Information Tidur Diganggu Oleh..

Show informational about something

AkiraCalix

Psychokinetic
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
835
15,138
./utopia
DragonCoin
3,325,292,025.25
Tart Nenas
Bugatti Centodieci
Mercedes-Benz Maybach Exelero
Angry Lion
Eagle
Ancient Piranha
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:
1.Insomnia primer: Ini bermaksud masalah tidur anda tiada kaitan dengan kondisi kesihatan anda atau masalah kesihatan yang lain.

2.Insomnia sekunder: Bermaksud anda menghadapi masalah tidur disebabkan keadaan kesihatan anda (asma, kemurungan, kanser, atau pedih ulu hati); sakit; ubat; atau penggunaan bahan (seperti alkohol).



~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:
➡️sukar tidur pada waktu malam
➡️Bangun pada waktu malam
➡️Terbangun awal dan tak dapat tidur balik
➡️Masih berasa letih walaupun selepas bangun tidur
➡️Penat,keletihan atau mengantuk pada waktu siang
➡️Kerap terjaga awal daripada masa bangun yang kebiasaannya
➡️Mudah marah , kemurungan atau kegelisahan
➡️Sukar untuk memberi perhatian, fokus pada tugas atau mengingat
➡️Meningkatkan kebolehberlakunya kesalahan atau kemalangan
➡️Risau yang berterusan terhadap tidur



~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:

↪️kemurungan
↪️strok
↪️serangan asma
↪️sawan
↪️sistem imun yang lemah
↪️kegemukan
↪️diabetes mellitus
↪️tekanan darah tinggi
↪️penyakit jantung
↪️meningkatkan risiko anda untuk kemalangan
↪️mempengaruhi prestasi anda di sekolah atau tempat kerja
↪️mempengaruhi ingatan anda
↪️Kemungkinan berlakunya kematian
↪️Kadar untuk tetibe jatuh tinggi



~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari


Dapatkan nasihat dari doktor sekiranya masalah tidur berterusan. Doktor akan menilai dan melakukan pemeriksaan untuk mengenal pasti masalah insomnia yang anda hadapi. Pengunaan pil tidur seharusnya berpandukan nasihat pakar dan digunakan sekiranya terdapat keperluan dari segi perubatan. Pengunaan ubat yang silap mungkin akan melaratkan masalah tidur atau meyebabkan masalah dan penyakit lain berlaku.
1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/



Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
 
Last edited:

Tanah melayu

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
4 Jun 2021
882
9,849
🛑ㄒ卂几卂卄_爪乇ㄥ卂ㄚㄩ🛑
DragonCoin
4,736.00
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari




Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima
Waalaikumsalam ,komen dlu bru bce ,mantap dikkkk 💥
 

ShahrulHalim

Moderator
DFM Administrator
LV
0
 
5 Jun 2021
3,733
20,469
34
Aqsa
dragonforce.io
DragonCoin
66,458,989.00
Mystery Box [ LEGENDARY ] 🔥🔥🔥
Tart Nenas
Angry Lion
Perodua Kancil
Black Dragon
Shark
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari




Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
Sila jawab poll wkwkwk

 

Nabilah

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
11 Jun 2021
1,591
15,460
Di dimensi yang nyata tatkala dunia ini hanya fana
DragonCoin
147,084,797.00
Lamborghini Sian
Eagle
Oyen The Arrogant Cat
White Cat The MadCat
Charlie Dame...
Ancient Dragon
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari



1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/



Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
wahhhh padat dengan maklumat,, terima kasih.. perkongsian yang mantappp 👍🏻👍🏻
 

AkiraCalix

Psychokinetic
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
835
15,138
./utopia
DragonCoin
3,325,292,025.25
Tart Nenas
Bugatti Centodieci
Mercedes-Benz Maybach Exelero
Angry Lion
Eagle
Ancient Piranha
Waalaikumsalam ,komen dlu bru bce ,mantap dikkkk 💥
Terima kasih abangku💅💅hahahahaha
Dah lama dah saya jawab poll abang tu🤣🤣
Emmm. Tuju kat teman ke ni? 🤧 Bukan taknak tidur tapi itulah. Makin nak tidur makin cerah. Last² lantak la. Bila sampai seru dapatlah tidur 3 4 jam. Alhamdulillah
Eh tak tuju pada abang pun..saya cakap kat situ "sesetengah" tau🤣🤣Oklah dpt 3-4 jam tido daripada x dapat langsung tapi still abang kena cuba untuk tido lebih lama dari 3-4 jam tu😊👍
wahhhh padat dengan maklumat,, terima kasih.. perkongsian yang mantappp 👍🏻👍🏻
Sama-sama awak😊😁
 

Lynn senyum

Kipoci
DFM Member
LV
0
 
4 Jun 2021
445
6,907
From the hearts of Palestinians
DragonCoin
9,504,602.00
Tart Nenas
✨Assalamualaikum✨
Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..
🥱Insomnia🥱
~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda. ~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:
~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:
1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.
2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.
3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.

~ Antara Simptom Insomnia:
~Antara Faktor Insomnia:

~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:
~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:
-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam. -Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur -Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi) -Lakukan senaman secara berkala. -Jangan bersenam sebelum tidur -Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur. -Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur. -Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.) -Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi. -Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur -Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca -Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari

1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167 2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes 3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/

Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄 -Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁
💫Sekian Terima Kasih💫
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari



1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/



Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
Nice 👍👍👍
Thank utk info ni hahaha ramai tau tp bt2 x tau kot...
😄😄😄
 

Aceofspade

Forum Moderator
DFM Sub Moderator
LV
0
 
30 May 2021
6,442
36,557
Dragonforce Malaysia
DragonCoin
10,174,304.00
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari



1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/



Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
tq doctor , selepas membaca ni saya akan tido setiap jam 2 am
 

Mr.Chyper

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
295
1,569
Pencinta IT - Student - Learning
DragonCoin
3,559,610,220.67
Pulau Persendirian
PowerEdge R450 Rack Server
Black Dragon
Fire Red Dragon
Apple Watch Series 7
Apple TV
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari



1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/



Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
Baru Nak Baca Semua Tetiba Baru Ngantuk🥱🥱
 

GhostP4in

DFM Member
DFM Member
LV
0
 
22 Jul 2021
214
581
unknown
DragonCoin
8,165.00
Eagle
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari



1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/



Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
wasalam...mantap
 

AkiraCalix

Psychokinetic
DFM Member
LV
0
 
5 Jun 2021
835
15,138
./utopia
DragonCoin
3,325,292,025.25
Tart Nenas
Bugatti Centodieci
Mercedes-Benz Maybach Exelero
Angry Lion
Eagle
Ancient Piranha
Aku tak tau lah aku ada insomnia ke x..tapi antara pengalaman tidur malam paling sekejap aku 5 - 10 minit mcm .. then dh subuh..🤣
Baru nak dapat tido last2 dah subuh pulak🤣🤣cepat masa berlalu..hahahaha
Nice 👍👍👍
Thank utk info ni hahaha ramai tau tp bt2 x tau kot...
😄😄😄
Sama-sama my dear Lynn 😉😊
tq doctor , selepas membaca ni saya akan tido setiap jam 2 am
Sama-sama doktor Aiman,doktor pun kena pastikan diri tu cukup rehat & tido tau sbb saya perasan doktor keje selalu balik pagi 😊👍
Baru Nak Baca Semua Tetiba Baru Ngantuk🥱🥱
Haha..baguslah kalau dah mula mengantuk & pi tido cepat,ini menunjukkan awak tiada masalah untuk tidur malam😊👍
wasalam...mantap
Terima kasih 😊
 

ZUL

DFM Bawang Rangers
DFM Bawang Rangers
LV
0
 
4 Jun 2021
447
4,683
BUKIT CABANG
www.google.com
DragonCoin
172,252,571.00
Tart Nenas
Frost Dragon
Fire Red Dragon
Black Dragon
Eagle
Pulau Persendirian
✨Assalamualaikum✨

Saya perasan ada sesetengah ahli2 DFM (termasuk saya juga kadang2) selalu mengadu di ruangan chatroom bawang yang mereka susah untuk tidur .Walaupun dah cuba untuk tidur tapi mereka tetap tak mampu nak menidurkan diri sendiri,sehingga mereka pun join semula berchatting dlm chatroom bawang.Disinilah bermulanya hati terdetik untuk membuat thread tentang..



🥱Insomnia🥱

~ ialah gangguan tidur yang biasanya menyebabkan seseorang sukar untuk tidur, sukar untuk kekal tidur atau menyebabkan bangun terlalu awal dan tidak dapat tidur semula. Kemungkinan anda masih akan berasa letih ketika bangun tidur. Insomnia bukan sahaja mengurangkan tahap tenaga dan mood anda tetapi juga kesihatan, prestasi kerja dan kualiti hidup anda.

~ Terdapat 2 Jenis Insomnia:




~ Terdapat 3 Klasifikasi Melibatkan Insomnia:

1. Insomnia Sementara- Berlangsung untuk beberapa hari

Insomnia sementara berlaku sekiranya terdapat perubahan jangka pendek terhadap keadaan persekitaran dan/atau emosi seperti melancong, kemasukan ke hospital atau kegairahan. Biasanya, gejala masalah tidur ini akan hilang selepas beberapa hari dan tidak sepatutnya menyebabkan masalah tidur yang serius.

2. Insomnia Jangka Pendek- Berlangsung daripada beberapa hari sehingga 3 minggu

Insomnia jangka pendek biasanya disusuli dengan kejadian besar yang berlaku dalam kehidupan seseorang(memori buruk) seperti kematian ahli keluarga/saudara yang dekat, dibuang kerja atau penceraian. Gejala masalah tidur mungkin akan berlanjutan lebih daripada beberapa hari, tetapi tidak sepatutnya berlanjutan lebih daripada 3 minggu.

3. Insomnia Kronik- Berlangsung daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun

Insomnia kronik berlaku sekiranya insomnia jangka pendek tidak ditangani dengan baik. Insomnia kronik mungkin akan berlanjutan daripada beberapa bulan sehingga beberapa tahun. Gelaja masalah tidur mungkin akan menjadi lebih teruk disebabkan oleh keresahan, pengambilan ubat-ubatan, penyalahgunaan alkohol/ dadah dan masalah perubatan lain.



~ Antara Simptom Insomnia:




~Antara Faktor Insomnia:




~ Risiko-risiko Kemungkinan Berlaku Jika Insomnia Tidak Dibendung:





~Antara Tips Untuk Sesiapa Yang Tak Dapat Tidur:

-Cubalah untuk tidak tidur di siang hari, kerana ia mungkin akan kurangkan mengantuk anda pada waktu malam.

-Jangan main telefon atau baca e-book sebelum tidur

-Elakkan kafein, nikotin, pada lewat hari.(Lagi2 rokok,nescafe,kopi)

-Lakukan senaman secara berkala.

-Jangan bersenam sebelum tidur

-Para pakar mencadangkan melakukan senaman sekurang-kurangnya 3 hingga 4 jam sebelum tidur.

-Jangan makan makanan berat pada lewat malam tapi makanlah makanan ringan untuk bantu anda tidur.

-Menjadikan bilik tidur anda selesa(gelap, tenang, dan tidak terlalu panas atau sejuk.Sekiranya cahaya menjadi masalah, gunakan topeng tidur. Kalau bising sumbat telinga anda dengan penyumbat telinga.)

-Ikuti rutin rehat anda sebelum tidur. Baca buku, dengar muzik, atau mandi.

-Jangan gunakan tempat tidur anda untuk perkara lain selain tidur

-Jika anda tidak dapat tidur dan tidak mengantuk,lakukan sesuatu yang dapat mengantukkan anda seperti membaca

-Mendapat pendedahan kepada cahaya yang mencukupi pada siang hari



1.https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/symptoms-causes/syc-20355167

2.https://www.webmd.com/sleep-disorders/insomnia-symptoms-and-causes

3.http://www.myhealth.gov.my/en/insomnia-3/



Apakah pandangan korang dengan masalah tidur ni,sila komen dibawah ya😊😄

-Maaf jika ada kesilapan atau kesalahan dalam thread ini ,mohon tegur kalau ada sebarang kesalahan informasi dalam penulisan saya ya.Yang baik datang dari Allah,yang buruk datang dari diri saya sendiri..😄😁

💫Sekian Terima Kasih💫
Nice thread kemas tersusun. Dia Ada Dua ja.. sama Ada diganggu oleh penyakit insomnia ataupon bini Kita
 

ShiBakuTensEi

DFM Hackers
DFM Hackers
LV
0
 
16 Jan 2022
843
2,545
Luc1d Dr34m
DragonCoin
5,002,368.00
Rumah Kampung
Villa DFM
Apple TV
Rumah sewa rm50
Apple Watch Series 7
Lamborghini Veneno
Terima kasih berkongsi , sangat sangat sangat and sangat membantu saya solve insomnia ni cause dah beberapa kali , bertahun jugak dah masalah susah nak tidur. Semoga dengan tips ni dapatlah membantu sedikit sebanyak dalam mengurangkan insomnia yang saya hadapi ketika ini .Satu ikhtiar Dan solusion yang baik dan bermanfaat sangat. TQ @AkiraCalix ❤️
 
Last edited: