beberapa bahagian tubuh iaitu bermula dari paru-paru dan otot hingga ke tulang dan sistem saraf.
Sensor bersin akan mula aktif apabila terdapat gangguan pada lapisan hidung yang mana ia akan mengusir kotoran melalui mulut atau hidung membantu di samping membersihkan rongga hidung dari apa sahaja yang menjengkelkannya.
Bukan itu sahaja, bersin juga adalah salah satu cara yang lain yang dilakukan oleh badan bagi melindungi paru-paru dari pencemaran, dan kaedah ini dilakukan dengan kelajuan dan kecekapan yang mengejutkan.
Fakta menarik mengenai bersin, tahukah anda bahawa kelajuan bersin boleh mencapai sehingga 160km/jam?
Beberapa kajian daripada saintis berjaya membuat anggaran kasar yang mana aktiviti bersin untuk seseorang individu boleh menghasilkan lebih dari 100,000 titisan yang mana ia bergerak pada kelajuan 100 hingga 160km/j.
Dengan kelajuan seperti itu, maka tidak hairanlah kuman dalam bersin dapat menempuh jarak yang cukup jauh dan boleh menjangkiti orang lain.View attachment 8290
Untuk pengetahuan anda, bersin adalah mekanisme yang digunakan badan untuk membersihkan hidung. Ia kebiasaannya akan berlaku jika terdapat benda asing seperti kotoran, debunga, asap atau debu memasuki lubang hidung, hidung sehingga boleh menyebabkan anda berasa tidak selesa dan gatal.

Disebabkan kehadiran anasir luar di dalam badan, otak akan bertindak balas dan menyuruh badan melakukan apa yang perlu dilakukan untuk membersihkan hidung. Daripada situlah, ia berlakunya bersin.

F0IOZRy5nxYFc9CNrGqlM9lwg1sUAbCiasZ3mWFf.jpg

Apa itu bersin?​

Bersin atau sternutasi adalah proses atau keadaan yang terkoordinasi antara beberapa bahagian tubuh iaitu bermula dari paru-paru dan otot hingga ke tulang dan sistem saraf.

Sensor bersin akan mula aktif apabila terdapat gangguan pada lapisan hidung yang mana ia akan mengusir kotoran melalui mulut atau hidung membantu di samping membersihkan rongga hidung dari apa sahaja yang menjengkelkannya.

Bukan itu sahaja, bersin juga adalah salah satu cara yang lain yang dilakukan oleh badan bagi melindungi paru-paru dari pencemaran, dan kaedah ini dilakukan dengan kelajuan dan kecekapan yang mengejutkan.

Fakta menarik mengenai bersin, tahukah anda bahawa kelajuan bersin boleh mencapai sehingga 160km/jam?

Beberapa kajian daripada saintis berjaya membuat anggaran kasar yang mana aktiviti bersin untuk seseorang individu boleh menghasilkan lebih dari 100,000 titisan yang mana ia bergerak pada kelajuan 100 hingga 160km/j.

Dengan kelajuan seperti itu, maka tidak hairanlah kuman dalam bersin dapat menempuh jarak yang cukup jauh dan boleh menjangkiti orang lain.

4wWH0zIoijxgFaOI224Q0ayAlh2EgQr8nNg9YT43.jpg

Mengapa individu akan bersin 3 kali dalam satu siri?​

Apabila bersin berlaku, otot dada memampatkan paru-paru anda, yang menghantar udara ke atas. Kemudian, kerongkong akan tertutup rapat yang mana seterusnya akan menghantar udara melalui hidung pada kelajuan mencapai 160 km/j.

Walaupun bersin tunggal atau sekali bersin telah cukup untuk membersihkan hidung dan paru-paru dari sistem anda. Namun, berdasarkan laporan Live Science, setiap inidividu akan bersin tiga kali kerana badan akan cuba untuk mengeluarkan perengsa yang lebih dalam.

Bersin pertama adalah bertujuan untuk memecah perengsa, sementara yang kedua membawanya ke hidung, dan yang ketiga adalah fasa untuk melepaskannya.

Akhir sekali, harus diingatkan bahawa jika anda menahan bersin, ia boleh menyebabkan komplikasi yang lebih teruk seperti bengkak leher ataupun kesan yang lebih teruk iaitu tekak, gegendang telinga atau saluran darah dalam otak pecah.

Sumber: Lung KKM Wonderpolis
From:https://tajria.com/20212554


Kalau anda bersin dalam Myvi, bersin tu lagi laju.
hi tq info kesihatan .. bersin dalam myvi haha
 

yowyow

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
26 Jun 2021
44
269
ntah
DragonCoin
1,121.00
Black Dragon

Untuk pengetahuan anda, bersin adalah mekanisme yang digunakan badan untuk membersihkan hidung. Ia kebiasaannya akan berlaku jika terdapat benda asing seperti kotoran, debunga, asap atau debu memasuki lubang hidung, hidung sehingga boleh menyebabkan anda berasa tidak selesa dan gatal.

Disebabkan kehadiran anasir luar di dalam badan, otak akan bertindak balas dan menyuruh badan melakukan apa yang perlu dilakukan untuk membersihkan hidung. Daripada situlah, ia berlakunya bersin.

F0IOZRy5nxYFc9CNrGqlM9lwg1sUAbCiasZ3mWFf.jpg

Apa itu bersin?​

Bersin atau sternutasi adalah proses atau keadaan yang terkoordinasi antara beberapa bahagian tubuh iaitu bermula dari paru-paru dan otot hingga ke tulang dan sistem saraf.

Sensor bersin akan mula aktif apabila terdapat gangguan pada lapisan hidung yang mana ia akan mengusir kotoran melalui mulut atau hidung membantu di samping membersihkan rongga hidung dari apa sahaja yang menjengkelkannya.

Bukan itu sahaja, bersin juga adalah salah satu cara yang lain yang dilakukan oleh badan bagi melindungi paru-paru dari pencemaran, dan kaedah ini dilakukan dengan kelajuan dan kecekapan yang mengejutkan.

Fakta menarik mengenai bersin, tahukah anda bahawa kelajuan bersin boleh mencapai sehingga 160km/jam?

Beberapa kajian daripada saintis berjaya membuat anggaran kasar yang mana aktiviti bersin untuk seseorang individu boleh menghasilkan lebih dari 100,000 titisan yang mana ia bergerak pada kelajuan 100 hingga 160km/j.

Dengan kelajuan seperti itu, maka tidak hairanlah kuman dalam bersin dapat menempuh jarak yang cukup jauh dan boleh menjangkiti orang lain.

4wWH0zIoijxgFaOI224Q0ayAlh2EgQr8nNg9YT43.jpg

Mengapa individu akan bersin 3 kali dalam satu siri?​

Apabila bersin berlaku, otot dada memampatkan paru-paru anda, yang menghantar udara ke atas. Kemudian, kerongkong akan tertutup rapat yang mana seterusnya akan menghantar udara melalui hidung pada kelajuan mencapai 160 km/j.

Walaupun bersin tunggal atau sekali bersin telah cukup untuk membersihkan hidung dan paru-paru dari sistem anda. Namun, berdasarkan laporan Live Science, setiap inidividu akan bersin tiga kali kerana badan akan cuba untuk mengeluarkan perengsa yang lebih dalam.

Bersin pertama adalah bertujuan untuk memecah perengsa, sementara yang kedua membawanya ke hidung, dan yang ketiga adalah fasa untuk melepaskannya.

Akhir sekali, harus diingatkan bahawa jika anda menahan bersin, ia boleh menyebabkan komplikasi yang lebih teruk seperti bengkak leher ataupun kesan yang lebih teruk iaitu tekak, gegendang telinga atau saluran darah dalam otak pecah.

Sumber: Lung KKM Wonderpolis
From:https://tajria.com/20212554


Kalau anda bersin dalam Myvi, bersin tu lagi laju.
uishh macam mana ni aq dh lh selalu tahan bersin
 

Lynn senyum

Kipoci
DFM Member
LV
0
 
4 Jun 2021
445
6,907
From the hearts of Palestinians
DragonCoin
9,504,602.00
Tart Nenas

Untuk pengetahuan anda, bersin adalah mekanisme yang digunakan badan untuk membersihkan hidung. Ia kebiasaannya akan berlaku jika terdapat benda asing seperti kotoran, debunga, asap atau debu memasuki lubang hidung, hidung sehingga boleh menyebabkan anda berasa tidak selesa dan gatal.

Disebabkan kehadiran anasir luar di dalam badan, otak akan bertindak balas dan menyuruh badan melakukan apa yang perlu dilakukan untuk membersihkan hidung. Daripada situlah, ia berlakunya bersin.

F0IOZRy5nxYFc9CNrGqlM9lwg1sUAbCiasZ3mWFf.jpg

Apa itu bersin?​

Bersin atau sternutasi adalah proses atau keadaan yang terkoordinasi antara beberapa bahagian tubuh iaitu bermula dari paru-paru dan otot hingga ke tulang dan sistem saraf.

Sensor bersin akan mula aktif apabila terdapat gangguan pada lapisan hidung yang mana ia akan mengusir kotoran melalui mulut atau hidung membantu di samping membersihkan rongga hidung dari apa sahaja yang menjengkelkannya.

Bukan itu sahaja, bersin juga adalah salah satu cara yang lain yang dilakukan oleh badan bagi melindungi paru-paru dari pencemaran, dan kaedah ini dilakukan dengan kelajuan dan kecekapan yang mengejutkan.

Fakta menarik mengenai bersin, tahukah anda bahawa kelajuan bersin boleh mencapai sehingga 160km/jam?

Beberapa kajian daripada saintis berjaya membuat anggaran kasar yang mana aktiviti bersin untuk seseorang individu boleh menghasilkan lebih dari 100,000 titisan yang mana ia bergerak pada kelajuan 100 hingga 160km/j.

Dengan kelajuan seperti itu, maka tidak hairanlah kuman dalam bersin dapat menempuh jarak yang cukup jauh dan boleh menjangkiti orang lain.

4wWH0zIoijxgFaOI224Q0ayAlh2EgQr8nNg9YT43.jpg

Mengapa individu akan bersin 3 kali dalam satu siri?​

Apabila bersin berlaku, otot dada memampatkan paru-paru anda, yang menghantar udara ke atas. Kemudian, kerongkong akan tertutup rapat yang mana seterusnya akan menghantar udara melalui hidung pada kelajuan mencapai 160 km/j.

Walaupun bersin tunggal atau sekali bersin telah cukup untuk membersihkan hidung dan paru-paru dari sistem anda. Namun, berdasarkan laporan Live Science, setiap inidividu akan bersin tiga kali kerana badan akan cuba untuk mengeluarkan perengsa yang lebih dalam.

Bersin pertama adalah bertujuan untuk memecah perengsa, sementara yang kedua membawanya ke hidung, dan yang ketiga adalah fasa untuk melepaskannya.

Akhir sekali, harus diingatkan bahawa jika anda menahan bersin, ia boleh menyebabkan komplikasi yang lebih teruk seperti bengkak leher ataupun kesan yang lebih teruk iaitu tekak, gegendang telinga atau saluran darah dalam otak pecah.

Sumber: Lung KKM Wonderpolis
From:https://tajria.com/20212554


Kalau anda bersin dalam Myvi, bersin tu lagi laju.
Aaachewww... Alhamdulilah...
opss naseb pakai mask...
Double mask kiki... 😂😂😂
Apapun Thanks info 👍
#stayathome
#kitajagakita
#kitapastimenangfightkobid
#jomsihat

😊😊😊
 

ShiNyaaKun

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
106
389
23
Another Isekai
DragonCoin
6,220.00
Mesti kuat ketut sebab tahan bersin😂
org kata tahan sendawa selalu kentut

kan kelajuan bersin tu sampai 160km/j, tapi kenapa kepala kita x ke belakang pun, malah ke depan. mcm mana eh?
ha tulah... bila cikgu ajar teori newton ke-3 kau tidur:ROFLMAO:

ada member kata "eh, engkau suka suka je cakap benda selain hacking kat forum dfm, tu kan forum pasal hacking je?"

habistu tmpt membawang tu apa?
 

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon

Untuk pengetahuan anda, bersin adalah mekanisme yang digunakan badan untuk membersihkan hidung. Ia kebiasaannya akan berlaku jika terdapat benda asing seperti kotoran, debunga, asap atau debu memasuki lubang hidung, hidung sehingga boleh menyebabkan anda berasa tidak selesa dan gatal.

Disebabkan kehadiran anasir luar di dalam badan, otak akan bertindak balas dan menyuruh badan melakukan apa yang perlu dilakukan untuk membersihkan hidung. Daripada situlah, ia berlakunya bersin.

F0IOZRy5nxYFc9CNrGqlM9lwg1sUAbCiasZ3mWFf.jpg

Apa itu bersin?​

Bersin atau sternutasi adalah proses atau keadaan yang terkoordinasi antara beberapa bahagian tubuh iaitu bermula dari paru-paru dan otot hingga ke tulang dan sistem saraf.

Sensor bersin akan mula aktif apabila terdapat gangguan pada lapisan hidung yang mana ia akan mengusir kotoran melalui mulut atau hidung membantu di samping membersihkan rongga hidung dari apa sahaja yang menjengkelkannya.

Bukan itu sahaja, bersin juga adalah salah satu cara yang lain yang dilakukan oleh badan bagi melindungi paru-paru dari pencemaran, dan kaedah ini dilakukan dengan kelajuan dan kecekapan yang mengejutkan.

Fakta menarik mengenai bersin, tahukah anda bahawa kelajuan bersin boleh mencapai sehingga 160km/jam?

Beberapa kajian daripada saintis berjaya membuat anggaran kasar yang mana aktiviti bersin untuk seseorang individu boleh menghasilkan lebih dari 100,000 titisan yang mana ia bergerak pada kelajuan 100 hingga 160km/j.

Dengan kelajuan seperti itu, maka tidak hairanlah kuman dalam bersin dapat menempuh jarak yang cukup jauh dan boleh menjangkiti orang lain.

4wWH0zIoijxgFaOI224Q0ayAlh2EgQr8nNg9YT43.jpg

Mengapa individu akan bersin 3 kali dalam satu siri?​

Apabila bersin berlaku, otot dada memampatkan paru-paru anda, yang menghantar udara ke atas. Kemudian, kerongkong akan tertutup rapat yang mana seterusnya akan menghantar udara melalui hidung pada kelajuan mencapai 160 km/j.

Walaupun bersin tunggal atau sekali bersin telah cukup untuk membersihkan hidung dan paru-paru dari sistem anda. Namun, berdasarkan laporan Live Science, setiap inidividu akan bersin tiga kali kerana badan akan cuba untuk mengeluarkan perengsa yang lebih dalam.

Bersin pertama adalah bertujuan untuk memecah perengsa, sementara yang kedua membawanya ke hidung, dan yang ketiga adalah fasa untuk melepaskannya.

Akhir sekali, harus diingatkan bahawa jika anda menahan bersin, ia boleh menyebabkan komplikasi yang lebih teruk seperti bengkak leher ataupun kesan yang lebih teruk iaitu tekak, gegendang telinga atau saluran darah dalam otak pecah.

Sumber: Lung KKM Wonderpolis
From:https://tajria.com/20212554


Kalau anda bersin dalam Myvi, bersin tu lagi laju.
Nice thread,, sebab dengan kelajuan bersin ni la tiap kali kita bersin kena tutup mata.. bayangkan kalau tak tutup mata,, mesti terkeluar biji mata tu kan?
 
Status
Not open for further replies.